kan man rida "vanligt" i en bomlös?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anja586
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 169
A

Anja586

har funderat lite på att köpa en bomlös sadel och kollat på begangnade på olika sidor, men där står det typ, perfekt sadel för att rida ut på! blablabla. men kan man rida typ ett vanligt dressyr pass i en bomlös?

Sv: kan man rida "vanligt" i en bomlös?

Ja, det kan man. MEN det gäller att tänka på att om man har en bred häst sitter man också brett i en bomlös av Torsion-modell. Vilket kan göra det svårt att få en korrekt sits eftersom man gärna hamnar i stolsits när man sitter för brett.

Hoppning däremot är lite svårare att sia om, generellt är det bara Ansür som tillstyrker hoppning i bomlöst.

ja det kan man, det man ska undvika i en bomlös är att rida typ western såsom barrelracing seftersom att sadeln lättare glider runt, och man bör inte hoppa i dom då tyngden från trampet i stigbyglarna inte fördelas lika bra över ryggen (och man kan trampa fel (eller hästen svänger men inte du) och då glider sadeln runt)

men allt "stillsamt" och välbalanserat utan större påfrestningar går bra..

Jajamen säger jag då! Jag red dressyrlektion i tisdags med en bomlös sadel o såg den inte alls som något hinder, snarare tvärtom.
Jag tycker att god ridning kan man utföra med det mesta i utrustningsväg.
Naturligtsvis inte hoppträna i en bomlös sadel - men dressyr kan man väl lika gärna rida barbacka o med grimma - så varför inte i en bomlös sadel?

Hellre barbacka än bomlös isåfall.

asmodeus - har du en bomlös?

vart kan man köpa en Ansür?

Nej, jag har bara lånat en förut och provridit i några gånger. Funderar på att köpa en till min gamla ringräv och ha att rida i nu när hans bomsadel inte passar längre. Rider honom inte mer än 1-2 ggr i veckan (utomhusdressyr), just nu barbacka och det skulle vara skönt att ha stigbyglar ibland..... Men att träna dressyr i skulle jag aldrig ha en sån till. Jag gled omkring nåt gräsligt och den gav mig mer besvär än stöd, så jag skriver igen som jag skrev tidigare, hellre dressyr barbacka än i en bomlös, men naturligtvis är det bästa verktyget en bomsadel. Tycker jag. Tycker jag. Tycker jag.

amadeoius visst får du tycka det. men som jag har fattat det, glider man inte omkring och så för att man har dålig balans?

Beror mycket på vilken bomlös också. Man ska inte förväxla "soffkuddar" med andra bomlösa.
En Star Trekk eller Free Form är mycket stadig och har bra säte.
/T

Jag tror att det beror på vilken bomlös sadel man har provat också, jag tror att det finns en modell för många olika typer av hästar o människor även där - likväl som med bomsadlar.

Jag satt då som gjutet i "min" lånade Fitform (Barefoot är väl mest lik idag, den tillverkas vad jag förstått inte längre) och under större delen av lektionen reflekterade jag inte ens över vilken sorts sadel jag satt i, jag glömde bort den o det tycker jag är ett bra betyg.

Har dessutom hårdtestat denna sadel, långturer, skogsgalopper med bocksprång o klättring o har inte upplevt den negativt på något sätt.

Senast ändrad:

Nej det vill jag inte påstå. Jag har väldigt god balans och som jag sa, hellre barbacka...

Det var en FitForm jag lånade b.t.w

Jag har en Fit-form bomlös sadel och rider dressyr i den,(ej tävlingsnivå) men ibland för instruktör. Det går jättebra. (jag rider även mycket i skogen) Eftersom att man känner hästens ryggmuskel (vise versa) väldigt bra så måste man tänka på att sitta stilla i sadeln. I början kan hästen bli väldigt konfunderad och man tycker att hästen går lite hit och dit med det mesta beror på att man inte sitter still och i balans. Efter ett tag så blir båda van. Eftersom att när hästen sträcker fram exv höger framben så följer sadeln med litegrann framåt på höger sida eftersom att de ninte har någon bom/järn som håller ihop fram/bak/höger/vänster. Öppnan och slutan behöver jag inte göra så mycket mer än att använda sittbenen och lägga tygeln mot halsen.
Det är endast på hoppträningarna som jag använder en bomsadel. Att hoppa några hinder i skogen med bomlös är inga problem. Många klagar på att den glider runt, men jag har inget problem trots att min nordis är rund som en tunna, utan manke och har ryggrad lägre än musklerna så stiger jag ändå på/av sadeln som vanligt.

Jag både rider dressyr och rider ut i min bomlöa. Den är ju 'bättre' till dressyr än till uteritt då det gäller att ha BALANS om inte både sadel och ryttare ska börja ge sig ut på vift. Och det gäller att hålla ordning på kroppsdelarna under busgalopper i skogen. Jag kunde tagit GIFT på att jag stod med jämn belastning i båda stigbyglarna i fältsitsen i galoppen. FreeFormen talade tydligt om mig att jag var sned åt vänster då både sadel och jag helt sonika var halvvägs ner på magen på hästen :Angel:

Två veckor med freeform och jag inte bara TROR jag sitter rakt, jag GÖR det också. Den glider inte en millimeter åt något håll sålänge JAG inte vinglar runt ;)

Men, av förståeliga skäl så är det lättare att 'hålla balansen' under ett dressyrpass än i skogen så ska jag säga något är den lämpad för allt utom hoppning, men allra mest för dressyr. Min är KÖPT för just DRESSYR. Jag rider dock ut i den med, men när jag t ex ska skutta små terränghinder, ut och busgaloppera på fälten eller har unghästen med mig som handhäst så väljer jag bomsadeln, just för den inte är lika oförlåtande mot om jag är lite på sniskan.

Freeform är dock en undergörare för taskig balans, man är TVUNGEN att få ordning på balansen och sitta rakt och jämnt om man vill sitta kvar där man tänkt ;)

Jag använder min Sports Saddel till all form av ridning.
I dressyren kommer jag mycket nämre hästen än i en dressyrsadel. Känns som om man sitter för högt ovanför i en dressyrsadel. Hästen känner mina vikthjälper bättre i SS.
Eftersom jag tävlar distans så har sadeln fått prova på div terräng. Har tom ridit hubertus i den. Visserligen inga höga hinder.
Har mycket bättre balans i SS än i en engelsk sadel och i galoppintervaller skulle jag aldrig få för mig att rida i en annan sadel. Hästen tittar och hoppar åt sidan för mycket. Gör även inbromsningar och explosiva ökningar.
Min SS är väl prövad i 6 år och har aldrig glidit snett trots rejäla kast åt sidan. Dock för säkerhets skull rider jag med förbygel på tävlingar eftersom hästen tappar vikt och sadelgjorden sitter lösare allt eftersom milen rullar på.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 110
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 230
Senast: iNHALE
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka