Bukefalos 28 år!

Kan man göra något åt obehaglig tiggare?

purity_666

Trådstartare
Så först lite bakgrund. Det här gäller en småstad,en ICA och ett COOP, många äldre bor där. Vi har 2-4 tiggare i stan åt gången, just nu 2. Den ena av dom är aldrig några problem. Han sitter där han sitter, hejar, hjälper tanterna bära kassarna till bilen osv.
De jag pratat med om saken är tanterna som håller till på Röda korset där jag arbetstränar. Tiggarna som håller till vid butiken bredvid kommer in till oss och värmer sig/tar en fika. Under vintern har vi gett dom tjockare vinterkläder. När någon av dom vi haft bra kontakt med åkt hem till familjen har vi låtit dom plocka med sig barnkläder. Det här gäller alltså inte folk som på något sätt ogillar tiggare.

Så till problemet. En kille blir mer och mer påstridig och har nu börjat gå över gränsen. I början var det bara att han "tiggde" mycket. Sen började han följa efter folk och be om pengar. Typ när man gick ut från Konsum följde han efter ända till bilen och tjatade. Förra veckan hade han hängt efter några tanter ändå in till röda korset och fortsatte tjata på dom därinne. Någon gång har jag stött på honom utanför macken och då har han följt efter och tjatat om att jag ska tanka hans bil.

Hursomhelst. Idag hade han skrämt en tant. Hon hade inga pengar att ge och då sa han åt henne att komma tillbaka med 300 i morgon.
Han pratar inte bra svenska så jag vet inte om det uttalades något hot eller så, men tanten blev rädd. Jag tycker han är obehaglig, inte så att jag är rädd men jag tycker det är olustigt att han följer efter. Äldre tanter är han ju ännu värre på och följer efter dom och tjatar. De är rädda för honom.

Så, har han gjort något som man kan kontakta polis för? Ofredande? Hot?
Vi vet att han snor saker inne på Röda korset, men tar honom inte på bar gärning. Vi vet det för att det ofta hänger tomma galgar kvar i klädrummet när han varit där. Vi kan ju inte stå och glo på honom heller.

Så vad gör man? Att prata med butikschefen hjälper ju inte mer än att mannen blir utjagad om han står innanför dörrarna. Men killen blir ju värre och värre. Vad är nästa steg?
 
Prata med honom? Berätta att ni vet vad han gör, att andra upplever det som obehagligt och att det därigenom kan bli problematiskt för honom om någon kopplar in polisen. Helt enkelt visa på en ram att förhålla sig till, vad som är OK och accepterat och vad som inte är det.

Det är tråkigt att människor hamnar i den sits som är tiggarens, men samtidigt är det ju heller inte OK att ge sig på andra människor på det sätt du beskriver.
 
Prata med honom? Berätta att ni vet vad han gör, att andra upplever det som obehagligt och att det därigenom kan bli problematiskt för honom om någon kopplar in polisen. Helt enkelt visa på en ram att förhålla sig till, vad som är OK och accepterat och vad som inte är det.

Det är tråkigt att människor hamnar i den sits som är tiggarens, men samtidigt är det ju heller inte OK att ge sig på andra människor på det sätt du beskriver.
Folk har sagt ifrån när han förföljt dom och några har gått emellan när han förföljer tanterna och sagt åt honom att sluta. Sen vet jag inte hur mycket han förstår, men säkert mer än vi tror. Sen vet jag inte om någon hållit ett ordentligt samtal med honom på så sätt. Ska man verkligen nå fram skulle nog en tolk behövas, eller han kanske förstår vad vi säger men vi kan ju inte vara säkra. Han pratar inte engelska (vad vi vet).
I affären kan vi inte konfrontera honom eftersom vi inte ser det ske.

Ja det missgynnar honom själv också, Alla gillar den andra mannen som sitter vid andra affären. Han har varit här i säkert ett år snart och jag har aldrig hört ett ont ord om honom. Då ger ju folk mer pengar också. En obehaglig typ vill man ju mest skynda sig ifrån. Han är den enda som varit obehaglig av alla som varit här, alla andra har varit trevliga och rara.
 
Så vad gör man? Att prata med butikschefen hjälper ju inte mer än att mannen blir utjagad om han står innanför dörrarna. Men killen blir ju värre och värre. Vad är nästa steg?

Jag tycker det är obehagligt, finns tiggare här också som följer efter och drar i kläderna- och jag vill inte ha någon efter mig som drar i kläder, tar i mig .
 
Jag tror, vilket redan nämnts i tråden, att ett samtal med tolk är steg nummer ett. Vet du var han kommer från? Rumänien, rom? Om jag var du skulle jag ta reda på det och sedan ta kontakt med en organisation som jobbar med EU migranter (som jag antar att mannen är?) Om de inte finns i er stad, bjud in någon att komma dit, kommunikation är prio ett. Om den som kommer är rom/rumän själv så är det optimalt. Det är alltid bäst om någon som delar språk, kultur och erfarenheter kan förklara och förhoppningsvis hjälpa till att lösa situationen för båda sidor.

Att höja rösten, hota med polisen är helt meningslöst. Det kommer bara göra att situationen och aggressionen trappas upp. Polisanmälan för ofredande är meningslöst tycker jag. Tror någon allvarligt att efter det liv mannen men största sannolikhet levt, att en varning/polisanmälning har någon som helst verkan? Även om, och det är ett stort om, han skulle bli dömd för ofredande så är det ringa brott så ingenting annat än dagsböter högst. Mannen kommer med största sannolikhet att vara ännu mer aggressiv och påträngande än tidigare. Många kommer att tycka att situationen blir ännu mer obehaglig och ge pengar för att slippa honom vilket gör att han vet vad som ger honom mest pengar och uppmuntrar till mer aggression. Och till slut hamnar det på avpixlat med en rubrik som "Anna Svensson, 89, rädd för att gå till affären." Eller att någon/några ger sig på och misshandlar honom. Vilket inte hjälper någon.

Alternativt, har mannen vistats i Sverige i mer än tre månader och inte har medel att vara självförsörjande har svenska myndigheter, polisen, rätt att avlägsna mannen från Sverige. Så det kan naturligtvis också vara en lösning. Även om jag misstänker att mannen ändå kommer att vara tillbaka om en månad eller så om polisen utvisar honom.
 
Usch, en sådan påstridigt tiggare har jag också stött på. Förföljde mig till lastbilen och jag hoppade snabbt in och låste, han stod kvar utanför dörren och pratade/skrek. Var nästan så jag var på vippen att avbryta min rast bara för att åka därifrån.
Tänkte inte då att man kunde kontaktat t ex polisen.
 
Jag tror tyvärr vi kommer få se mer av sånt här desperat beteende. Det är många som tigger. Det är (tror jag) färre som ger. Och det när vi går mot det kontantlösa samhället.
Typ, tar du swisch?

Det behövs bara en obehaglig upplevelse för att den personen ska sluta ge mer eller mindre för gott.
 
Jag tror tyvärr vi kommer få se mer av sånt här desperat beteende. Det är många som tigger. Det är (tror jag) färre som ger. Och det när vi går mot det kontantlösa samhället.
Typ, tar du swisch?

Det behövs bara en obehaglig upplevelse för att den personen ska sluta ge mer eller mindre för gott.
I tunnelbanan häromdagen var det ett gäng "tunnelbanemusikanter" som faktiskt lämnade små visitkort där man kunde swisha till dem. Jättebra och trevligt tycker jag. Jag vill gärna ge men har precis aldrig kontanter på mig.
 
Hos oss sitter det ju också tiggare utanför varenda affär, i området vi brukar handla. Där finns flera stora butikskedjor, och det jag noterar är att de flyttar runt hela tiden och byter plats. När vi kom en dag maken och jag, skulle panta burkar bl a. Jag tog vagnen med burkar och gick före in i returrummet som man kunde nå från utsidan, när jag kommer dit så står två st tiggare inne i returrummet en man och en kvinna. Omedelbart kommer mannen mot mig och kräver min pant, han gör detta genom att pressa upp mig mot väggen medan kvinnan försöker ta min kasse med burkar. Jag blev skraj kan jag säga, mest genom att jag blev överrumplad. Hade jag varit mer förberedd så hade reaktionen blivit en annan. Som tur var kommer mannen in i samma veva, då avbryter de försöket på hans bryska kommando. Jag gick faktiskt och berättade det här för personalen, det visade sig att flera råkat ut för det här och några blivit så rädda att de lämnat panten och sprungit ut därifrån. En vecka senare så har man stängt returrummet från utsidan, och numera måste man gå in i butiken för att komma dit, rummet ses dessutom från info disken.
Det är beklagligt för en sådan sak ger så mycket negativt, även till människor som inte förtjänar det.
 
Så först lite bakgrund. Det här gäller en småstad,en ICA och ett COOP, många äldre bor där. Vi har 2-4 tiggare i stan åt gången, just nu 2. Den ena av dom är aldrig några problem. Han sitter där han sitter, hejar, hjälper tanterna bära kassarna till bilen osv.
De jag pratat med om saken är tanterna som håller till på Röda korset där jag arbetstränar. Tiggarna som håller till vid butiken bredvid kommer in till oss och värmer sig/tar en fika. Under vintern har vi gett dom tjockare vinterkläder. När någon av dom vi haft bra kontakt med åkt hem till familjen har vi låtit dom plocka med sig barnkläder. Det här gäller alltså inte folk som på något sätt ogillar tiggare.

Så till problemet. En kille blir mer och mer påstridig och har nu börjat gå över gränsen. I början var det bara att han "tiggde" mycket. Sen började han följa efter folk och be om pengar. Typ när man gick ut från Konsum följde han efter ända till bilen och tjatade. Förra veckan hade han hängt efter några tanter ändå in till röda korset och fortsatte tjata på dom därinne. Någon gång har jag stött på honom utanför macken och då har han följt efter och tjatat om att jag ska tanka hans bil.

Hursomhelst. Idag hade han skrämt en tant. Hon hade inga pengar att ge och då sa han åt henne att komma tillbaka med 300 i morgon.
Han pratar inte bra svenska så jag vet inte om det uttalades något hot eller så, men tanten blev rädd. Jag tycker han är obehaglig, inte så att jag är rädd men jag tycker det är olustigt att han följer efter. Äldre tanter är han ju ännu värre på och följer efter dom och tjatar. De är rädda för honom.

Så, har han gjort något som man kan kontakta polis för? Ofredande? Hot?
Vi vet att han snor saker inne på Röda korset, men tar honom inte på bar gärning. Vi vet det för att det ofta hänger tomma galgar kvar i klädrummet när han varit där. Vi kan ju inte stå och glo på honom heller.

Så vad gör man? Att prata med butikschefen hjälper ju inte mer än att mannen blir utjagad om han står innanför dörrarna. Men killen blir ju värre och värre. Vad är nästa steg?
Om det inte går att tala med honom så skulle jag absolut vända mig till hans grupp och där förklara hur mycket hans beteende missgynnar dem alla.
Jag har gjort det ett par gånger och det har alltid funkat.
Vi har också suttit ner med dem och pratat om hur det funkar i Sverige med lite sociala koder och regler. T ex att man inte får bryta kvistar och ved till hantverk eller eldning och framförallt biten kring nedskräpning. Ett av de första orden "mina" romer/rumäner lärde sig här var Återvinning och de använder sig glatt av det ordet och sopsorterar och grejar i lägret.
Allt handlar om information och kommunikation.
 
Om det inte går att tala med honom så skulle jag absolut vända mig till hans grupp och där förklara hur mycket hans beteende missgynnar dem alla.
Jag har gjort det ett par gånger och det har alltid funkat.
Vi har också suttit ner med dem och pratat om hur det funkar i Sverige med lite sociala koder och regler. T ex att man inte får bryta kvistar och ved till hantverk eller eldning och framförallt biten kring nedskräpning. Ett av de första orden "mina" romer/rumäner lärde sig här var Återvinning och de använder sig glatt av det ordet och sopsorterar och grejar i lägret.
Allt handlar om information och kommunikation.

Till sådan samhällsinformation/ trygghetsbevarande arbete har vi väl polisen? Skulle aldrig våga lalla ner ensam och tala om för en grupp människor att en av deras vänner beter sig illa. Spelar ingen roll om det är romer, gymnasiebarn eller idrottsföreningar, det är som upplagt för att det ska bli bråk ifall man går dit själv på det sättet.
 
Polisanmäl för ofredande. Förstår inte varför det ens är en fråga. För att det är synd om honom? Det betyder inte att man får bete sig hur som helst!
Ja och nej.

Å ena sidan blir polisanmälan en upptrappning och skapar bara ytterligare konfrontation.
Å andra sidan anser jag inte att någon människa ska någon form av gräddfil i samhället.

Skaffa en tolk och prata med honom borde vara första steget?

Fast det finns människor överallt som bara helt enkelt är skitstövlar....
 
Allt handlar om information och kommunikation.
Fast det är en sak att man kan behöva förklara att man inte får bryta kvistar, det är ju en sån där grej som folk kanske inte känner till. Att man inte ska följa efter människor och tjata på dem, att man inte ska säga till äldre damer att imorgon måste de komma tillbaka med x hundra kronor, det har ingenting med bristande information att göra. Jag tror knappast att de som beter sig så TROR att det här är helt okej och nåt man ens gör i deras egen kultur, det är väl bara nåt man gör för att man tänker att det kan leda till att man får pengar och man helt enkelt inte bryr sig så mycket om det skrämmer någon.

@purity_666 Har ni ingen centrumvakt eller nåt?
 
När vi kom en dag maken och jag, skulle panta burkar bl a. Jag tog vagnen med burkar och gick före in i returrummet som man kunde nå från utsidan, när jag kommer dit så står två st tiggare inne i returrummet en man och en kvinna. Omedelbart kommer mannen mot mig och kräver min pant, han gör detta genom att pressa upp mig mot väggen medan kvinnan försöker ta min kasse med burkar.
Det här är inte tiggeri. Det är ett rånförsök.
 
Ja och nej.

Å ena sidan blir polisanmälan en upptrappning och skapar bara ytterligare konfrontation.
Å andra sidan anser jag inte att någon människa ska någon form av gräddfil i samhället.

Skaffa en tolk och prata med honom borde vara första steget?

Fast det finns människor överallt som bara helt enkelt är skitstövlar....

Erkänner att jag tycker att det är ett konstigt råd att en privatperson ska "skaffa tolk och prata".

Jag tycker också att det är polisen som ska föra den typen av samtal.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Fruentimber
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 761
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp