Kan jag lägga till deta i fodervärldskontraktet?

Sv: Kan jag lägga till deta i fodervärldskontraktet?

Det är väl snarare så att om det står i kontraktet ska det mycket till för att det inte kommer följas! Då finns det i bakhuvudet sas.
Det är väl ingen regelrätt tvist men det kan ju helt enkelt var en sådan sak man inte tänker på om det inte står med.

Du anar inte hur många som bryter kontraktet och jag kan nästan ge mig på att det är större risk att hästen blir klippt om fodervärden vet att det är viktigt för ägaren. Somliga gillar att hämnas om konflikt uppstår, det finns det mängder av exempel på.

Problemet med ett fodervärdsavtal är precis din punkt om att man kan inte komma med ett avtal som i detalj beskriver hur hästen skall skötas (och som måste kopplas till någon form av sanktionsmöjlighet för att det skall ha någon verkan), dels för att det inte går att ta med alla möjliga händelser och dels för att ingen skulle vilja skriva under ett sådant avtal om det gick. Och dessutom som gjort för att orsaka en tvist i domstol.

Vill man detaljreglera hur hästen sköts så rekommenderar jag att behålla den hemma.

Jo då men jag utgår från att alla som lånar ut hästar inte hittar rötägg till fodervärdar!
Många respekterar att man inte friserar andras hästar och jag hoppas för TS skull att hennes häst hamnar hos nån hon slipper konflikter med ;)

tja jag tacka för mig jag har skikta iväg hästen och fodervärden skrev på kontraktet med alla tillägg utan problem. jag märkte varför jag varit frånvarande buke i tre år komemr nog dröja 3 år igen innan jag sätter min fot här igen speciellt eftersom ni har så otrevliga moderatorer...

Äsch inte var moderatorn så otrevlig, hon fullföljde bara sitt argument. Och vi är faktiskt flera som försökte hjälpa till o ge råd så inte var det så hemskt här på buke?

Lycka till med hästen :)

Fortfarande: vad händer om kontraktet inte följs? Det är ju en sak att skriva in m e m detaljerade önskemål och krav, men vad blir det för påföljd om det inte följs?

Jag förstår vad du menar, men för dom flesta av oss är kontraktet bara ett sätt att säga "såhär vill jag ha det" så utgår man ifrån att ens noga utvald födervärd har tillräckligt med hyfs för att följa ens önskemål.

Sen ska man skriva in att man kan ta hem hästen om man inte anser att f-värden uppfyller villkoren.

Återigen: det blir väldigt snett när vissa vill ha med det i kontraktet i tron att folk håller det de skriver på, och den som skriver på redan när de läser igenom det vet att det inte är något som ens i vildaste fantasin kommer att hålla eller ens bli någon följdverkning av att bryta.

Jag har skrivit på köpekontrakt där jag vet att det som är viktigt för säljaren är helt ohållbart juridiskt. Nu har det inte varit några problem för någon av parterna, men i något annat fall hade ju säljaren varit "trygg" i förvissning att allt var bra och OK, medan en mindre nogräknad person kunde gjort precis tvärtom.

Det blir fel när avtalet skapar en falsk trygghet.

Och snalla TS, fa hjalp med stavningen, det ser valdigt oproffisonellt ut (heter det sa?) att till och med jag som inte kan svenska ordentligt reagerar.
Svenska Akademiens Ordlista ar en bra borjan. Och detta ar valid kritik, inte pahopp..

Tror du på fullt allvar att Butterfly Flip hade varit mindre värd med kortare svans?

Det handlar väl om hur man som ägare vill att hästen ska hanteras/skötas hos fodervärden. I mina ögon är t ex "svansen får endast redas ut med fingrarna" inget konstigt i ett kontrakt, för alla som borstar på min häst får höra det från min mun. Min häst lider ingen som helst skada och minskar inte i värde av en tunn svans, men det är min häst och då bestämmer jag vad man gör med den. På samma sätt tycker jag inte att krav på auktoriserad sadelutprovare och journal på verkning av hovslagare är konstigt. Inte heller en punkt som säger att hästen får hoppas max 2 ggr/vecka eller att hästen inte kan gå i hage med hästar av annat kön.

Allt som står i ett kontrakt behöver inte ifrågasättas med om Tingsrätten kan dömma, det handlar väl om ifall man vill kunna avbryta kontraktet ifall någon punkt inte sköts som den borde.

Det känns lite som jag skriver samma om och om igen. Det handlar ju egentligen inte om att reda ut svansen med fingrarna, det handlar om att man vill att fodervärden är försiktig med skyddshåren. Det spelar ju ingen roll HUR de reder ut, bara man inte får större håravfall. Eller hur?

Och att då detaljreglera något som man ändå inte kan styra, det får ju ingen effekt. Då är det bättre att förklara vad man har för avsikter, att man vill att hästen ska ha sina skyddshår intakta, att man är försiktig etc, etc. Det kommer ju ändå aldrig att gå att bevisa att de använt en glestandad kam istället för fingrarna.

Självklart behöver inte alla punkter bedömas, det har jag väl aldrig påstått? Och jag tror inte att hästens värde sjunker mätbart för att någon klippt svansen 3 cm...

Visst kan du göra det. När jag tog mitt halvblod på foder la vi (ägaren och jag) till några punkter om just den hästen (lite speciell häst kan man säga). Vi hade naturligtvis diskuterat det muntligt innan, men skrev ändå ner det i kontraktet. Bra att ha, så man inte blir osams i onödan.

Du anar inte hur många som bryter kontraktet och jag kan nästan ge mig på att det är större risk att hästen blir klippt om fodervärden vet att det är viktigt för ägaren. Somliga gillar att hämnas om konflikt uppstår, det finns det mängder av exempel på.

Om det är så så är det väl ett tungt skäl för att ha ett avtal som ger ägaren rätt att hämta hem hästen?

Även om avtalet medger att det hävs om man i väsentlig del bryter mot det, innebär inte det att man har rätt att hämta hästen. Står den t ex uppstallad hemma hos någon begår man ett rätt grovt brott om man tar hästen utan att den lämnas ut.

Vad gäller stall och ev. byte så har jag inskrivet att skriftligt medgivande INNAN ev. stallbyte alltid ska ske, hästen får inte flyttas utan ägarens skriftliga medgivande.

Men du skrev inte vad påföljden blir om fodervärden bryter mot denna klausul?

Problematiken är den samma som diskuterats, det går inte att visa på någon ekonomisk skada om fodervärden bryter mot detta och det är inte heller givet att det medför att avtalet i sin helhet kan hävas om det inte är reglerat i avtalet.

Inläggen gick lite omlott, men det är en viktig poäng som jag försökt föra fram.

Om det är så så är det väl ett tungt skäl för att ha ett avtal som ger ägaren rätt att hämta hem hästen?

Visst är det bra på kort sikt, men de som vill satsa på hästen och verkligen utvecklas tillsammans vill säkerligen ha garantier för att hästen inte blir hemplockad godtyckligt. Genom att ha ensidig rätt att plocka hem hästen utan att ha exempelvis en veterinär eller någon person båda litar på som avgör om hästen har det bra eller inte, så blir det inte många vettiga fodervärdskandidater kvar.

Ska man lämna ut en gammal häst som promenadhäst eller sällskap är väl problemet mindre men inte obefintligt. Om hästen som blir kvar blir ensam så kan det bli besvärligt.

Ska ägaren ha rätt att hämta hem hästen så bör det ju rimligen vara ömsesidigt, då får man vara beredd att ta hem hästen på samma villkor om fodervärden önskar så. Många som lämnar bort en häst gör ju det för att de inte har möjligheter att ta hand om den just för stunden.

knapplån

det viktigaste sakerna i ett fodervärdskontrakt enligt mig (efter ganska många trådar om dåliga fodervärdar) är:

* veterinärbesikta och fotografera hästen innan den åker, ägaren ska kunna bevisa att hästen var frisk och i bra hull/muskulatur och utan sår när den lämnades ut.
* lista på utrustning som skickas med, foton på allt som är dyrt och svårt att få tag på. Värdet på utrustningen är bra att ha med. Om lång tid förflutit under fodervärdstiden kan det vara bra att skriva in vad som ska ersättas med ny vara, ex hagbenskydd. Viktigt är dock att skriva med att normalt slitage är godkänt.
* ha olika kravnivåer, en sektion om krav som slaviskt måste följas (hovvård, vaccinationer, fodring, uppstallning etc) och en sektion om sånt som är mer rekommendationer.. om något i den allvarliga sektionen inte följs ska ägaren kunns hämta hem hästen omedelbart.
* vid akut kontraktsupphävning skall orsaken kunna styrkas och detta skall meddelas skriftligen och med vittnen, inte bara "jag tyckte att du brutit mot kontraktet"
* hästen skall vid återlämnande vara veterinbärbesiktad (senast X dagar innan) och friskförklarad, vid sjuk/skadad/halt häst står fodervärden för hästens samtliga kostnader tills den är frisk (uppstallning, vetvård, mediciner) även när hästen är i ägarens omvårdnad.
* vid återlämanade av frisk häst, eller när hästen är frisk skall ett friskrivningsavtal undertecknas av ägare, fodervärd och vittnen där fodervärden frias från allt ansvar angående hästens hälsa.
* vid återlämnande skall al utrustning kontrolleras och en kvittens skrivas på att fodervärden är friad från ansvar över skadad/borttappad utrustning.. förstörd utrustning skall ersättas med likvärdig utrustning eller värdet på utrustningen. Ägaren skall här alltså inte komma efter 4 månader och säga att vintertäcket skall ersättas för att ett spänne fattas, det ska ägaren undersöka direkt och kräva ersättning direkt om så är fallet.

ehh :crazy:

det var ju en del.. :o

men det är viktiga grejer iallafall..

Senast ändrad av en moderator:

...........

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka