Kan man byta stoppning i sitsen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en begagnad Lewa dressyrsadel, som passar hästen perfekt och är bra att rida i, för det behov jag har. Det enda som stör mig är att stoppningen i sitsen är helt slut, så sittbenen sjunker ner i gropar...
Nu undrar jag om det är möjligt att byta ut stoppningen i själva sitsen på sadeln, så den blir ännu bättre att rida i?

Sv: Kan man byta stoppning i sitsen?

Man kan lämna in sadlar till en sadelmakare så stoppar de om dem.
Jag har bara Lewa sadlar till mina hästar för att de ligger så bra och har passat alla mina senaste hästar.
Har en allroundsadel och en dressyr som jag har stoppat om och de blev jättesköna igen.
Kostade 900 kr per sadel men då lagade hon lite sömmar som var dåliga också. Tycker det var värt pengarna.

Passar på att fråga:)

Om stoppningen i sitsen inte är slut i sig utan bara obekvämt hård, kan man då stoppa om den och få den mjukare?

Köpte en äldre Stubben och den är bra för hästen men grymt obekväm i sitsen:(

Ja man kan fixa en sits men det är oftast väldigt kostsamt i jämförelse med en vanlig omstoppning.

Tack för svar, då vet jag att det kan vara värt att fråga min sadelmakare om det.
(han är för övrigt löjligt billig med sina arbeten så det blir säkert överkomligt i pris...)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka