Kan man slipa om skären på hööks klippmaskin?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hallontuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 718
H

hallontuss

Jag köpte hööks billiga maskin och hann klippa halsen på B-ponnyn och öronen på hunden (pälsen på öronen alltså... ;) ) innan första skäret var slött och behövde bytas. Nu vill jag göra resten av halvklippningen på ponnyn men tänk om andra skäret blir slött innan jag är klar?
Känns tråkigt att behöva köpa ny maskin bara för att skären är slut när motorn i maskinen funkar perfekt.
Kan man slipa om dom, och var?

Sv: Kan man slipa om skären på hööks klippmaskin?

Det är inte så att det behöver göras rent och oljas lite då?

Lämna in den på en verkstad där de har fräs/slipmaskiner. De är duktiga med metall och kan slipa dina skär så att de blir som nya igen.

Min sambor är formverktygsmakare och har tillgång till alla möjliga maskiner och han slipar skären till klippmaskinen som en kompis har. Blir jättebra!

/Camilla

ja de går att slipas om som alla andra skär. jag lämnar in till samma "gubbe" som min låtsaspappa lämnar in sina hovslagarklingor osv till.

men konstigt att det blev slött såfort? låter mer som det behöver göras rent och oljas?

för min mamma köpte en sån igår, som vi ska ha till hunden, och jag klippte min d-ponny med tjock och mkt päls igår, helklippning ner till halva benen, halva huvudet,
och det ena skäret räckte till hela hästen, vart dåligt när vi gjorde benen (det sista vi gjorde).

Liknande trådar

Fritid Hade igen aning om var jag skulle lägga tråden..... Hund, häst, hem.... Jag har en liten högt älskad men gammal Wahl klippmaskin. Köpte...
Svar
10
· Visningar
830
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
3 032
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte...
Svar
19
· Visningar
2 478
Senast: Solvind
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka