Kan man bli duktig hoppryttare vid 40-års åldern?

S

shampiz

Jag tycker det är kul att hoppa, (men hoppar max 70 cm på bana, har någon gång provat ett enstaka hinder på ca 80 cm).
Det spelar ingen roll hur säker hästen är, så tycker jag att det är läskigt att hoppa högre. En av orskarena är nog att jag har otroligt dålig balans, men vilket har blivit bättre de senaste åren med mycket träning, men fortfarande tycker jag att den är totalt kass (ett ex på hur dålig min balans är att innan jag skaffade min första häst för 10 år sedan så kunde jag inte stå på knä för att knyta mitt skosnöre utan att ramla omkull, men det kan jag nu :)). Jag har även dålig sits, försöker ibland att rida lite barbacka, men tycker ändå att det är svårt att få till sitsen. Har ofta svårt att sitta ner i galoppfattningarna och även i galoppen. Släpper jag stigbyglarna för att tvinga mig att sitta ner, så åker knäna upp eller jag hamnar framåtlutad.
Låter mina medryttare tävla i hoppning, eftersom de flesta är ponnyn får jag ändå inte inte tävla dom, men jag har en häst på ca 155 som jag gärna skulle vilja vara med och tävla på lokalnivå med, men tycker att 90 cm är lite väl högt.
Jag vet vad som behöver göras, så det är inte det som jag behöver råd med; rida för instruktör, rida barbacka / utan stigläder, träna på låga höjder tills man är säker på den höjden m.m.
Utan det jag vill veta är om det finns några av er på Bukefalos som börjat rida när ni varit i vuxen ålder och om ni då från början tyckt att det var läskigt med högre hinder, och om ni kunnat övervinna den rädslan. Eller om ni tror att när man inte hållit på och hoppat mycket som yngre så har man kanske en annan slags respekt för hinder som det är nästan omöjligt att komma över.
Min målsättning är inte att bli en elitryttare utan bara att kunna våga tävla min häst på 90 cm - 1 meter.
 
Har en medelålders herre i vår förening som började rida för ett par år sedan. Han har tävlat upp till 1,20.
Han har dock en mkt speciell häst, med en mkt speciell bakgrund (Hästen vanns i ett poker spel, och dett äsger mkt om hästens tidigare liv).
Den lilla hästen gör allt för sin ägare...
Vet inte så mkt om herren var höjdrädd när han började hoppa, men han och hästen (båda kunde lika lite när de började jobba tillsammans) har tagit det lugnt och sakta.

Men oftast så är det så att man blir räddare och osäkrare ju äldre man blir, och man har ju inte bara sig själv att tänka på, utan även sina barn, som vill ha en frisk levande mamma/pappa!!!

Det är bara till att fortsätta kämpa/träna så kommer du till att kunna tävla 90 -1,00, det är jag helt övertygad om!
 
Jag har hoppat 1,20 när jag var "ung och dum" :) Nu tycker jag att det är jätteläskigt att hoppa, oavsett hinderhöjd. Fast jag var faktiskt och hoppade för instruktör för ett tag sedan, då hade jag nog inte hoppat på tre år. Det gick faktiskt jättebra!!

Jag tror mycket handlar om att man ska ha ha en "pålitlig" häst och en bra instruktör som kan hjälpa till med att komma över rädslan.
 
Ja att kunna tävla din häst på 0.90-1.00 och även lite till sak du säkert klara av.. :)
 
Jag har ingen sådan erfarenhet du frågar efter eller känner någon sådan, men jag tror absolut att du kommer att klara av att hoppa en meter!! Min man började rida för en 7-8 år sedan (han är visserligen inte 40) och han hoppar. Han har väl iofs aldrig varit rädd, men jag själv är/har varit harig till och från, och i synnerhet om man inte hoppat på ett tag. Jag är dock övertygad om att man kan nå längre med bra träning och en häst man litar på. Jag tror att det är bra att hoppa kanske två gånger i veckan varav en gång för en entusiastisk och posisitv tränare som peppar en utan att kräva för mycket. Mitt konkreta tips, trots att du inte ville ha ett sådant, är att träna på kombinationer och studsövningar och 5,5-övning. Med ett hjälphinder kan man höja hindret och komma rätt på och därmed har man inte pressen att hästen kan komma helt fel in och smälla av ett språng för tidigt.
Lycka till! ;)
 
Klart du kan! Träning är det ända som gäller.. Kankse kommer du inte att tävla eliten :) men du kommer helt klart va duktig om du bara ger dt lite tid!
 
Jag tror mycket på "vill man så kan man".
Det du verkar behöva är väl en pålitlig häst och lite jävlaranamma.

Plus träning, träning, träning... :)
 
kan ett tips för att inte skumpa i sadeln vid galoppfattningen. Funkar för mig och dom ja sagt de till.
Om du travar på en volt i höger varv och ska fatta höger galopp, titta då snett upp åt höger samtidigt som du fattar galopp. Självklart gäller det desamma i andra varvet fast snett upp åt vänster. :idea:
 
Anmäl dig till en hopptävling och vips så börjar man träna ;)
Testar just nu den metoden fast i dressyr :p
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 309
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 019
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 394
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp