Kan jag ha hund?

Sv: Kan jag ha hund?

Ja det är väl egentligen det som är mest intressant för mig. Kan tänka mig en hund som har några år på nacken, bara vi "klickar" och funkar bra ihop! :laugh:
Jag är inte intresserad av utställning eller dylikt utan söker en sällskapshund (men jag tänker såklart jobba en massa med den "mentalt".. lydnad osv).

Edit: vågar man köpa hund via tex. Blocket, eller är det att föredra att köpa via uppfödare/förmedlare?
Jag tänkte precis som du, jag bryr mig inte om utställningsmeriter eller någonting (min hund är inte hög nog enligt rasstandard). Jag hade heller inte haft något emot med en hund som var några år, det bara föll sig att det blev som det blev.

Jag mejlade runt till alla uppfödare av "min" ras och beskrev vad jag var ute efter. De allra flesta var oerhört trevliga och tyckte inte jag var konstig alls, tror jag. Bra uppfödare ser ju till att deras valpköpare blir nöjda och hjälper till med omplacering om det blir nödvändigt eller kanske att det blir en över som inte är lämplig i avel t ex.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Edit: vågar man köpa hund via tex. Blocket, eller är det att föredra att köpa via uppfödare/förmedlare?

Har du bestämt dig för en chihuahua så finns det nog en hel del "skit" på blocket eftersom de varit så populära en längre tid. Dock är ju en uppfödare ingen garanti att du får en bra hund heller tyvärr, så du måste själv plugga på vad du behöver veta innan du väljer hund.

Om du kollar på rasklubben och noterar vilka tester som ska vara gjorda på avelsdjur så du har du en bra början. Hunden bör vara SKK-registrerad och då kan du också kontrollera tester osv på SKK:s hunddata i flera led bakåt.
Ögonlysning, patella och vad mer man nu behöver veta.
Det handlar ju inte bara om utställningsmeriter.

Att slarva med sånt för att man inte har ambitionen att ställa ut och "bara vill ha en kompis" medför i längden att man också gynnar oseriös och slarvig avel vilket aldrig är bra för en ras, värt att tänka på. Konsumentmakt! Hoooya...
 
Sv: Kan jag ha hund?

Du kan hitta en hel del halvvuxna/vuxna chihuahuor på uppfödares sidor, ofta sådana med bettfel eller sådana som blivit för små/stora till avel eller har fått en 1:a eller 2:a på PL, mest är det hanar.
Bläddra runt bland uppfödarna på www.chihuahuacirkeln.nu
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 104
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 498
Senast: Toktass
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 825
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp