Kan jag skaffa häst?

B

blondinbella

Hej! Vet att det finns många såna här trådar och jag har läst flera, men har inte fått svar på mina frågor riktigt.

Jag har ridit på ridskola i typ 3 år, började när jag var 11-12 år (lite sent, jag vet:angel:) och nu är jag snart 15. Ha ridit en/två ggr i veckan hela tiden på ridskolan. Ha haft medryttarhästar i två år också. Fler av mina kompisar har hästar som jag har ridit lite då och då. Många ridlärare säger att jag rider väldigt bra för att ha ridit 3 år, att jag är väldigt mjuk och följsam i händerna, att jag har bra sits och balans.

Jag har en medryttarhäst nu, men jag känner att jag vill gå till nästa steg. Vill just nu inte ha en egen häst, utan en på foder till att börja med, så att jag vet att jag känner att jag klarar av det. Men jag vet inte om jag kan tillräckligt mycket än och det är där ni kommer in i bilden. För mig känns det som att jag skulle kunna ha en foderhäst, men det kanske inte ni tycker? Jag kommer i såna fall ha den i ett stall där jag känner folket, dom är kunniga och hjälpsamma om man behöver hjälp på något vis. Är själv inte jättekunnig bland alla sjukdomar, foderstater, vet.besök, skoning, mm. Men det lär man väl sig med tiden? Vet lite hur man ska göra rent sår, visitera, och symtomer på vissa sjukdomar.

Hade tänkt ha hästen tillsammans med min mamma som har ridit lika länge som jag och hon rider typ lika bra som mig. Vi hade en häst för länge sedan och då var det mamma som tog hand om den hela tiden. Så hon har ju lite erfarenhet av det också. Om vi skaffar en häst ska det ju såklart vara en hyfsad lättriden häst (första häst eller läromästare), som inte är så komplicerad i stallet heller.

Jag har tid bara jag vill och pengar ska nog inte vara något problem heller.

Är jag redo för en foderhäst/egen häst? Om inte, vad ska jag kunna för att vara redo?
När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst?
Hur gammal var du?
Hur länge hade du ridit?
Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan?
Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände?

Jättetacksam för svar!:D
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Är jag redo för en foderhäst/egen häst? Om inte, vad ska jag kunna för att vara redo?
Om du skaffar en foderhäst och har den i ett stall där det finns kunniga människor så borde det väl funka!
När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst?
Jag hade ingen foderhäst utan var medryttare,detta var för 7 år sen Köpte mig min första egna häst i 35 års present till mig själv!
Hur gammal var du?
33 år
Hur länge hade du ridit?
Jag började rida när jag var liten, först på shettisar och sen fjordingar, sen hade mina systrar var sin häst också som jag red på.Sen hade jag ett brejk fram tills jag blev 33, fick barn och sånt där!:p
Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan? -
Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände?
Mina systrar och dom som ägde hästarna.
Jättetacksam för svar!:D[/QUOTE]

//Elsa:)
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Det viktigaste för dig tror jag är att ha alla planer och även worst case scenarios klara för dig innan.
Förmodligen kommer du att behöva en hel del hjälp av de andra i stallet - och det är ju jättebra om de kan hjälpa dig, så kan du lära dig och få den rutin du behöver :) Men har du kollat av med de andra i stallet så att de verkligen har tid och möjlighet att finnas där för dig?

Du säger även att pengar inte ska vara några problem. Det låter lite osäkert. Har du och din mamma suttit ner och räknat ordentligt på månadskostnader och buffert för oförutsedda händelser?

Dessutom: du är 15 år. Är du i stallet varje dag som det ser ut just nu? Hur funkar det ihop med skolan? Tänk på att du snart går på gymnasiet och kommer att behöva oroa dig för betygen och dessutom ha mycket mer plugg i en annan utsträckning än nu. Det beror förstås på vilket program du vill gå och vilka betyg du satsar på, men ändå :)

Egentligen skulle jag vilja råda dig till att börja med den resurs du har, dvs din medryttarhäst. Be ägaren om att få vara med när hästen skos eller när veterinären är ute, t ex. Kanske kan du få lite instruktioner i sådant man i regel inte får lära sig på ridskolan, t ex tömkörning, longering, klippning, broddning etc.

Jag har aldrig haft egen häst, men många medryttarhästar och har även 12 års ridskoleridning bakom mig. Och jag känner mig inte redo för egen häst, så mycket kan jag säga. Men å andra sidan har jag heller inga kunniga runtomkring mig, och jag dessutom har luckor i mitt kunnande eftersom jag inte har haft att göra med t ex unghäst eller konvalescenthästar. Jag har mycket erfarenhet, tid och pengar kvar att skaffa mig fortfarande, eftersom jag skulle behöva göra allt själv. Men som sagt, det är individuellt :)

Om inte annat kan jag säga: lycka till, och glöm inte att ha med dig någon kunnig på framtida provridningar :)
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

+ Elsa: Tack för era svar!:)

Jag planerar inte att skaffa foderhäst nu, men vill veta om jag skulle kunna det. Då kommer jag ju såklart prata med mamma och se om vi har råd/tid mm. Om jag inte skull ha tid när jag börja gymnasiet kan jag ju lämna tillbaka hästen (är också därför jag vill ha häst på foder först. För att se så att jag verkligen har tid).
Jag har medryttarhästen där jag skulle stalla upp hästen då och ägaren till stallet är oftast där och hjälper mig om det är något. Ägaren har stallet på gården också:) Har även kompisar där som gärna hjälper mig med både ridning och skötsel:D
Vi får faktiskt prova på att longera, tömköra och brodda på ridskolan när det är teori. Ha även gjort det med medryttarhästar:)
Ska kanske börja ha två medryttarhästar och en av ägarna är veterinär, så jag kan ju få lite tips osv av henne;) Tyvärr kommer det nog inte ut någon veterinär dit då, men hos den andra hästen borde det ju göra det;)

Tack igen:D
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Jag kommer i såna fall ha den i ett stall där jag känner folket, dom är kunniga och hjälpsamma om man behöver hjälp på något vis. Är själv inte jättekunnig bland alla sjukdomar, foderstater, vet.besök, skoning, mm. Men det lär man väl sig med tiden? Vet lite hur man ska göra rent sår, visitera, och symtomer på vissa sjukdomar.

Du pekar själv på det man ju inte får så mycket koll på ridskolan. Kan du se en hälta? Hur mycket har du hanterat häst från marken. Ett hum om skoningar? Prova ut utrustning? Hantering från marken. Lastning? Hästen blir plötsligt bråkig och vill inte gå från stallplan.

Naturligtvis kan ingen det från början, det här är ju saker man lär sig med tiden men det är jätteviktigt att man har stöd i alla de tusen frågor som kommer upp i början.
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

jag lägger till lite utan att svara på samma som de andra :)

Om du skaffar egen eller på foder, försök ha någon duktig som kan hjälpa dig, lyssna inte på 10 olika personer, då kan det lätt bli pannkaka.

Jag kunde nada om skor (är dålig på det än, 6 år senare), men min hovslagare har skott min häst sen hon var 1.5år och hon är 11år nu, jag litar till 199% på honom.
Foderstater kan man lära sig att räkna, läsa.
Känna hältor osv är svårt om man inte är van, men man lär känna sin häst. Skulle inte vara så orolig över det. Återigen, be någon duktig att titta då och då!
+ att du kanske kan ha en duktig medryttare till din häst som kanske haft egen häst men inte har råd och tid längre! (låt dig inte bli överkörd bara).

Jag tycker kanske att 3 år på ridskola är lite lite, å andra sidan lär man sig tyvärr inte alla gånger så mycket på ridskola. Det är att rida för tränare + erfarenhet av hästar och skötsel man lär sig.
Ödmjukhet, våga fråga, lyssna, analysera, läs på.

Andra har klarat det förr så varför skulle inte du? :banana:

men som sagt, gör budget, gör schema, hinner du, har du råd, osv... VILL du "offra" kompisar och annat?

Jag köpte min när jag var 25år. Aldrig ångrat, men jag har offrat en hel del av mitt sociala liv.
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

+ Jane_Done:Tack för era svar också!
Tror att jag kan se om hästen är halt, men är inte 100% säker på det. Om det är en jätteliten hälta så skulle jag kanske inte märka något, men som du säger så lär man känna sin häst och ser det nog lättare då:) Om jag skulle vara osäker är det ju bara att fråga någon i stallet. Samma sak men andra saker, får ha lite hjälp i början, men lär sig efter hand;)

Tack för tipsen!
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Om det är så att du har funderingar på att skaffa foderhäst så ta alla chanser du kan redan nu att lära dig så mycket som möjligt. Finns ingen anledning att vänta med att t e x lära sig räkna ut en foderstat osv. Var nyfiken och öppen så kommer du lära dig massor som du sedan kommer ha nytta av. :)
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Du bör prata med dina stallkompisar om saken.

Är de verkligen beredda att hjälpa dig med problem som kommer upp alla gånger? Även vid olämpliga tidpunker? Tex att din häst blir sjuk en fredag kväll och du behöver hjälp innan ev veterinär kommer?
Det är större skillnad än vad du tror att ha medryttarhäst eller foderhäst.
Foderhäst och egen häst kräver otroligt mycket mer.

Om jag vore du skulle jag prata med den i stallet som är mest kunnig om denne skulle kunna tänka sig att vara någon typ av mentor, för hur man än gör är nybörjare mer eller mindre en börda för folk runt omkring, de behöver berätta, förklara, visa osv..

Har du tur så vill de åta sig uppgiften och hjälpa dig :)
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Jag tycker att du verkar ha en väldigt mogen & sund inställning till det här. Jag tycker att det är jättebra att du & din mamma vill börja med en äldre stabil foderhäst innan ni köper ngt eget. Du har helt rätt i att man lär sig på vägen. Jag 29år har mina (idag egna hästar) tillsammans med min mamma & vi började precis som du när jag var (9år) med våran första foderhäst. Vi lär oss fortfarande man dyker på nya "problem" som man inte dykt på innan. Men så är det med allt, man lör sig bäst genom att vara med om det. Så jag tycker helt klart att ni ska satsa. Det kommer bli jättekul =)

Men nu till dina frågor.


Är jag redo för en foderhäst/egen häst? Om inte, vad ska jag kunna för att vara redo? - Självklart, skafa en äldre, kanske en äldre ridskolehäst, som ni båda kan ha glädje utav.
När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst? Jag var 9år när jag fick min första foderhäst, en 17årig gammal kritvit welshponny :)
Hur gammal var du? se ovan
Hur länge hade du ridit? 2 1/2 år på ridskola. Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan? Inte innan jag fick första foderponnyn.
Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände? Nej mam var ointe så kunnig, men vi hade som ni, kunnigt folk i stallet, som hjälpte till.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

+ speedway & pulkaskurk: Tack för alla svar och tips! :D
När/om jag och mamma bestämmer oss för att skaffa en foderhäst så är det klart att jag ska prata med dom i stallet, om dom kan hjälpa till ibörjan och om något skulle hända;)
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Är jag redo för en foderhäst/egen häst? Om inte, vad ska jag kunna för att vara redo?
- Bara du kan avgöra om du är redo eller inte. Överlag tycker jag dina funderingar verkade förnuftiga och du verkar iallafall veta att be om råd ifall du är osäker, och sånt är viktigt. Och jo, man lär ju så länge man lever, så genom att skaffa foderhäst lär du ju mycket snabbare!

När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst?
- Jag fick min första häst (som min familj fortfarande äger) när jag var 15 år, i början på 2005.

Hur länge hade du ridit?
- Började nog rida när jag var ca 8 år, så i 7 år hade jag ridit.

Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan?
- Hade medryttarhäst ett tag, och så red jag regelbundet på ridskola.

Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände?
- Ingen annan i min familj är hästkunnig, så nej... men vi hyrde ju in oss på ett stall med jättetrevliga och kunniga människor, så jag kände mig aldrig osäker! Sedan har jag dessutom haft sån jäkla tur att min häst egentligen aldrig varit sjuk eller skadat sig, så såna bekymmer har jag sluppit. :)

För övrigt måste jag igen säga, som någon annan också påpekade, att du verkar ha en mogen inställning till detta, och det är bra!
Sedan är en häst ett stort ansvar, och oftast lever dom ju rätt länge, så då bör du nog tänka på vad du faktiskt vill göra sedan om några år? Kommer du bo kvar, börja plugga, jobba etc? Kommer du då ta med dig hästen eller sälja eller ge ut på foder?
Allt det fick jag fundera på rejält efter att jag var klar med gymnasiet. Då flyttade jag nämligen utomlands ett år och det var omöjligt att ta med mig hästen, så då fick jag lämna ut honom på foder. Nu två år senare är han fortfarande ute på foder, för jag har helt enkelt andra prioriteringar nu sex år senare, än jag hade då jag var 15. Så allt sånt tål också att tänkas på lite extra. :)

Men men, lycka till!
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Hej,

Jag var 30 när jag köpte min första häst, men ridit sedan jag var sju med några års uppehåll för barn etc.

Mitt bästa tips till dig är att försök hitta en bra tränare/mentor som du får förtroende för som kan hjälpa dig. Det kan vara någon i stallet eller en utomstående tränare som även kan hjälpa dig med din ridning. Fråga även denna om det är ok att ringa och fråga om saker när du känner dig osäker. Mn tränare var ovärderlig, hon tipsade om en massa bra saker. Jag hade henne, min bästa kompis som haft häst i över 20 år samt att man lärde sig vilka i stallet som hade samma hästtänk som jag själv när jag ville fråga om råd.

I förra stallet där jag stod hade vi två som kunde allt om allt tyckte dom vilket inte alltid stämde och skrämde upp de andra hästägarna med att se hältor som veterinär inte kunde se m.m. Det var dessutom alltid något fel på deras hästar och de fick 100 olika tillskott för än det ena än det andra. Nu säger jag inte att det är fel med tillskott, men de gav sina hästar tillskott som har indikation för människor och ej häst.

Skaffar du och din mamma foderhästen ihop är väl tanken att hon ska kunna hjälpa dig med hästen när du har extra mkt i skolan.

Hästen i fråga bör vara en okomplicerad läromästare som ni kan lära er av ej tvärtom (men det tror jag att du redan visste :-)). Om du är kort och likaså din mamma kan ni sikta på en liten stor häst eller en stor D-ponny om du vill ut och tävla lite :), är dålig på vilka regler som gäller när man är under 18 år och ska tävla häst/ponny.

Lycka till och om du skaffar en foderhäst alternativt köper en häst, se till att ni har en sparad budget om hästen skadar sig eller blir sjuk. Min förra häst kostade mig ca 25 000 kr förra sommaren trots försäkring i veterinärkostnader och mediciner (smärtstillande), hon bröt ett ben och vet trodde hon skulle bli bra, fick stå inne på Ultuna för reservation och så var vi inne och kontrollröntgade flera ggr och det kostade mkt pengar även om försäkringen stod för en del. Till slut fick jag ta bort henne ändå och avlivningen kostade ett par tusenlappar den också trots försäkringen.
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst?
köpte min när jag var 16 :)
Hur länge hade du ridit?
Sen jag var 6, så tio år. Hjälpte till i stallet varje dag så red en mängd olika hästar samt hjälpte verkligen till med allt möjligt, lärde mig mängder.
Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan?
ne, bara hjälpt till med andras, inte en speciell
Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände?
Hästrädda, därför ville jag vara säker på att jag skulle klara av det. Stallägaren var den som övertalade föräldrarna, av henne har jag haft enorm hjälp, det är större skillnad att ha egen häst än man tror ;)
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

kl
Tack för alla tips och åsikter!:D
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Jag var 12, hade ridit i 8 år. Hade jobbat i ett stall och haft sköthäst, och ridit på min grannes häst (nuvarande MIN:) )
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Jag skaffade min førsta hæst nær jag var 21 år, då hade jag haft flera medryttar hæstar genom åren upp till 5 dagar i veckan.

Jag var inte redo, kunskapsmæssigt var jag væl det och tack vare alla hjælpsamma stallkamrater blev jag med tiden en kunnig hæstægare.
Men vad det gæller ansvar var det værre, dær var jag inte beredd någon stans.

Råder altid folk att tænka till fler gånger innan de skaffar djur..
Man måste komma ihåg att en hæst lever i många år så et ær en stor avgørelse man tar i sitt liv nær man væljer att skaffa en hæst.

Det blir ens livsstil och nær den før eller senare inte længre kan ridas på av ålder eller skada har man fortfarande ansvaret øver hæsten.
Man får ta med i berækningen att hæsten ev kan bli skadad och oridbar och vara beredd på att ta hand om den oavsett med tid och pengar.

Nær man ær beredd på det och det kænns sjælvklart ær man redo før en egen hæst.

Tænk på att æven om du tar en hæst på foder ær det inte alls sagt att du bara kan læmna tillbaka den och før hæstens bæsta måste man vara duglig nog att inte skicka vidare i førsta taget, man måste vara sæker på att man kan erbjuda ett gott hem.
Ingen hæst ska behøva vara en kastboll som behandlas som en leksak.
Æven en foderhæst kan bli sjuk och oridbar och æven då får man vara bered att ta ansvaret som med en egen hæst.
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Är jag redo för en foderhäst/egen häst? Om inte, vad ska jag kunna för att vara redo? Mycket beror på hur du själv känner. En del har ridit i 10-20 år men är ändå inte redo att ha en egen häst, en del har ridit väldigt kort tid och är redan redo för ansvaret. Tycker det viktiga är att samla in mycket information. Som sagt tycker jag det är bra att du vill ha en foderhäst först för att testa om du klarar av det. Skulle det inte gå och du känner att det är för mycket för tidigt kan du alltid lämna tillbaka den till ägaren. Se till att ha hästen i ett stall där du kan få mycket hjälp, tips och råd från andra mer erfarna hästägare, där du kan fråga om det är något du undrar osv.
När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst? Jag fick min första ponny när jag var 10 år och red då fortfarande på ridskola + på ponnyn hemma. Men mina föräldrar hade haft hästar i ett antal år innan dess så hade varit med i stallet och runt hästar ett bra tag innan dess.
Hur gammal var du? 10 år
Hur länge hade du ridit? Hade inte ridit så värst många år, men mina föräldrar ansåg inte att det var just hur skicklig jag var på att rida, utan hur bra jag kunde hantera hästen. Red fortfarande på ridskola en gång i veckan och dessemellan red jag på min ponny hemma i paddocken.
Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan? Nej, men vi hade två små russ som jag hjälpte till att sköta. Tyvärr var de för pigga för att jag skulle kunna rida.
Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände? Mina föräldrar hade som sagt redan hästar så hade hästvana personer runt mig hela tiden. Min mamma lät mig aldrig rida utan att hon höll ett vakande öga på mig.
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Är jag redo för en foderhäst/egen häst? Om inte, vad ska jag kunna för att vara redo?
som de tidigare har sagt så är det bara du som kan veta om du är redo
När hyrde/köpte ni eran första foderhäst/häst?
(någon gång i forntiden);)
Hur gammal var du?
jag var nog 11 eller 12 år
Hur länge hade du ridit?
3 år
Hade du haft medryttarhäst (eller liknande) innan?
nej
Var dina föräldrar kunniga eller fick hjälp av någon i din närhet om något hände?
mina föräldrar var kunniga och ponnyn var installad på ridskola med full service plus att vi hade en 18-årig medryttare i början
 
Sv: Kan jag skaffa häst?

Jag började rida på ridskola som 7-åring och fick min första sköthäst när jag var 11. det var en 22 årig c-ponny som var väldigt lugn och fin. Den hade jag i några månader innan han såldes till någon i Skåne. Då började jag istället sköta en supersöt c-ponny som var 28 år gammal men hade massor av energi kvar! han följdes sedan av en D-ponny som var ett pensionerat hoppsto. Hon fick tyvärr kolik och fick sedan sluta sina dagar=( Jag var då 5 år gammal och började sköta en 4-årig blivande dressyrhäst. han var 172 cm i mankhöjd vilket var en STOR skillnad mot mina tidigare ponnyer =P Den här hästen skrittade jag bara eftersom han hela tiden hade ont i kroppen. Efter många turer till Strömsholms hästklinik bestämde sin ägaren för att avliva honom. Han höll helt enkelt inte för ridning eller annan verksamhet =( Efter honom träffade jag min stora kärlek! En travare som då var 5 år gammal. honom har jag fortfarande och den dagen han inte längre ska gå på bana så får jag honom till min egen =) jag kommer då vara ca 24 år gammal och färdigutbildad lärare! Då ska jag bli hästägare för första gången! Jag skulle aldrig ha hunnit med en häst varken nu eller tidigare med allt plugg men när skolan är klar och jag har en fast inkomst så tycker jag att det är rätt tid att ha häst! =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 390
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp