Kan jag lägga till deta i fodervärldskontraktet?

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag ska skicka en av mina hästar på foder i morgon. jag skulle vilja lägga till några punkter i kontraktet kan jag göra det? och kan jag skriva de så här?

*Fodervälden får inte klippa man eller svans kort. svansens längd får inte vara kortare än att den räcker till överdelen på bakbens kotor. Vid man och svans vård skal det användas pälsglans och fingrar skall användas i första hand.
*Fodervälden vet att hästen ***** är knepig att longera och tömköra och gör det på egen risk.
*Fodervälden ansvarar för att **** har höga benskydd på alla 4 bena vid ridning och allt arbete.
* fodervärlden ansvarar för att sadel och all utrustning är väl anpassat och inte skadar****.

Något man ska lägga till mer?
åsikter och gärna snabba svar.

Sv: Kan jag lägga till deta i fodervärldskontraktet?

Det tycker jag du kan skriva. Bättre att skriva någon punkt för mycket än att bli osams om något.

Ska du skicka iväg hästen redan imorgon kan jag tycka att det är lite brått på. Fodervärden borde ju ändå ges en chans att läsa och begrunda kontraktet innan hon/han står med hästen på stallplan. Nu är det ju inga jätteavgörande punkter men iallafall.

Varför inte?
När det gäller longering o tömkörning är det ju en säkerhet och kunskapsfråga.
Jag har själv hyrt ponny från ett uthyrningsstall och i deras kontrakt står det att jag inte fick klippa svansen (vilket jag ändå gjorde efter 10 månader när den släpade i marken, men vi pratar väl 5-10 cm) och att manen inte fick vara kortare än 10 cm.
Skickar du med sadel, annars kan det vara svårt att anpassa själv. Det är ju även en kostnadsfråga om den inte medföljer.

Vi har redan diskuterar allt muntligt men jag vill ha det på prännt med. det är fodervälden som hämtar hästen i morgon så innan vi lastar ska vi skriva kontrakt godskäner hon inte det får hon inte ta med hästen.

Jag skicakr med egen sadel till hästen, men kan ju vara så att de vill byta sadel och sådant.

"foderVARD" ..med prickar over A:et. Inte "Fodervald" eller "fodervarld" :) Aven om manga hastar nog foredragit en fodervarld framfor en fodervard.. ;)

Annars later punkterna helt okey... lite skarpa kanske, men absolut lattforstaeliga.

Glöm inte att skriva ner skick och ca värde på den utrustning du skickar med samt skriva att det ska tillbaka i samma skick. Sen är det viktigt att båda daterar och skriver under ALLA sidor i kontraktet och inte bara sista sidan. Detta för att ingen av er sen ska komma och säga "det papperet har jag inte sett/ jag visste inte..."

Jag hade också skickat med foderstat, många gör inte det. Även den påskriven av båda och du behåller en kopia. Detta för att undvika felfodring som kan leda till fång, över/ undervikt ect.

Vet du var hästen kommer att stå uppstallad? Jag hade ute min fd häst på foder och hade godkänt ett stall. I slutändan hade han flyttat minst tre gånger på 8 månader och stallet var INTE trevligt som han tillslut hamnade i. Skriv gärna att hästen ej får byta stall utan ditt godkännande.

Jag råkade även ut för att min häst skoddes av en icke utbildad idiot som utnämt sig själv till hovslagare. Detta ledde till kroniska skador.

Jag har själv varit fodervärd tre gånger och i mitt tycke backar inte en fodervärd ur ett avtal pga höga krav. Jag har sett det som att ägaren är seriös och det skyddar även mina intressen. En fodervärd som backar pga höga krav skulle aldrig få ta ansvar för min häst.

Så skriv ner precis allt du önskar.
Lycka till // Voff

Du hade helt klart fått behålla hästen själv dina krav är orimliga.

Foderstat - Ska baseras på näringsvärdet i aktuella fodermedel, mängden motion och hästens hull, värden som knappast är konstanta och därmed så kan man behöva ändra foderstaten för att hålla hästen i lagom hull.

Stallplats - Visst kan ägaren få godkänna eventuellt byte av stallplats men då måste denne även vara beredd på att ta hem hästen med omedelbar verkan om stallplatsen jag anser vara tillfredställande inte duger. Det kan bli ordentliga problem om man inte kan komma överens.

Visst kan man få ha höga krav men de ska vara vettiga och hästvänliga. Det fungerar sällan att ha kakan kvar och äta upp den.

Hur ska man kunna skicka med foderstat? Möjligtvis att man gör upp en foderstat sedan när man vet värden, motion, utevistelse osv. och att du som ägare tittar till hästen minst en gång i månaden och ev. reglerar den då.
Man kan inte bara säga att en häst ska ha 7 kg hö och 1 kg havre och sedan håller den lagom hull på det oavsett hur den lever och vad fodret har för värden.

Jag hade blivit väldigt förvånad om hästägaren ställt krav på hur lång svansen och manen ska vara! Att jag inte får använda borstar o s v. Ärligt talat hade jag blivit väldigt tveksam till att ta hästen på foder om ägaren ens hade nämnt detta.

Vi har haft foderhäst där kontraktet innehöll VIKTIGA saker;
vem stod för försäkringen
vem betalar självrisk/behandlingar om det skulle behövas
att ägaren kontaktas om veterinär måste tillkallas
att fodervärden åtar sig att ge hästen tillräckligt med fullvärdigt foder och omhändertagande
att hästen blir skodd av utbildad hovslagare
att fodervärden informerar ägaren om hästen byter stall
att ägaren hade rätt att hämta tillbaka hästen om detta inte uppfylldes
att vi hade 3 månaders ömsesidig uppsägning (om inte ovanstående hände)
Vi fick en foderlista vad hästen fick just nu + foder för en övergångsperiod för att anpassa till det foder vi använde
en lista på utrustning som vi fick med

Punkten med benskydd tycker jag känns sådär om det inte är något specifikt problem och då tycker jag det skall nämnas i avtalet och också vilken typ av skydd som behövs.

Men det allra viktigaste är att ägaren har oinskränkt rätt att ta hem hästen med omedelbar verkan om hon inte tycker att skötseln eller användningen är tillfredställande, och att hon har rätt att besöka hästen regelbundet.

Angaende man och svans. Jag forstar din sak dar, jag har arabians och hade en vallack pa foder och de hade klippt hans man so en quarterhorse, alltsa kort kort, svansen var avklippt vid hasorna.. INTE vackert.. Tack och lov vaxte det ut. Jag skulle nog ha en punkt om detta men lagga till att "bridlepath" (bakom oronen dar trans och grimma ligger) kan fa klippas/rakas ned. Personligen tycker jag det ar snyggare. Svansar skall ju inte klippas over huvudtaget.. Igen beroende pa vad hasten skall anvandas till. Dock kan man inte begara att ngn skall sta dar och kamma/borsta man med fingrar, visst reda ut men igen sant skall man val kunna om man har lite hastvett..
Foderstat kan lamnas med plus vad foder hasten ater just nu, for en overgangsperiod. Sen ar det val upp till fodervarden att halla hasten i hull. Och sa lange som liknande naringsvarden ar uppnadda spelar det ingen roll vad hasten far.
Varfor hasten skall ha benskydd forstar jag inte? Har den en formaga att sparka pa sig sjalv? Eller har ngn sagt att "alla hastar har det?" I min asikt ar de flesta hastar "overkladda" och behover inte ha halften som ryttaren satter pa dem..
Javisst, ha varde pa sadel och annan utrustning nedskrivet i kontrakt, samt gor lista VAD som kommer med hasten (tex, 4 tacken vinter inomhus, 4 tacken regn etc etc)
Och kom ihag att fa spell check pa vad du skriver i kontraktet, har faktiskt hort om folk vinna rattsmal pga felaktig stavning.. Ser mer professionelt ut ocksa.. Lycka till

Punkten med benskydd tycker jag känns sådär om det inte är något specifikt problem och då tycker jag det skall nämnas i avtalet och också vilken typ av skydd som behövs.

Men det allra viktigaste är att ägaren har oinskränkt rätt att ta hem hästen med omedelbar verkan om hon inte tycker att skötseln eller användningen är tillfredställande, och att hon har rätt att besöka hästen regelbundet.

Tanken är bra, men det måste vara lite mer objektivt än ägarens tyckande och finnas någon fakta och reell anledning för förtida uppsägning av kontraktet. Fodervärden satsar ofta engagemang, pengar och tid i hästen och om ägaren bara kan stampa och ta hem hästen utifrån ensidigt tyckande om ridning och skötsel utan någon objektiv grund så spelar det ingen roll hur väl man sköter hästen. Ägaren kan säkert hitta något att skylla på om denne vill ha hem hästen i förtid oavsett om det finns skäl eller inte och det är en allt för stor osäkerhet.

Gör man ett alltför ensidigt kontrakt med detaljerade instruktioner och långtgående rättigheter för ägaren så lär de flesta kunniga och seriösa potentiella fodervärdar avstå. Fodervärd blir man ju vanligen för att man vill ha en häst att rida och sköta som sin egen, inte för att för att ha en ägare som detaljstyr och tar tillbaks hästen med godtyckliga skäl.

Det är din häst, du får skriva vad du vill, sen måste dom vilja skriva under det...:angel:

I mitt kontrakt skrev jag också att hästens man inte fick klippas (arab) och det var inga problem (men sen ändrade vi det under vintern, då manen blev ful ändå, då fick hon klippa med mitt tillstånd. Det växer ut ju :))

Jag skrev att den sadel som följde med hästen skulle användas, ville dom använda en annan sadel fick den vara utprövad av aukt sadelutprövare. Tycker det är bättre. "Ansvarar för att det passar" kan betyda att en vanlig dödlig tittar på sadeln på hästen och säger "ja jag tycker den ser ut att ligga bra", så kanske den inte gör det.

svarar er alla på en gång benskyden behövs då det ätr en häs som briljaderar krftigt och är trång och slår sig väldigt trots att han är för tillfälet oskod så när han skos vilket kommer ske nu när han flytar kommer det bli värre därför höga benskyd runt om.
Det är en nordsvensk /pre korsning så jag uppsaktar verkligen inte att den manen som når just nu ner till bogen blir förstörd därför vill jag att fodervärden är rädd om den.
Uppsägiong av kontraktet har jag inte ens tänkt på utan det som är diskuterat är att förstr ett halvår sen ev förlägning igen med ett halvår.

Om det är en häst som skall utbildas så blir det givdelvis till viss del ett annat läge och då kommer en fråga om ersättning in, men det är väl inte den normala foderhästen?

Problemet med ett fodervärdsavtal är precis din punkt om att man kan inte komma med ett avtal som i detalj beskriver hur hästen skall skötas (och som måste kopplas till någon form av sanktionsmöjlighet för att det skall ha någon verkan), dels för att det inte går att ta med alla möjliga händelser och dels för att ingen skulle vilja skriva under ett sådant avtal om det gick. Och dessutom som gjort för att orsaka en tvist i domstol.

Så ett fodervärds/hästägarförhållande kommer alltid till stor del bygga på ett ömsesidigt förtroende, och om någon av parterna inte vill att det skall fortsätta oavsett skäl så tycker jag att det skall kunna upplösas.

Ett enkelt kontrakt, där bara det man tycker är viktigast tas med, och som medger att hästen kan tas hem med omedelbar verkan om det inte fungerar är enligt mig det allra bästa för att undvika problem och stridigheter.

Efter att ha läst dessa krav hade jag ALDIG tagit denna häst på foder....Ägaren i detta fall tycker jag med sina orimliga krav visar att hon tycker fodervärden är okunnig och lite smått korkad... Varför ens överväga att lämna ut sin häst på foder i detta fall??? Som näms ovan så ska man ta med relevanta saker... Jag skulle bli super nervös över att vara fodervärd till denna häst!!!

Som de andra har sagt, se till att ha med i kontraktet att du får hämta hem hästen genast om den missköts eller dylikt. Jag har aldrig haft varken häst på foder eller foderhäst, men jag har läst många trådar här på buke om folk som åkt och hälsat på/fått hem hästar i bedrövligt skick.

Sen hoppas man ju att någon som vill ha den typen av häst inte skulle få för sig att klippa manen på den. Manen är ju en stor del av deras skönhet. :)
Lycka till hur som helst, och som nån sa, glöm inte ändra stavningen till fodervärd så att det blir rätt. :)

Okej, då förstår jag varför benskydden är viktiga.:)

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka