Bukefalos 28 år!

Kan man ge viltfärs till katt?

BuenoBull

Trådstartare
Har köpt hem kronhjortsfärs och undrar om man kan ge det till katt som lite extra gott?
Har en sphynxhane som är lite känslig i magen. Ingen känd allergi men han går på Hill's z/d torrfoder som han gjort sedan han bodde hos sin förra ägare.

Passar även på att fråga; vad är det bästa fodret att ge till en katt med känslig mage? Vill byta från torrfoder men vet inte till vad. Har förstått att våtfoder är bättre men ännu bättre är det att Barfa (?), dock känner jag att jag inte har nog kunskap till det. Eller är det helt dumt att byta bort ett foder han funkar på? Varför han går på z/d är jag inte helt på det klara med men han har varit lite krånglig med mat och vatten förr i sitt liv (förmodligen beroende på konkurrens från de andra katterna som han bodde med) och har behövt åka in till veterinär och vätskas upp några gånger (hos sin förra ägare) så jag skulle gissa på att fodret är rekommenderat från vet.

Kom gärna med tips och råd och förslag på både foder och "godis" :)
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Det går utmärkt att ge viltkött till katter men har du en känslig katt så bör du ta det lite försiktigt. Speciellt eftersom katten normalt äter torrfoder. Omställningen från torrt till rått kan vara lite svårare än om katten normalt äter blötmat. Men prova med en liten mängd typ en tesked så får du se om han överhuvudtaget tycker om det. :)

Rå mat är oftast mer skonsamt mot magen än vad torrfoder är...tvärtom mot vad många tror. Det är ju faktiskt så kattens naturliga kost ser ut och hela dess matsmältningssystem är gjort för att processa sådan föda dvs med hög smältbarhet och högt vätskeinnehåll.
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Självklart börjar vi försiktigt :) Skulle vara kul om han också kan få något extra gott ibland.

Ang. rå föda. Hur svårt är det egentligen? Man vill ju alltid ge det bästa, men det förutsätter ju kunskap och därmed tid och ork, vilket är lite av en bristvara just nu...
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Man kan göra det skitsvårt och komplicerat om man vill men jag gör det enkelt för mig dvs jag räknar inte allt exakt på grammet.
Min katt får mat tre gånger om dagen. Minst en av de dagliga måltiderna innehåller hjärta av något slag. Lever och kycklingvingar ger jag två gånger i veckan. Alla måltider som inte innehåller ben får en gnutta benmjöl tillsatt.

För övrigt varierar jag köttslag så mycket jag kan. Jag delar upp köttet i lagom stora bitar och styckfryser så att jag kan ta upp det som behövs varje dag. Man behöver med andra ord en del plats i sin frys. ;)

Idag har min katt fått oxbringa och grishjärta till frukost, gristunga och kycklinglever till middag och så blir det en kycklingvinge till nattamat.
Imorgon får han lammhjärta, rådjursbog och en äggula till frukost och sedan har jag inte bestämt längre. Tar väl fram nånting kul ur frysen imorgonbitti. :)
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Självklart börjar vi försiktigt :) Skulle vara kul om han också kan få något extra gott ibland.

Ang. rå föda. Hur svårt är det egentligen? Man vill ju alltid ge det bästa, men det förutsätter ju kunskap och därmed tid och ork, vilket är lite av en bristvara just nu...

Att bara komplettera den nuvarande menyn med rått är hur enkelt som helst. Det enda du behöver tänka på är att ge kalcium med det råa köttet. Eller ge bara kött en gång och ätbara köttben (tex. kycklinghals) nästa gång. Det man på sikt behöver hålla koll på är kalcium/fosfor-kvoten, i övrigt inget annat när man bara ger lite rått som komplement till annan mat.
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Låter inte alltför krångligt och låter väldigt smaskigt för kisse :) Ont om frysplats har vi dock gott om... Tyvärr. En dag kanske! Fortsättningsvis får han nog äta rått som tillägg då och då :)
Prövade med viltfärs men det föll absolut inte herrn i smaken. Har även köpt hem z/d burkfoder - ratades direkt. Det är de torra, bruna kulorna som regerar :D

Sol: ska jag ge kalcium även om han äter torrfoder som grund? Hur håller jag koll på kalcium/fosfor-balansen?

Vi var hos veterinär igår för vaccinering, hon rekommenderade att byta foder då z/d var ganska fattigt på protein och inte var optimalt att använda en längre tid, även om det inte rekommenderas att byta bort ett foder som fungerar. Jag och min virriga mammahjärna hade inte en tanke på att fråga om just rå föda som tillägg. OM den kräsne (eller helt enkelt ovane) lille herrn skulle finna någon slags rå föda aptitlig, borde det räcka som protein och han kan få fortsätta äta z/d?

Sen, är majs farligt eller dåligt för katter på något vis? Alltså majskorn på burk. Katten älskar det och tigger likt en hund vid matbordet... :p
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Låter inte alltför krångligt och låter väldigt smaskigt för kisse :) Ont om frysplats har vi dock gott om... Tyvärr. En dag kanske! Fortsättningsvis får han nog äta rått som tillägg då och då :)
Prövade med viltfärs men det föll absolut inte herrn i smaken. Har även köpt hem z/d burkfoder - ratades direkt. Det är de torra, bruna kulorna som regerar :D

Sol: ska jag ge kalcium även om han äter torrfoder som grund? Hur håller jag koll på kalcium/fosfor-balansen?

Vi var hos veterinär igår för vaccinering, hon rekommenderade att byta foder då z/d var ganska fattigt på protein och inte var optimalt att använda en längre tid, även om det inte rekommenderas att byta bort ett foder som fungerar. Jag och min virriga mammahjärna hade inte en tanke på att fråga om just rå föda som tillägg. OM den kräsne (eller helt enkelt ovane) lille herrn skulle finna någon slags rå föda aptitlig, borde det räcka som protein och han kan få fortsätta äta z/d?

Sen, är majs farligt eller dåligt för katter på något vis? Alltså majskorn på burk. Katten älskar det och tigger likt en hund vid matbordet... :p

Hill's z/d har kanske inte världens bästa innehåll men det proteinhalten är det inget större fel på. Den är högre än proteinhalten i många andra torrfoder. Det finns bättre torrfoder, men om det har varit svårt att hitta något som katten funkar bra på är det onödigt att börja experimentera.

Och ja, man måste tillsätta kalcium antingen genom att ge ben eller något kalciumtillskott även om man ger torrfoder. Kommersiella helfoder är inte sammansätta för att täcka upp brister i andra delar av menyn s a s utan de är bara "kompletta" för sig själva. Man behöver tillsätta ungefär 250 mg kalcium per 100 g kött man ger. Ger du köttben och katten äter benen behöver du inte tillsätta något annat kalcium. Då kan du ge köttben varannan dag och bara rått kött varannan dag.

Och nej, majs från burk är inte farligt.
 
Sv: Kan man ge viltfärs till katt?

Hill's z/d har kanske inte världens bästa innehåll men det proteinhalten är det inget större fel på. Den är högre än proteinhalten i många andra torrfoder. Det finns bättre torrfoder, men om det har varit svårt att hitta något som katten funkar bra på är det onödigt att börja experimentera.

Och ja, man måste tillsätta kalcium antingen genom att ge ben eller något kalciumtillskott även om man ger torrfoder. Kommersiella helfoder är inte sammansätta för att täcka upp brister i andra delar av menyn s a s utan de är bara "kompletta" för sig själva. Man behöver tillsätta ungefär 250 mg kalcium per 100 g kött man ger. Ger du köttben och katten äter benen behöver du inte tillsätta något annat kalcium. Då kan du ge köttben varannan dag och bara rått kött varannan dag.

Och nej, majs från burk är inte farligt.

Tack! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
976
Senast: cherie
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 264
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp