Bukefalos 28 år!

Kan man hitta ridkänslan?

Martina_m

Trådstartare
Jag undrar om det finns hopp? Jag har absolut ingen känsla för det där med att rida. Jag försöker vara duktig, men det känns ganska hopplöst. Går ju liksom inte att låtsas.

Jag känner ingenting. Jag vet inte när hästen går bra eller inte.
Klart jag känner om allt känns bra (kanske en gång om året), men jag kan inte garantera att det verkligen ÄR bra. Eller hur jag ska få hästen dit.

Det är jättesvårt att slappna av. Att ha stilla händer och skänklar och samtidigt vara avslappnad. Inte spänna fast sig.

Hur gör man egentligen?
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Ja det finns hopp, jag brukade känna likadant som dig.

Skillnaden kom för mig när började rida ut antingen barbacka eller med mycket långa stigbyglar och rörde mig med hästen i skogen. Efter en tid insåg jag att min balans hade förändrats enormt, jag hade förmåga att följa med i höstens rörelser på ett annat sätt och även jag själv inte kände när hästen gick bra så kunde jag känna skillnaden när någon annan stod bredvid och påpekade att nu ser det rätt ut. (Hade jag fortsatt att rida hade jag nog kommit dit att jag kunde det själv också men olycklig omständigheter gjorde att jag lade ner hästeriet.)

Varför kan du inte slappna av? Rädsla, prestationsångest...?
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Jag vet inte exakt varför jag inte kan slappna av. Men det känns som jag fladdrar med allt mkt mer när jag är avslappnad och då försöker man att sitta mer stilla och då spänner jag mig. Jag tror att det är så.

Sen finns ju tankarna där också att man vill att det ska gå bra. Och så ger jag upp när det inte går bra.
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Du kanske behöver börja om i din ridning. Jag kan rekommendera en bok i ämnet som jag har haft stor nytta av, och det är "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood. Det är inget hokus pokus och ingen fullständig förändring av hästhanteringen, men man får sig många tankeställare (och goda skratt) när man läser den boken. Låna den på biblioteket först och se om du vill köpa den sedan. Sedan har skogstroll sagt bra tips också.
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Hur länge har du ridit?

Själv har jag ridit i lite mer än 1,5 år och jag känner att det är först nu som jag slappnar av, rider med mjuka händer och verkligen känner hästen, om du förstår vad jag menar.

Som Skogstrollet säger så tror jag det är jätte bra träning att rida utan stigbyglar så man verkligen kommer ner i sadeln och man blir tvingad att slappna av. Jag hade jätte svårt för att rida utan stigbyglar, höll tom på att ramla av, men så fort jag slappnade av och följde men hästens rörelser så gick det mycket bättre. Jag spänner mig fortfarande lite då och då men som sagt, det tar tid att lära sig rida. :)
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Ska se om jag hittar den boken, tror jag läst i andra trådar att den blivit rekommenderad.

lisa412
Jag har nog ridit i ca 14-15 år tror jag.
Haha, kanske dags att ge upp då??? :o
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Eller dags att försöka hitta tillbaka till det som fick dig att börja rida? :) Är det fortfarande roligt..?
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Det är ju faktiskt inte speciellt roligt när man känner att det går så dåligt hela tiden.

Har det gått bra på en träning så kan man ju leva på det och vara lycklig ett bra tag framåt.

Jag tycker om att umgås med min häst. Har börjat med att stretcha efter ridningen. Ni vet sådär att man ger godis på båda sidor om mage och mellan frambenen. Både han och jag tycker att det är jätteroligt! Har påbörjat med trickträning, men inte riktigt vetat hur jag ska gå till väga. Så lagt ner det.

För övrigt är jag ganska stressad och känner att jag inte alltid ha den tiden för hästen som jag önskar. Och då får han ju stå de dagarna som jag inte får ihop tiden att rida.
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Men kanske har du för höga krav eller mål? Alla kan inte rida som Jan Brink. Är ditt mål att tävla framgångsrikt? Eller är det en avkopplande hobby? Ett sätt att få motion?

Att han får stå ibland är ju inget problem om han inte är typen som blir hispig av det. Stressar det dig så kanske en medryttare kan vara bra?

Det finns ju så mycket annat roligt man kan göra än dressyr och trickträning, kanske är läge att testa något nytt? Få lite ny input, inspiration och idéer. Kanske är den ridstil du rider idag inte helt rätt för dig och din häst?
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

kanske är läge att testa något nytt? Få lite ny input, inspiration och idéer. Kanske är den ridstil du rider idag inte helt rätt för dig och din häst?

Håller med där!
Jag började med westernridning "på riktigt" för ett antal år sen, och det passade oss helt helt perfekt! Red dressyr tidigare, men tyckte aldrig det var riktigt rätt. Sen började jag med bruksridning, helt underbart roligt! Där var man tvungen att samspela på ett helt annat sätt, som passade oss bättre. Därifrån var steget till trail inte långt :)

Så, att prova lite nytt kan vara ett utmärkt sätt att hitta en känsla för ridning!
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Det där med avslappning är svårt, spänner du dig så blir du som en planka typ och slappnar man av så är det lätt att man sitter som en hösäck.

Det du bör efterstäva är just så mycket spänning i kroppen att du håller ihop och sitter rak i ryggen mm, aktiv avslappning kan man kalla det, det kan du träna på en stol också ;)- Jag hade hjälp av att träna aikido, både för balans och kroppskontroll + kanske det viktigaste, att få en känsla för hur lite det behövs för att rubba balansen och hur man kan använda tanken att för att flytta tyngdpunkten.

Jag är ingen expert, men får till det ibland och det är underbart de stunder då man är ett med hästen. Det jobbigaste är nog att ha fått vissa glimtar av det och sedan jobba frenetiskt för att uppnå det. Jag tror att du är vid de vägskälet, du vet hur det kan kännas och så blir det för det mesta inte så underbart som du mins det.
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Jag rekommenderar verkligen att läsa boken: Balans till häst - ryttarens sits av Susanne von Dietze. Lära känna sin kropp och hur man fungerar på hästen. Rid barbacka och känn efter, koppla bort allt utom dig och hästen, din kropp och hur hästen reagerar på dig och dina rörelser.
 
Sv: Kan man hitta ridkänslan?

Tja, hur gör man? Man övar! :)

Kan ju börja med att sammanfatta mitt långa inlägg, för att bli bättre hjälpte dessa saker mig:

  • Bli medveten om och "felsöka" sin sits
  • Skritta, blunda, känn efter
  • Träna pilates
  • Ha självförtroende, känns det bra så är det bra

Ridning ÄR svårt, börja med att "felsöka" för att hitta var det brister - vad det är som gör att det är svårt att vara avspänd. Det kan bero på flera saker, du är ojämn i kroppen, hästen är ojämn i kroppen, sadeln sätter dig fel etc etc.

Sätt dej på en stol rakt upp och ner och känn efter, är höftbenen på samma höjd? Viker du dig i ena sidan? Spänner ena skulderbladet? Gör sen samma till häst, skritta, blunda och KÄNN. Hur hamnar du? Känner du båda sittbenen lika mycket? Ofta handlar problem med sitsen och spänningar i kroppen om att man är sned/ojämn i sittben/bäcken/höfter.

Be någon filma dig och coacha dig med påminnelser, se hur det ser ut. Om du hittar någon uppenbar brist i sitsen, var beredd på att det tar lååång tid att träna bort. Jag höll på i nästan 2 år att korrigera min sits: att sluta låta vänstra sittbenet glida i sidled-vika högersidan-ha vänstertygeln 15 cm längre. Skitsvårt och man rider faktiskt sämre under tiden man "omprogrammerar" sig, men bättre än någonsin när det sitter.

Mina råd för att förbättra känslan är att skritta, tänka, blunda och känna i en evig massa timmar. Lär dig känna när hästen lyfter på respektive ben, var följsam och avspänd i fotleder, höft, bäcken, axlar och skulderblad. Om du blir tokspänd av att tex sitta ner i trav - gör inte det då. Testa 2-3 steg när allt känns bra, rid lätt igen innan du spänner dig.
Tänk också på hur du håller huvudet, om man tänker lite "dubbelhaka" hamnar ryggraden i en bra position vilket är viktigt för en bra sits.
Pilates hjälpte mig att bli bättre i sadeln, att vara medveten om sina brister och jättelyhörd för minsta framsteg har också gjort underverk. Om tre steg på ett pass känns bra - lev på dom! Imorgon får du kanske till fyra steg :laugh: Kroppen behöver massor av upprepningar innan en rörelse blir reflex, och man lär sig av att göra rätt - inte fel.

Sen när man har nött in en följsam passiv sits är det dags att börja öva inverkansridning - återkommer med tips om en sådär 10 år när det börjar sitta :angel:

Och tillsist, självförtroende. Känns det bra så är det bra, känns det inte bra så är det inte bra - oavsett vad den som står på marken säger.

edit: Boktips: Spänst och harmoni i ryttarens sits. Kanonbok, minns ej vem som skrivit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 274
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 541
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 350
Senast: geting
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 881
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp