Kan man schamponera en häst i oktober?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 258
G

Graendal

Min häst är så ful i pälsen och smutsig just nu, skulle verkligen behöva tvättas ordentligt. Men är det någon risk att man tvättar bort fett ur pälsen som behövs för värmen? Hon går otäckad nu och jag tänkte inte klippa/täcka henne så mkt i år, och dessutom har vi kallstall, så hur gör man detta på bäst sätt?

Sv: Kan man schamponera en häst i oktober?

Om hon ska gå utan täcke tycker jag det är dumt att tvätta. Du kan väl borsta och eventuellt använda pälsglans?

Jag vet inte, jag ryktade rätt noga idag, men tyckte inte det hände så mkt ändå. Visserligen håller hon på att byta päls och det bidrar väl lite till ruggugglelooken, men pälsen känns fet och liksom smutsig på djupet, vet inte om ryktningen hjälper mot det?

Du bör inte tvätta nu om hästen ska gå otäckad.

Du skrev att hästen byter päls nu. Den nya pälsen som kommer är ju ren och den gamla smutsiga trillar av, det löser sig helt av sig själv.:idea:

antigen tvätta och använda täcke eller låta hästen vara smutsig och otäckad. hon behöver skyddet om hon ska gå utan täcke, och fettet är just skydd....

Och jag tänker gå emot 'alla andra' och tycka att tvätta din häst nu du.

För en tjock, smutsig päls, det blir kliigt och eländigt sen i vinter. Och tvättar du EN gång nu, med milt gärna 'återfettande' shampoo, så kommer du inte orsaka någon större skada enligt min mening.

Min åring badades för 1½ vecka sedan, mitt i päls'bytet'. Han slutade efter badet att klia sig frenetiskt när han kom in, och man slutade bli kolsvart om fingrarna när man kliade honom. Vattnet som rann av var banne mig SVART.

Han har nu satt en hel del vinterpäls, och han fryser varken men eller mindre än han gjorde innan.

Jag har också kallstall, och måste bada dem ute, så nu är verkligen 'sista chansen' innan våren. Men jag badade i ganska varmt vatten, sen in i stallet och torka torrt med mat framför näsan. På med fleece och efter 30 - 40 minuter bytte jag det mot ett torrt fleece och gick en promenix med honom.

Är det ännu kallare ställer jag dem under infravärmaren, men det är ju inte alla som har den möjligheten.

Så - JAG skulle tvätta nu.

Jag håller med Alexandra. Tvätta och gör det nu innan det blir ännu kallare. Men använd varmvatten och ett mildare schampoo och se till att hästen torkar ordentligt, torka efter tvätt och täcka med fleecetäcke, byt gärna och lägg på ytterliggare ett fleece/ylletäcke efter ca en halvtimma. Passa på att rengöra borstarna också så har du en ren häst och rena borstar. Tycker det är bra att göra det nu, pälsen är oftast inte så fräsch efter en sommar då man använt flugmedel osv. oftast.. så även om man ryktar, och ryktar.. så brukar hästen ändå inte bli ren.

Det där tycker jag lät vettigt. Jag gör nog så!

Tack alla!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 468
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka