Kan man ha en sadel från tex Hööks med gott samvete?

Fashionistan

Trådstartare
Jag är på jakt efter en sadel till "lilla damen" och eftersom att jag är helt grön på sadelområdet så ska jag NATURLIGTVIS ta ut henne till en duktig sadelutprovare innan jag bestämmer mig helt. (Hästen i fråga är 07:a) Hur sadeln ligger på hästen och hur jag sitter i den går före priset.

Och nu är min fråga då om man kan köpa en sadel från tex Hööks eller är dom dåliga?? Hittat massa fina modeller men jag är mycket mån om att sadeln ska vara bra och nästan alla klagar på hööks tycker jag. Men vissa sadlar där är ju inte jättebilliga och borde vara hyffsade iaf kan man tycka? :)

Slänger in två bilder också:

50782_1248039740.jpg

46465_1248039103.jpg

Så vad tycker alla bukare? Kan man ha en sadel därifrån med gott samvete? Eftersom att detta är hästens första sadel så blir det ju inga 20.000-40.0000kr sadlar med en gång , de får man ju ta när hon är ridhäst så att säga :)

Senast ändrad:
Sv: Kan man ha en sadel från tex Hööks med gott samvete?

Jag skulle satsat på en Wintec eller liknande som säljs på H**ks. Skulle däremot inte vilja ha en av deras sadlar då de är knöliga i stoppningen osv.
Satsa på någon med utbytbar bomvidd. :)

Det viktigaste är förstås att den passar.Du kommer säkert att byta sadel senare när hästen växt klart och musklat sig.Jag har inget emot Hööks,så osäker är jag inte att jag måste ta till märkesprylar för at hävda mig :)

Okej, så det går bra med de märken som inte är deras egna menar du? :)

Jo jag är medveten om att jag kommer att få byta sadel ett antal gången nu framöver o därför kan de ju vara bra o köpa sig en sadel som inte är alltför dyr och som går att sälja :)

Min häst var dåligt musklad i ryggen då jag köpte henne. Jag provade bekantas sadlar och kände hur den låg, hur hon rörde sig och hur jag satt. Det slutade med att jag fastnade för en Pess*a, visserligen hoppsadel då, men är ju en hoppepålle.

De har bommar man kan ändra själv genom att byta järn väldigt lätt, så jag har ett smalare järn nu, och ett bredare, som hon kan komma behöva när hon musklat sig mer.

Annars så tror jag mer på begagnade lite äldre sadlar.

Lycka till i sadeldjungeln.:)

Klart du kan köpa sadel från h**ks, de säljer mer än sitt eget märke. De säljer ju även märkessadlar som ex Stubben.
Sedan så finns ju alternativet att köpa beg. sadel och då kommer man billigare undan än när man köper en ny. Vilket kan vara en fördel då man lär få byta sadel under tiden hästen musklar sig.

Varför skulle en sadel vara sämre för att den säljs i en viss butik? :confused:

En Stübben t.ex. borde väl vara samma sadel oavsett var du köper den? Vad gäller mellanprissadlar, dvs i prisläget 7-9000:- så kan det vara bra att kolla igenom stoppning och bom så att den är rak och fin, men annars tror jag att det kan vara helt OK sadlar. Det gäller nog oavsset om det står Claridge House eller Jacson på sadeln... ;)

Däremot kan det vara en bra idé att undvika lädersadlar som säljs för 1000-1500:-, för de är så gott som alltid slarvigt gjorda i dåligt läder.

Syntetsadlar är i allmänhet mycket bättre än lädersadlar i samma prisklass, så där kan man hitta kvalitetssadlar till lägre priser. Själv rider jag i en Claridge House (från Hööks) dressyrsadel. Visst, det är lite lågpriskänsla över den, men den är ändå förvånansvärt bra för sitt prisläge.

Senast ändrad:

Stübben är en jättebra kvalitetssadel där man får mycket sadel för pengarna tycker jag (det går ju lite mode i sadlar och Stübben är kanske inte det trendigaste just nu). Ligger jättebra på de flesta hästar och har ett bra andrahandsvärde (finns många begagnade). En del tycker att sadeln är lite hård att sitta i men det kan du ju bedöma själv när du provsitter.

Jag har aldrig sagt att de skulle vara sämre, jag har HÖRT och LÄST att tex väldigt många här på buke klagar på hööks. (de va bara ett ex, ingen smutskastning då jag handlar där ibland).

Jo det är ju en hoppsadel jag är ute efter, då de känns tryggast när man ska rida in :)

- Är ju en inridningssadel jag är ute efter i första hand nu, som hon kan ha ett par månader, sen inför 3:års hoppas jag att kunna byta igen då jag vill att hon ska ha musklat inför den uppsuttna visningen :)

Ungefär hur mycke bör man betala för en Stübben för att vara säker på att få en bra?

Jag vill ju ha en hoppsadel, med framskurna kåpor? (långa ben). Vad mer tror ni om hennes rygg? Vad är flatback? :laugh:

Priset är ingen garanti att få en bra sadel, utan det är skicket på sadeln. De finns äldre välskötta sadlar som man kan få billigt, lika väl som att det finns billiga sadlar som är katastrof.
Det samma gäller nyare och dyrare sadlar.
Man får helt enkelt annvända sina ögon och händer och kolla noga på sadeln.

Det är ju så individuellt från häst till häst.

Är det hästens absolut första sadel skulle jag satsa på en billigare begagnad.

Jag själv gillar mer begagnade för dom känns mjukare och "inridna" och inte så stela.

Dock köpte jag en "billig" sadel från just h**ks till min första ponny, och den satt kanon och hängde med i många år och va superskön.

Så man får nog känna sig fram.
Jag personligen lägger iaf inte mer än över 5000 kr på en sadel, det finns passande sadlar till bra priser.

satsa på en beg. märkessadel, se bara till att den passar hästen rak/sväng rygg och kör med en fårskinnspadd. Sikta inte in dig å att byta sadel just innan 3års, hel onödig då hästen kommer att ändra sig massor under smmaren och när du förtsätter ridningen till hösten kanske den sadeln du köpte till 3års inte alls passar. du använder sadeln ca 20 minuter på 3års, så satsa på en ordentlig sadel till hösten/vintern som blivande 4åring eller ngt sånt.

Hitta nu en beg. sadel, stubben och kieffer får du bra sadel för lite pengar begagnat. allt från 2000 - 5000kr kan du nog förbereda dig på. och får säkert nästan desamma som du gav för den som när du säljer dem om den är i fortsatt gott skick. Prova lägg sadel på henne från alla dina bekanta. Lycka till

köp inte en ny sadel, du kommer säkert få byta ganska snart o de rasar i värde direkt. Speciellt hööks egna sadlar, de har uselt andrahansvärde, håller med havregryn, satsa på en bra beg märkessadel så får du igen dina pengar när du ska byta :)

Låter som att det får bli något sådant! Min nya stallkamrat är jätteduktig på hästar (stallchef och ridlärare) så där får jag mycket hjälp :)

Även jag tycker du ska satsa på en märkessadel. Mkt bättre andrahandsvärde. Håll ögonen öppna efter begagnat. Tänk på att sadeln måste ge utrymme för tillväxt av muskler. Ligger sadeln som ett smäck kan inga nya muskler få plats. ;)

Själv har jag nyligen köpt en Hööks-sadel (den som kostar 1300 spänn) som jag tycker fungerar alldeles utmärkt och passar bra på min häst.. Köpte en billig just för att han inte är speciellt musklad över ryggen så jag vill inbte lägga ner alltför mycket pengar på en sadel som kanske inte passar om 6 månader.

Mjuk och skön att sitta i, passar hästen jättebra och ser helt okej ut vad jag kan se, så det är väll som några här har skrivit, det gäller och känna och kolla sadeln ordentligt innan man köper ^^

Jag har också en CH allround från H**ks. Jag är jättenöjd med den. Den är väldigt skön att rida i och lättskött. Jag köpte en billig för att jag vill ha en sadel som jag inte behöver vara allt för rädd om, alltså att det inte gör något om den blir blöt å liknande. Var skeptisk mot syntet först men är väldigt nöjd. Nu är jag på jakt efter en dressyrsadel å kommer jag välja en lite dyrare variant, känns viktigare att lägga pengar på det å så har jag ju ändå kvar min rida-ut-i-skogen sadel. Super Bra!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka