Kan man byta namn på en hund på 1,5år?

Elma_vip

Trådstartare
Som rubriken säger så undrar jag om man kan byta namn på en hund som är 1,5 år eller om det blir väldigt jobbigt för hunden. Vi har en hund på prov nu och det blir nog så att vi köper henne, hon fungerar jätte bra hos oss och så, det är bara ett problem: hennes namn. Hon heter Disa och våran andra hund heter Zita och de vet inte riktgit vem man ropar på då de blandar ihop sina namn. Zita lyssnar helt klart bäst och är 2,5 år medans Disa lyssnar sådär och ibland alls och är bara 1,5 år så jag tänkte att det i så fall är bäst att byta namn på Disa? Eller hu tror ni att det går?

Förlåt för något virrig text, hoppas att ni förstår.

//Diana

Sv: Kan man byta namn på en hund på 1,5år?

Jo det kan du!
Gör det i så fall omedelbart.
Lär in det med att ofta kalla på henne med sitt nya namn + en liten bit godis och efter några dagar lysnar hon på det!

Vi bytte namn på vår omplacering som vi fick hem då hon var 3 år. Gick jättesmidigt, eftersom vi aldrig använde hennes riktiga namn mer än i undantagsfall. belöning varje gång hon kom på det nya namnet. (Bytte från "syster yster" till "bea")

Jo,det kan du göra,min förra hund hade 2 namn,dels Spike,men även scooby,det fick han av sonens kompis..Vi sa alltid Spike,kompisen sa Scooby,och han kom som en raket även på det namnet..
En annan kompis tog över en omplaceringshund,dom bytte namn på den utan problem!

som de andra sagt går det utmärkt och kan i ert fall vara rätt nödvändigt skillnadne på Zita och Disa är ju minimal.

det är bara att börja träna in det nya namnet och göra det positivt! :) välj ett namn - säg det och när hunden tittar på er ge godis, lek eller något annat så att när man lystrar så händer det något skoj. Allt för att göra dem intresserade av titta till när de hör ett visst ord.

Javan

*knapplån*

tack till alla som svarat, ska försöka byta namn på henne =) Men ett problem till, vad ska jag döpa henne till, kom med förslag.. Hon ser ut så här förresten:

53404_1192909806.jpg

//Diana

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 091
Senast: Tajger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 982
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 777
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 505
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka