Kan man räkna på det här?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fantastic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 990
F

fantastic

Har flyttat till nytt stall där bla hösilage ingår, bad igår om att få analysrapporten på detta för att kunna räkna ut foderstaten.
Det jag fick var:
TS 65
Sm protein 75
Energi 107
Ca och P 1,5g/kg TS

Jag brukar ta hjälp av en gammal lärare på naturbruksgymnasiet jag gick på för 100 år sen (typ :) ) Men har alltid haft mer av analysen än detta, eller fungerar det med endast det här? På diverse hjälpprogram jag kollat runt på behövs det mer kompletterande.

Mvh!

Sv: Kan man räkna på det här?

Detta var vad jag fick i mitt mail av stallägaren, ska fråga om hon vet om det var per kg/TS men antar nästan det iom att Ca och P var det.
Vad är det som i så fall inte stämmer med energin?
Är dålig på sånt här... (Därav jag söker hjälp av min gamla lärare).

Jag tycker du borde läsa på lite övergripande för att själv ha ett hum, det är ju en skyldighet man har som hästägare.

Hade energin legat på 10,7 hade den legat hyfsat högt. 107 MJ är omöjligt vill jag våga påstå...

Jo jag vet, brukar plocka fram mina skolböcker och fräscha upp minnet tills varje gång det är dax att räkna - när detta är gjort är det som bortblåst med siffror osv i mitt lilla snurriga huvud, tyvärr!

Ang. energin så antar jag att hon då glömt sätta ut ett komma.

Men varför är inte analysen mer komplett? Finns det ett val gällande hur mycket man vill få med på sin analys när man beställer den? Har aldrig behövt skicka iväg analys själv, så jag vet inte alternativen.

Tack för svaren!

brukar väl vara med mg oxå oftast på de vår bonde brukar göra iaf.
Antar att det ska stå 10.7 på MJ ?

Ja 10,7 bör det vara :)
Jag kopierade bara det jag fick mailat till mig och ett komma måste ha blivit missat från stallägaren.

Har inte sett över något än då en första fundering var om detta verkligen räcker för att göra en ordentlig uträkning.

Ok vad bra då vet jag :)
Då ska jag se till att få en mer utförlig analys.

Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 222
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 502
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 210
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 835
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet