Bukefalos 28 år!

Kan inte stå i fältssits :(

Ryttare87

Trådstartare
Jag har ridit 3 terminer på ridskola men kan fortfarande inte så i fältsits i trav och galopp. Bara skritt. Är man svag i benen då eller dålig balans? Någon annan med samma problem? Önskar jag kunde rida 3 ggr i veckan och bara träna på detta men på ridskolan är tempot så jäkla högt. Ingen tid att öva liksom. Förstår vad det handlar om. Men lyckas ändå inte :( hur många år ska det ta o lära sig?
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Skall egentligen inte ta så lång stund. Hör om det är möjligt att få en privatlektion så du kan få hjälp med sitsen. Det brukar vara värt tio vanliga lektioner. Om du känner dig svag ge dig ut och cykla utan sadel. Det ger dig både balans och styrka...

Här är annars lite tips. Den andra länken från BRS visar elever på sina första lektioner. Många som kommer dit har inte ridit alls och målet är att de skall lära sig rida galopphästar under nio veckor på skolan. Häng inte upp dig på att det handlar om galopp. Titta på ryttaren som rider häst nr. sju. Hon har rätt långa läder när hon rider. Men hon tar hjälp genom att korsa tyglarna och stötta sig med händerna mot manken vilket man gör i galoppvärlden som arbetsryttare. Då rider man mer typ fältsits med långa läder. Det är bara när man skall rida riktigt fort som man kortar upp lädren till jockeysits som i den första filmen.

I den andra filmen med Frankie Lovato visar han lite om hur man tar hjälp av tyglar, manken på hästen. Han påpekar vikten av att inte vika in knäna utan stå i stigbyglarna och istället lägga trycket mot hästen med vaderna...

Från BRS...

http://www.youtube.com/watch?v=YclJVh8yRWo
http://www.youtube.com/watch?v=vPO8UB7QRyQ&feature=related

Frankie Lovato...
http://www.youtube.com/watch?v=h6vqQ_LNmBM&feature=relmfu
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Går det bättre om du håller i manen?
Ändrar längden på stiglädren?
Fråga din instruktör om denne har något tips.
Jag har ridit i ca 15 år och kan fortfarande inte, men det behövs ju oftast inte heller annat än över hinder (mantag!) och kanske om man galopperar ute (mantag!) så jag klarar mig ändå.

Har instruktören "krav" på att ni ska kunna stå i fältsits borde denne kunna ge tips på hur ni ska göra för att det ska gå bra :)
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Prova att stärka framsidan av låren genom att stå i "jägarsits" dvs luta ryggen mot en vägg och sätt benen i 90 grader, håll positionen. (svårt att förklara, googla jägarsits :-) ) annars håller jag med bowman, titta på de filmerna.
Ta också alla tillfällen du kan att öva balans med böjda ben, kan låta löjligt men att låta bli att hålla i sig när man står och åker tåg/tunnelbana/buss utan att vackla är bra balansträning :-)
Om du kan så låna/skaffa en balansbräda att stå på så ofta som möjligt.
Lycka till :)
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Lånar egen knapp. Även bål och ryggstyrka är viktig. Så magövningar och rygglyft/ryggövningar rekommenderas också. Detta hjälper oftast sitsen i helhet :)
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Jag tycker du ska försöka få ta en privatlektion där du ber om sitsträning.

Kan du rida lätt?
Om du kan det kan du testa att stå mer än ett steg.
Kan du stå i fältsits om hästen står still?
Och sen testa i skritt.

Att man har svårt att rida lätt kan bero på både att man är svag och att man har lite problem med balansen.
Utöver att träna styrka kan du testa att göra balansövningar avsuttet.

Hoppas du kan få till privatlektion. Det är svårt för oss att lära ut över internet hur du ska göra. Speciellt som man på ridskola ofta blir tillsagd att göra saker i grupp. Då måste alla hänga på. Man hinner inte med enskilt jobb.
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

hur ser sadeln ut?

jag kan typ inte stå i "rakare" "hoppfältsits" i min nya sadel... blir mer "jockey"...

testa att korta lädren!

Lättast är i galopp tycker jag, så be ridläraren att få testa det! Sen är det inte så lätt på en trög häst om man måste driva som en idiot :D
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Håller med Messy,

Har lite svårt för att rida i många vanliga sadlar då jag har längre ben än de flesta tjejer. Finns liksom ingen plats för mig. Sedan skulle jag nog med korta lädren så man kommer upp från sadeln. Bakre delen av sadeln slår lät i baken om man har lite dålig balans i början. Och det underlättar inte ridningen i fältsits. Balans handlar egentligen om träning. Att få rätt muskler att agera på automatik. I början "tänker" man för mycket vilket gör att rörelserna blir sena och för yviga. Därför är det rätt bra om man kan rida oftare och mer intensivt när man börjar lära sig rida... ..
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Tack för alla svar! Ska börja träna mer ben och mage & rygg. Förutom att rida 1 gång i veckan tränar jag inte mycket alls. Det ska jag bli bättre på och se vilka resultat som följer :)
Ska testa att hålla i manen också.
Jag har lätt för att rida lätt :P inga problem. Häver mig inte ens upp i stygbyglarna som jag ser att många andra gör :D
När vi travar så ska vi alltid rida lätt. I galopp får vi välja att sitta ner eller stå i fältsits. Jag brukar sitta ner. Men vill gärna kunna fältsits. Vid uteritter har jag bara suttit och skumpat i sadeln :S
En privatlektion är en bra idé :D synd bara att det är så ** dyrt!
Hästarna har allroundsadlar (tror jag). Jag har korta ben så tror inte det är det att jag "inte får plats". Men rider gärna med längre stigläder. Ska korta upp 2 hål eller nåt nästa gång, om det räcker!
Ser fram emot nästa lektion. Då ska jag öva. Är helt inställd på att lära mig detta!!
Dock är det svårt att öva på sega hästar, då de kräver mycket ben... men men. Detta SKA gå!
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Jag funderade på, förutom muskler och balans, ifall du spänner dig i knäna?
Knäna ska vara avslappnade och liksom "gunga med" i takten, eller hur jag ska förklara. Lättare då att hålla balansen än om man håller knäna stela.
Att hålla i manen är också bra tips!
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Jag tycker det är viktigt som även jockeyn säger i Bowmans klipp att man har sina kroppsdelar rätt "staplade" ovanpå varandra. Precis som när man bygger torn med klossar så måste man postiotionera sin kropp så att man får tyngdpunkten rakt ovanför sina fötter. Tänket med att man bokstavligt "staplar" kroppen som om den bestod av en hög med byggklosar har fungerat väldigt väl för mig, både i den lätta sitsen och i dressyren med nedsittning.

Pröva att göra medvetet fel ett par gånger. Skjut fram och tillbaka fötterna, luta dig framåt och bakåt. Test och se vad som funkar och vad som inte funkar.

Även Tuaphuas tanke om att variera lättridningen i trav. Prova att stå upp två steg och sitt ner ett. Upp-upp-ner-upp-upp-ner-upp-upp-ner. Skitbra övning som är helt omöjlig om du inte har balansen och tyngdpunkten rätt i stigbyglarna.

Lycka till!
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Jag klarar icke av att stå i fältsits i trav. Kan vara för min islänning tar så jädrans korta steg i traven. :D Dock på större halvblod med stooooora stegklarar jag det.

Tycker du ska prova ta en rid tur ute. För mig är det lättare att ta den på stor och snabb galopp. Islänningen står jag alltid i fältsits vid galopp, för annars går han går inte att sitta ner på när han galopperar snabbt. :D

Våga luta dig framåt, trampa ner ordentligt i stigbygeln så du känner dig stabil, slappna av i knä + överliv och MANTAG!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Det låter som en kombination av dålig balans och liet svaga ben. Men mest balansen egentligen för det krävs inte så mycket styrka att stå upp i stigbyglarna. Det vore nog en väldigt bra idé att ta en privat lektion med ren stitsträning, dvs du får enbart koncentrera dig på kroppen, inga tyglar alls och låta instruktören ansvara för tempo och styrning, dvs hålla i lina. Väldigt många håller sin balans i tyglarna
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Boka in en privatlektion så du kan träna på detta. Om du kan stå i fältsits i skritt borde det inte vara problem i trav och ännu mindre i galopp. Skritt brukar vara svårast.det gäller nog bara att du hittar tekniken.
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Prova gärna att ta hjälp av en halsrem. Du lär dig ungefär var du skall händerna någonstans och risken blir mindre att du drar hästen i munnen om det blir vingligt i början...
 
Sv: Kan inte stå i fältssits :(

Nu har det gått 3 veckor sen jag skrev inlägget och vill bara uppdatera lite. Har styrketränat och övat på balansövningar som en tok. Och idag lyckades jag stå i galoppen på en långsida. Gick dessutom rätt fort i galoppen. Höll lite i manen. Men från att inte ha kunnat alls känns detta som en stor grej. Nu kan det ju bara bli bättre :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 119
Senast: iNHALE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp