Kan jag klippa redan?

Kaki

Trådstartare
Min häst har redan börjat få vinterpäls trots att jag haft täcke på honom under kyliga nätter och vid ihållande regn. Så nu undrar jag om ni tycker det är för tidigt att klippa honom? Han går ganska hårt och häromdagen så blev hela han löddrig för att det va så varmt ute. Känns drygt att behöva planera in ridningen jättesent på kvällarna bara för att solen ska hinna gå ner en bit.

Men kan man klippa innan hästen hunit byta päls helt? Eller förstör man hästens "pälscykel" då? Ska jag vänta någon månad eller spelar det ingen roll alls?

Tacksam för svar :D

Sv: Kan jag klippa redan?

Egentligen spelar det väl ingen roll. Men klipper du nu innan hästen har fått all vinterpäls så kommer du behöva klippa hästen snart igen.
Frågan är om det inte är enklare för dej att vänta ett tag till och sedan ta mycket mer av vinterpälsen.

Men det beror ju på om du har egen klippmaskin eller måste betala någon för att klippa. Har du egen kan du ju klippa så ofta du vill.

Jag har klippt min ena redan, han hade inte spec mycket päls men svetten rann av honom efter bara 5 min arbete.

Jag klipper när jag märker att hästen behöver det oavsett vilken tid det är...

Men... :confused:
Jag har fått lära mig att tidigast i september och senast i början på januari för att man inte ska störra päls sättnings rytmen???

ramonarunds - Jo, vi skaffade en egen då det inte fanns en själ som kunde tänka sig att låna ut. Men du tror inte att det "stör" hästens "natur" om man klipper redan nu?

Tip Top - Okej, min var skummig på hela huvud/hals/bakben igår när jag ridit. Inte för att jag red onormalt hårt utan för att de va så varmt. Så det känns som att det skulle behövas... Men du tror inte att det "stör" hästens "natur" om man klipper redan nu?

Emmsan - Det är precis det jag har hört också.... Men vet inte om det stämmer då jag på helgens tävlingar såg en häst som va klippt.... Skulle vara kul att veta vad som är "rätt" :)

min ponny fick ja klippa i början av augusti för han var långhårig då. min storhäst ska nog klippas snart han med för han blir så himla svettig så det går bra att klippa nu, däremot så klipper ja dom inte nå mer efter jul för då får dom ingen fin sommarpäls.

Jag har planen på att klippa fuxmärren i morgon jag! Hon har redan massor av vinterpäls. Kommer väl klippa henne var sjätte vecka nu fram till februari eller så.

Men... :confused:
Jag har fått lära mig att tidigast i september och senast i början på januari för att man inte ska störra päls sättnings rytmen???

Jag förstår inte riktigt HUR det skulle störa. Det har inte hänt nåt konstigt med min häst när jag klippt henne i mars/april t ex. Hon hade normal sommarpäls sen ändå.
På hösten växer pälsen bara tillbaka illakvickt så klipper man nu så får man säkert klippa 2ggr till i höst för att hålla det kort (brukar bara ta 4-6veckor innan hästen är långhårig igen).
Om man klipper i slutet på dec eller i januari så brukar det hålla sig hela våren däremot (då sätter den ju inte mer päls utan det som kommer förr eller senare är en tunn sommarpäls).

Det enda jag undviker är att klippa på sommaren då jag har hästen på bete dygnet-runt. Då behöver dom pälsen för att skydda sig mot insekterna.

Okej, då ska jag nog klippa honom nästa vecka! :) Är tävling i helgen och jag vill inte hoppa en randig häst så det blir inte förrän efter den :p

Med en bra klippmaskin blir det inte randigt ;) Vår islänning har i dag varit klippt exakt 14 dagar. Klar förbättring, och ungefär samma klippstart datummässigt som förra året.

Min pålle har oxå börjat få vinterpäls! :crazy: Men jag väntar ett tag till innan jag klipper... Nån som vet vad det kostar och ta ut någon som klipper åt en?

Ska klippa båda mina nu i eftermiddag. Jag brukar börja klippa runt den här tiden och jag har aldrig märkt att de fått dålig päls eller något sådant...

Så klipp på du! :D

Jag brukar ta ca 250-350kr beroende på vad det är för häst och vilken typ av klippning. ;)

Nja, har bra skär men brukar lyckas få några ränder på magen och rumpan mot slutet :p Ids inte byta skär mitt i. Fast då var det iofs en björnpäls jag klippte. Lord har inte lika tjock (än iaf, haha) så jag kanske slipper ränderna :) Fast dom försvinner ju hur som haver efter två dagar om det nu skulle råka bli någon rand.

I så fall (beroende på vad du har för maskin) kan du dra åt skären lite lite på slutet. Då skärper du upp dem och kanske slipper ränderna. Fast under magen spelar det ju ingen roll förstås :p.

Okej, mjo, det finns en ratt man ska dra åt med jämna mellanrum :) Jag kanske drar åt mer och mer sällan för att blir klar med klippningen någon gång :angel: Men sen tror jag faktiskt att det beror mkt på hur pälsen ser ut innan... Är den ganska tunn och fin nöts ju inte skären så mkt. Klippte en minishettishingst och han blev randig mot slutet, men då använde han upp bladen totalt så det var bara att skicka in på slipning :p Han såg ut som en boll innan och en sportponny efteråt. Hahahahha!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men... 2
Svar
23
· Visningar
3 816
Senast: fjordis
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 769
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: sichbr
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka