Långsiktiga planer och mål (utbruten ur Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

JohannaB

Trådstartare
Vi kan göra sällskap! Min planering är ungefär lika långsiktig.
(taggar @Habina med som skrev ursprungsinlägget: )
Jag hoppas verkligen det! Kommer inte tävla förrän absolut tidigast 2030 så kanske har det hunnit ändras till dess.

Är ni duktiga på att göra långsiktiga planer?
Alltså gäller inte bara de taggade personerna, utan tänkte överlag här på snacket.

Här var det visst fyra år, jag har nog haft nån plan som varit på närmare 10 år med :D men det kanske mer varit drömmar än riktiga planer ;)

Men har ni tänkt när ni t ex köpt en häst att om fem år ska vi göra X och sen hållit i den planen (haft samma mål) och kunnat arbeta mot den?
Och tycker ni att det funkar bra?

Jag har som sagt lätt för långsiktiga mål, mest för att saker nära i tid kan bli lite obekväma och kräva insatser idag medan långsiktiga mål går att skjuta på till nästa vecka ;) men på sätt och vis har jag ju faktiskt nått mina långsiktiga mål så det har ju funkat?
Frågan är kanske om jag haft dem onödigt långsiktiga, det har tagit tiiiiiiid komma till dem och kanske borde jag ha satt lite kortare tidsplaner?

Alltså gäller inte bara de taggade personerna, utan tänkte överlag här på snacket.

Här var det visst fyra år, jag har nog haft nån plan som varit på närmare 10 år med :D men det kanske mer varit drömmar än riktiga planer ;)

Men har ni tänkt när ni t ex köpt en häst att om fem år ska vi göra X och sen hållit i den planen (haft samma mål) och kunnat arbeta mot den?

Jag har som sagt lätt för långsiktiga mål, mest för att saker nära i tid kan bli lite obekväma och kräva insatser idag medan långsiktiga mål går att skjuta på till nästa vecka ;) men på sätt och vis har jag ju faktiskt nått mina långsiktiga mål så det har ju funkat?
Frågan är kanske om jag haft dem onödigt långsiktiga, det har tagit tiiiiiiid komma till dem och kanske borde jag ha satt lite kortare tidsplaner?
Jag måste ha det nu för att inte bli galen med Mirre. Trodde jag skulle kunna galoppera i september (fången var över i början av April) men nu förstår jag att han kommer behöva längre än så. Minst 7-8 månader innan hovarna vuxit ut tillräckligt. Vill rida ngn LB (och rida lätt!) i mars nästa år och kanske en MsvB i oktober. Det borde funka om vi klarar oss utan nya bakslag.

Är rätt bra på långsiktiga mål, men det har en tendens att komma saker ivägen hela tiden🙄. Samtidigt har jag insett att de kortsiktiga målen har en förmåga att göra mig stressad och orättvis mot hästarna. Så därför rider jag hellre på känsla och tar oss framåt på det viset. Tex gör vissa rörelser/hinder när jag för dagen har ett bra läge snarare än att de ska göras på princip.

Mitt stora mål med Dio är att han ska gå svår klass nästa år, det var ju på väg i höstas men jag pressade för hårt och han blev ofräsch.. Katt tror jag kommer bli en fantastisk svårklasshäst men med henne har jag satt lite tydligare delmål med att jag vill rida på 70% i tekniken innan vi går upp en klass hela vägen. Får väl se hur det går😅.

Nja sådär, mina mål och planer är lite blandade -det långsiktiga målet ligger liksom i bakhuvudet någonstans hela tiden, men de kortare är ju delmål mot det långsiktiga.
Att jag inte sätter ett supertydligt eller detaljerat långsiktigt mål eller plan handlar nog mest för mig om att man vet aldrig vad som händer på vägen och mitt mål kan liksom bli avbrutet på vägen. Det kan det ju med korta mål med, men tror ni fattar vad jag menar. För mig känns det som att det är större risk för besvikelse eller att inte uppnå mål om jag lägger dem för långt fram för mig själv, jag funkar nog bättre med mål och planer som ligger närmare och nås bit för bit.
Som långsiktigt stor-mål/dröm så är det svår klass, men jag har inte en väg utstakad mot det/satt ett mål-datum/år utan jobbar där vi är nu och har kortare mål, mer i ”1 års-intervall”, att målet i år är och då behöver vi göra X och Y. Och allt hänger på att vi får fortsätta vara hela och friska.

Jag gillar som sagt långsiktiga planer. Hade det med stoet (köpt som åring, jag helt orutinerad på dressyr men ville utbilda och vara placerad i LA med henne och sex år senare var vi det 😅 och då blev målet MsvB när hon var 10 år, dvs tre år senare) och sen med valacken (ge det ett år för att se om han blev ridbar, och när han visade sig bli det så var det utbilda MsvB fem år senare, nu vill jag gärna utbilda till MsvA med).

Det är roligt att ha en riktning, och veta vad man ska vara väldigt stolt över om man når. Att målen är så långsiktiga ger tid för att saker händer, stoet tappade jag en hel säsong på hovtrassel med och valacken försvann ett år i pandemin och sen ett år på grund av skada på mig på….
….men jag tänker ibland att det kanske inte skulle ta fem år utbilda till MsvB om jag hade bestämt mig för att det skulle gå på två eller tre år ;)

Och just att jag ofta når de långsiktiga målen är väl kanske ett tecken på att de är för lågt satta, och med för lång tid på mig. Jag borde, nog, utmana mig själv lite mer 😅 men det är svårt eftersom jag också gillar att ta det lugnt, njuta av mina hästar och inte alltid vill vara så proffsig eller planerad.

Jag gillar som sagt långsiktiga planer. Hade det med stoet (köpt som åring, jag helt orutinerad på dressyr men ville utbilda och vara placerad i LA med henne och sex år senare var vi det 😅 och då blev målet MsvB när hon var 10 år, dvs tre år senare) och sen med valacken (ge det ett år för att se om han blev ridbar, och när han visade sig bli det så var det utbilda MsvB fem år senare, nu vill jag gärna utbilda till MsvA med).

Det är roligt att ha en riktning, och veta vad man ska vara väldigt stolt över om man når. Att målen är så långsiktiga ger tid för att saker händer, stoet tappade jag en hel säsong på hovtrassel med och valacken försvann ett år i pandemin och sen ett år på grund av skada på mig på….
….men jag tänker ibland att det kanske inte skulle ta fem år utbilda till MsvB om jag hade bestämt mig för att det skulle gå på två eller tre år ;)

Och just att jag ofta når de långsiktiga målen är väl kanske ett tecken på att de är för lågt satta, och med för lång tid på mig. Jag borde, nog, utmana mig själv lite mer 😅 men det är svårt eftersom jag också gillar att ta det lugnt, njuta av mina hästar och inte alltid vill vara så proffsig eller planerad.
Jag är med på hur du tänker men utifrån det så tänker jag lite tvärtom i att inte sätta mål av typen ”MSVB om 2 år/när hästen är 10” utan första målet var typ ”bli redo att tävla”, sedan ”LA på bra procent”, därefter ”lära honom byta så vi kan starta MSVB” och sen ”kvalprocent”, ”lösa serier”, ”starta MSVA”.
Jag sätter mål men inte tidsbestämda, det kan ju antingen gå fortare eller långsammare än man tror, vara ett mål som var enklare/närmare än man trodde, eller så går det ju inte alls 😅

Jag är med på hur du tänker men utifrån det så tänker jag lite tvärtom i att inte sätta mål av typen ”MSVB om 2 år/när hästen är 10” utan första målet var typ ”bli redo att tävla”, sedan ”LA på bra procent”, därefter ”lära honom byta så vi kan starta MSVB” och sen ”kvalprocent”, ”lösa serier”, ”starta MSVA”.
Jag sätter mål men inte tidsbestämda, det kan ju antingen gå fortare eller långsammare än man tror, vara ett mål som var enklare/närmare än man trodde, eller så går det ju inte alls 😅
Fattar exakt, men känner jag mig själv rätt kommer mina hästars livslängd räknas som typ 40 år ;) och jag kommer tänka att sen när jag filat lite till på X och Y och vädret är bättre så kan jag ta tag i Z 😅

Misstänker att jag borde ta tag i att vara lite tuffare med mig själv, men det är bekvämt att vara lat 😇

Jag brukar vara otrolig på att göra både kort- och långsiktiga planer med hästarna. Det jag har problem med (autism) är genomförande. Gäller allt i mitt liv… Jag är fantastisk på att ligga i soffan/sängen och planera morgondagens pass. Sen blir det sällan av. ;)

Så med Pål testar jag nu att släppa alla planer och mål. Visst, nån gång nästa år tänker jag att jag förmodligen sitter på honom. Men när är oklart. Att tävla blir tidigast 2030 är för att jag lyssnar på Elise Miki (podden Making Milestones avsnittet från 21 maj i år) om skelettutveckling på unga hästar och hon rekommenderar att man inte tävlar förrän de är tidigast sju år. Men det kanske slutar med att han behöver två år till på sig.

Såklart har jag en dröm (fjordhäst-SM) men vi får se om den drömmen slår in. Bara att sitta på honom kommer vara fantastiskt. :love:

Jag är kluven till uttalade prestationsmål vid vissa tider. Å ena sidan så motiveras jag egentligen - i en "perfekt värld" - av att vara på väg mot uttalade mål och bocka av olika delmål som klarats av, kanske till och med tidigare än målet var satt. Det är ju jättekul, om det funkar.

Samtidigt är det så mycket som påverkas av tid/ork/pengar som att jag inte kunnat lasta och åka iväg någonstans förrän i år när jag äntligen bytt upp mig med både bil och släp och körkort. Och med ett gott och väl heltidsjobb och allt som behöver fixas med en gård, så blir det så lite tid/pengar/ork över att det begränsar prestationsmålen med ridningen om jag inte ska helt köra slut på mig. Hade jag haft en häst inackorderad på en anläggning med ridhus hade jag nog varit mycket mer målfokuserad. Men nu slukas liksom mycket för att bara dra runt vardagen. Vilket såklart är något som jag själv valt för friheten att ha hästarna som jag vill!

De viktigaste målen är ändå att hästarna ska vara fysiskt friska och vara glada och må bra. Men de mer mätbara att rida vissa klasser på vissa procent vid en viss tid? Det vet jag helt enkelt inte om jag grejar längre utan att det blir för mycket press och stress att kombinera med resten av livet. Bara mitt tidsbegränsade mål att springa 11 km varje vecka har mest fått mig irriterad och negativ till hela projektet för att det egentligen inte ryms i tid/ork-ekvationen. Och så får det absolut inte bli med hästarna utan med allt jobb och pengar som jag öser in där så måste det framför allt präglas av glädje. Också för hästarnas skull!

Jag trodde att jag skulle kunna komma ut och tävla i år, när jag även förnyat mitt gröna kort och åtminstone kommit igång att träna lite. Men nu känner jag att det kanske får vänta tills nästa år. När jag känner mig hopplöst efter "alla andra" så var det ju ändå lite uppmuntrande med @Habinas hänvisning till att börja först när hästen är sju år. Då är vi ju nog i fas ändå!

Nu är det i alla fall dags för återstart efter tre veckors (planerad) sommarvila, så lite grann ska vi väl klara att avancera innan det jävla mörkret och kylan ramlar ner över oss igen.

Eftersom jag inte är nån speciellt duktig ryttare så har mina mål varit LA hoppning med förra hästen och dressyr med nuvarande.Då jag har blivit feg och konverterat till dressyr. Inga tidsplaner. Bara mål att det här ska vi göra nån gång, förhoppningsvis.

Jag känner mig faktiskt lite lugnare med en långsiktig planering, jag kan ge mig tid att växa i en klass innan jag går upp till nästa. Jag klarar av att greppa ett par år framåt, två till fem? Med den äldre hästen har ju inga planer hållit pga diverse orsaker, så med honom tar jag allt som det kommer. Men för sjuåringen har jag en ganska klar bild över hur vi ska jobba oss upp i klasserna. Jag vill inte stressa honom (eller mig) och min plan ger oss tid att mogna på varje nivå. Jag försöker även att ha den långsiktiga planeringen för ögonen när jag tävlar här och nu. Det hjälper mig att inte stressa över resultatet, tänka att vi behöver vara mycket bättre. Det behöver vi inte just nu. Jag vet (av en hel mängd erfarenhet) att jag klarar av att tänka om och ändra planen om det kommer saker ivägen, och jag vet att vägen inte är rak. Men en plan hjälper mig att inte forcera saker. Jag noterar även att jag skriver plan och inte mål. Det är nog mer så jag tänker faktiskt.

Jag har helt gett upp tanken att tävla, det bara stressar och minskar det roliga i hästägandet för mig. Jag har dock en långsiktig plan att bygga upp galoppen så att vi någon gång ska kunna göra galoppombyten i varje. Den dagen vi kan göra det på ett avslappnat sätt kommer jag också veta att hennes kropp är stark och välbalanserad.

Jag sätter typ inga mål alls😅
Eller, på något sätt har jag kanske mål. Men mer att jag vill att hästen ska vara ordentligt lösgjord och jag suktar efter den där toppenkänslan jag vet att vi kan hitta. Jag är mer i nuet och jobbar ganska systematisk mot en känsla. Sen finns det saker jag vill att vi ska lära oss. Som att jag vill kunna återuppta bytesträningen, fortsätta med piruettförberedande arbete, rida bättre skolor och jobba långsiktigt mot piff&puff. Det hänger dock ihop med lösgjordheten och den där känslan, vi måste vara där innan vi kan nosa på de svåra sakerna igen.

Mitt mål just nu är att tycka det är roligt att rida. Jag har varit målstyrd i hela mitt tävlingsliv så det är ganska skönt att släppa den biten nu. Sedan sitter ju massa saker i ryggraden som noggrannheten i övergångar osv vilket gör ju att om man skulle få för sig att träna för tränare eller tävla igen så är steget dit inte särskilt långt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka