kan jag ha två i samma box?

P

ponny_

Jag har en b-ponny på 112 cm.
Vilken storlek kan dela box med honom?
I mitt stall som jag skall flytta till har jag måtten

3,48 cm X 2,92 cm.

Hoppas på svar :)

Sv: kan jag ha två i samma box?

Jag skulle inte ha två på den ytan...
(kanske om det var små shettisar ...)

// M

De allra bästa är väl om de fick varsin box...

boxen har ytan 10,16 m2
en b-ponny ska ha minst 5 m2 , så två b-ponnier kan du ha tillsammans i den boxen..

dock är detta enligt lagen minimimåtten på gruppbox för två b-ponnier, så att du vet vad du gör..

Men hur många kvadat blir mina mått?

3,48x 292 cm.

mvh..:(

är så dålig på detta..
urusel på matte.. ursäkta..:crazy:

BEASTIBABE

Kan jag ha en stor b.ponny tillsammans med min b-ponny.alltså maxad b-ponny i samma box.
130 cm.

tänkte så att det inte bli andra krav för den är maxad men inom samma kat...

MVH

när jag la ihop måtten fick jag följande

gjorde så här

348 cm x 292 cm = 101616. Är det 10,16 kvadrat då?:confused: :)

Enligt lagens minimått så är det ok med 2 b-ponnyer, även maxade. Men det krävs att de är jättebra kompisar om det ska fungera i praktiken. De kan ju inte gå undan från varann om det blir konflikter... Se till att de får gå i samma hage först och bekanta sig med varann under en längre tid, innan du stoppar in dem i samma box.

Angående boxarean så räknade du rätt. Om du vill ha arean i kvadratmeter direkt så är det kanske enklare att räkna 3,48 m * 2,92 m = 10,16 m2, då får du decimalerna på rätt plats direkt. Siffran du räknade ut (101616) är i kvadratcentimeter.

Enligt lag får du ha de tillsammans men jag skulle ändå avråda dig från att ha det om boxen bara är ca 10 kvadrat . Bättre att ha dem uppdelade då eller ännu större box , det kan bli tjaffs om maten osv . även om de är bra kompisar annars .

Varför ha 2 hästar i samma box? Till vilken anledning?
med de boxmåtten kan man inte dela upp boxen till två godkända då kortsidan måste vara 1,9 m, dvs 3,8 m måste boxen vara på ena ledden, det är den inte.. och har man inte råd att stalla in en häst nån annanstans eller bygga ut så är det bästa lösningen att ha dem tillsammans istället..

BEASTIBABE

Kan jag ha en stor b.ponny tillsammans med min b-ponny.alltså maxad b-ponny i samma box.
130 cm.

tänkte så att det inte bli andra krav för den är maxad men inom samma kat...

MVH

när jag la ihop måtten fick jag följande

gjorde så här

348 cm x 292 cm = 101616. Är det 10,16 kvadrat då?:confused: :)
när du vill ha svaret i kvadratMETER måste du gångar ihop måtten i METER.. ok? ;)

Ska man ha 2 hästar i samma box tycker jag man bör ta till lite extra på storleken o inte bara se sig blind på minimi måttet. Jag har 2 shettisar ihop i en box på 15kvadrat, bägge får plats o lägga sig ner samtidigt men det är inte mkt plats över då i boxen

Jo, men i en annan tråd så skriver TS att hon har 2 spiltor och 1 box på 10 kvadrat. Varför då trycka in 2 st i 1 box?

för att spiltorna kanske är upptagna av större hästar? vem vet..

om det fungerar att ha dem ihop i boxen så varför inte, är det trångt så är det en lösning iallafall.. även om den skulle vara kortsiktig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 905
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 968
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?