Kan jag betäcka med denna hingst?

Mejram

Trådstartare
Denna hingst är bla godkänd i Hannover, Oldenburg mfl. Han är topp 1% av de tyska dressyrförärvarna, han har en son som är godkänd i Sverige (men som jag av olika anledningar inte är intresserad av). Han har ett mycket högt dressyrindex och jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med att få honom godkänd av ASVH men allt tar tid. Pga av olika anledningar så har det tagits ett mycket hastigt beslut att betäcka stoet i fråga och det känns lite bråttom ;)
Jag kan få upp semin snabbt så det är inga problem MEN jag vill givetvis ha gröna papper hos ASVH. Tyvärr går de (ASVH) inte att få tag på förräns på måndag så jag tänkte höra om det är någon här som har koll?
Blir det "automatiskt" gröna papper? Skulle det räcka med att lösa en "ett stoslicens"?
Skulle kunna lösa det genom att skicka ned flickan min till Tyskland men vill helst inte det....
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Har den utländska hingsten ett 5-siffrigt nummer som börjar på 95 i BLUP-databasen och inte har värdebokstav K eller C kan du lösa ett-sto-licens på hingsten för 1250kr.
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Har den utländska hingsten ett 5-siffrigt nummer som börjar på 95 i BLUP-databasen och inte har värdebokstav K eller C kan du lösa ett-sto-licens på hingsten för 1250kr.

Tack!

När jag tittar på hingstens Blupsida så har sonen ett 5-siffrigt nummer (95 nummer) medans "min" hingst bara har sitt tyska lebensnummer. Om jag förstått det hela rätt så går det inte att använda ett stolicensen då?
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Det stämmer,då är han inte avelsvärderad i ASVH. Då kostar det 8 tusen att få honom godkänd,dessutom är det en "straffavgift" 2 tusen för att du är sent ute.
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Det stämmer,då är han inte avelsvärderad i ASVH. Då kostar det 8 tusen att få honom godkänd,dessutom är det en "straffavgift" 2 tusen för att du är sent ute.

Tusen tack! Jag var rädd att det var något liknande som gällde, vi känner ägarna så seminen skulle vara i princip gratis men avgifter för hingsten plus skick mm mm.....

Finns andra hingstar men denna skulle passa super till vårat sto...nåja...

Tusen tack för hjälpen!
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Vad skulle hända om TS tar stoet till Tyskland och betäcker henne där (eller vart han nu står) reggar ungen i utomlandsförbund (Hanover eller Oldenburg) och sedan tilläggsregistrerar fölungen här ?

Nyfiken fråga - vilken är hingsten ?
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Vad skulle hända om TS tar stoet till Tyskland och betäcker henne där (eller vart han nu står) reggar ungen i utomlandsförbund (Hanover eller Oldenburg) och sedan tilläggsregistrerar fölungen här ?

Nyfiken fråga - vilken är hingsten ?

Måste hon ens ta stoet utomlands ? Det borde ju räcka med att betäcka här, få fölet, regga i orginalförbundet (vet inte hur de ställer sej till SWB förståss) få deras papper och sen tilläggsregistrera i ASVH för att få gröna papper ?
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Nej du får inte betäcka här utan stoet måste utomlands för då blir fölungen moderlivsimport och då får den gröna papper. Det är den mest korkade regeln någonsin och gör att det blir väldigt orättvist för om man bor i Skåne el södra Sverige är det här inga problem och de får gröna papper på sina ungar men för oss som bor långt norrut och inte kan/vill frakta ston och föl längre resor så funkar det ju inte.

Frågan till TS är vad du har för stam på ditt sto. Är det "rätt" stam kan du regga avkomman i hannover och senare tilläggsregistrera i Sverige! Men då måste ditt sto vara av hannoveranerblod och hingsten hannoveranare.
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Nej du får inte betäcka här utan stoet måste utomlands för då blir fölungen moderlivsimport och då får den gröna papper. Det är den mest korkade regeln någonsin och gör att det blir väldigt orättvist för om man bor i Skåne el södra Sverige är det här inga problem och de får gröna papper på sina ungar men för oss som bor långt norrut och inte kan/vill frakta ston och föl längre resor så funkar det ju inte.

Frågan till TS är vad du har för stam på ditt sto. Är det "rätt" stam kan du regga avkomman i hannover och senare tilläggsregistrera i Sverige! Men då måste ditt sto vara av hannoveranerblod och hingsten hannoveranare.

Tyvärr fungerar inte det då hon inte håller av dem godkänt blod (pratade med dem för två år sedan angående detta).

Hingsten är faktiskt pappa till en av dina Cyllene, Dressage Royal. Tyvärr är hon släkt med honom via mödernets hingstar - annars hade han varit ett bra alternativ. Han är fin - din hingst!!
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Ja om du vill regga direkt i ASVH så måste ju stoet utomlands, men om stoet varit ok enl ett utländskt förbund hade hon ju kunnat regga avkomman i det förbundet och SEN tilläggsregistrerat avkomman i ASVH...
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Aha, då förstår jag. Både far och son i världsklass.... Kliar mig i huvudet och funderar på olika lösningar! Viktigast är ju inte vad avkomman får för färg på pappren utan att det blir bästa möjliga kombination. Man vill ju dock att det ska bli en avkomma som kan reggas i något av de högre klassade förbunden. Du får gärna pma mammans stam och stambok så kanske jag kan komma på nåt!
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Ja om du vill regga direkt i ASVH så måste ju stoet utomlands, men om stoet varit ok enl ett utländskt förbund hade hon ju kunnat regga avkomman i det förbundet och SEN tilläggsregistrerat avkomman i ASVH...

Nej, är avkomman tillverkad i Sverige kan den aldrig få gröna papper oavsett om den grundreggas i annat godkänt förbund. Men sen är frågan hur och om de kollar upp det!? Frågade mycket noggrant ang detta för 2 år sen.
Och håller med om att reglerna får en att banka huvudet i väggen...
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Nej, är avkomman tillverkad i Sverige kan den aldrig få gröna papper oavsett om den grundreggas i annat godkänt förbund. Men sen är frågan hur och om de kollar upp det!? Frågade mycket noggrant ang detta för 2 år sen.
Och håller med om att reglerna får en att banka huvudet i väggen...

Oki det vet visste inte jag :)
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Lite OT kanske, men läste i en annan tråd att en hingst som ej var godkänd hos asvh, men godkänd i ett tyskt (?) förbund nu ger gröna papper på sina avkommor, hingsten står i sverige, och avkommorna reggades direkt hos asvh.. Den har ej gått på bruksprovet här i sverige och finns inte med i kalendern.. Är det möjligt att den då kan ge gröna avkommor?

Kommer inte ihåg vad hingsten heter, har för mig att det är nått på H, ägaren är tysk eller nått sånt..
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Varför känner du att det är viktigare med dom gröna papprena än att få en vad du hoppas på superavkomma? Har du tänkt att om det är ett sto avla vidare eller bara tänkt avkomman som ren tävlingshäst? En bra tävlingshäst har ingen färg på vare sig kroppen eller papprena.
 
Sv: Kan jag betäcka med denna hingst?

Fast ska man sälja som fölunge tex så är det skillnad på grönpapprad avkomma mot gråpapprad dito. Satsar man på en superavkomma så kanske man vill ha den i aveln och då är det ju också av intresse med rätt färg på papprena.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 077
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 080
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 575
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp