Kan man stanna för länge på ett jobb?

piggelin

Trådstartare
Hej kära bukefalister,

Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag stannat även om det finns gott om jobb inom min bransch.

Många av mina kursere har hunnit byta jobb både en och två gånger sen vi tog examen. Det verkar vara lite allmängiltigt att man inte bör stanna längre än 5 år på samma arbetsplats. Så nu funderar jag på om det rent av är dåligt att vara på samma jobb för länge. Och när är "för länge"?

Vad anser ni? Hur länge har ni stannat på samma jobb?
 
Nä. Jag har jobbat på samma arbetsplats sedan 2008. I och för sig på olika mottagningar och jag har bott i Indien stora delar av tiden 2011-2018 (och sjukskriven sedan 2020), men när jag varit hemma har jag varit i samma företag. Ledningen är bra (headhuntad av mig i tidernas begynnelse :D), det finns en frihet i hur jag genomför mitt uppdrag och det finns stor uppskattning för mina kvaliteter. Usel löneutveckling men det är inte det viktigaste för mig.

Självklart kan du vara kvar om du trivs!

Att byta för brytandets skull är onödigt, men om du kan komma närmare din målbild (av lönenivå, arbetsuppgifter, kollegor, frihet i jobbet eller andra för dig relevanta parametrar), så är det en annan sak tycker jag.
 
Nej, det är definitivt inte allmängiltigt. Framför allt inte att byta arbete, det tar ju ofta minst 5 år att faktiskt bli bra på något. Däremot kan det vara uppfriskande imho att byta arbetsplats ibland. Det beror nog till stor del på bransch. Men allmängiltigt... absolut inte.
 
Jag fick mitt första jobb där jag gjorde mitt examensarbete, och stannade där i två år. Sedan en väldigt kort anställning på jobbet efter det (några månader, trivdes av olika skäl inte alls och blev dessutom erbjuden ett annat jobb). Men därefter har jag varit länge på mina anställningar - 10 år på förra jobbet och 14 år på nuvarande. Hade kunnat byta många, många gånger fler då det alltid funnits bra med jobb i min bransch, men ser ingen anledning att byta "bara för att" och är inte speciellt intresserad av att "göra karriär". Bra löneutveckling har jag haft oavsett.

Det finns så mycket folk tycker att man ska och inte ska - you do you!
 
Hej kära bukefalister,

Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag stannat även om det finns gott om jobb inom min bransch.

Många av mina kursere har hunnit byta jobb både en och två gånger sen vi tog examen. Det verkar vara lite allmängiltigt att man inte bör stanna längre än 5 år på samma arbetsplats. Så nu funderar jag på om det rent av är dåligt att vara på samma jobb för länge. Och när är "för länge"?

Vad anser ni? Hur länge har ni stannat på samma jobb?

Jag har haft samma jobb i 19 år 😂 borde väl byta för att inte slita ut kroppen och få upp lönen, men jag är bekväm och trivs väldigt bra!
 
Det beror nog på en del olika saker. Jag hörde t ex för en del år sen att om man jobbar för länge i offentlig sektor kan man inte få jobb utanför sen. "För länge" tror jag angavs som typ fem år eller så. Nu har jag visserligen jobbat i stort sett hela livet i det offentliga och har inga planer på att upphöra med det.

Men nej, jag tror inte att det finns ett "för länge". Det verkar som om de flesta arbetsgivare vill ha medarbetare som stannar länge.
 
Nej jag tycker inte att man kan stanna för länge på ett jobb, däremot tycker jag att man kan stanna för kort tid. Känns ju inte bra om man ofta byter. Vet en som gick utbildningen samtidigt som jag och som har varit på oerhört många arbetsplatser sedan vi gick ut. Varför vet jag inte, men som arbetsgivare skulle jag inte tycka det var en positiv sak att se på CVet, att en person byter en gång om året, hela tiden typ. Det innebär ju att man redan där ser att man troligen får rekrytera om ett år igen...
 
Nej jag tycker inte att man kan stanna för länge på ett jobb, däremot tycker jag att man kan stanna för kort tid. Känns ju inte bra om man ofta byter. Vet en som gick utbildningen samtidigt som jag och som har varit på oerhört många arbetsplatser sedan vi gick ut. Varför vet jag inte, men som arbetsgivare skulle jag inte tycka det var en positiv sak att se på CVet, att en person byter en gång om året, hela tiden typ. Det innebär ju att man redan där ser att man troligen får rekrytera om ett år igen...
Jag har ett par före detta kollegor som är sådana - 2 eller max 3 år på ett jobb och sedan byte igen. HELA karriären, 25+ år. Den erfarenhet jag har av just de personerna jag tänker på är att de är bra på att snacka och "ta folk", men att de inte är så kompetenta egentligen. Och det tar väl 2-3 år för omgivningen att lista ut det....
 
Jag har ett par före detta kollegor som är sådana - 2 eller max 3 år på ett jobb och sedan byte igen. HELA karriären, 25+ år. Den erfarenhet jag har av just de personerna jag tänker på är att de är bra på att snacka och "ta folk", men att de inte är så kompetenta egentligen. Och det tar väl 2-3 år för omgivningen att lista ut det....
Jag har en känsla av att liknande kan ligga bakom här. Bra att ta folk, omtyckt rent "ytligt", men inte lika lätt när man lär känna personen djupare. Som en fasad liksom.
Måste vara jobbigt att ha den uppe alltid.
Och vad hinner man lära sig när man nästan precis slutat vara ny på arbetsplatsen? Har svårt att se fördelar med det.
 
Jag har ett par före detta kollegor som är sådana - 2 eller max 3 år på ett jobb och sedan byte igen. HELA karriären, 25+ år. Den erfarenhet jag har av just de personerna jag tänker på är att de är bra på att snacka och "ta folk", men att de inte är så kompetenta egentligen. Och det tar väl 2-3 år för omgivningen att lista ut det....
Min man har bytt jobb rätt ofta.
Han är civil ing inom en rätt populär inriktning så har liksom hoppat vidare när något nytt kul dykt upp (och därmed "bytt upp" sig). Även bytt pga byte av bostadsort (pga mig... :angel:). Inte i 25+ år då men tror inte det ses som konstigt inom hans bransch.

Ts: gör det du själv tycker är bra för dig!
 
Om man trivs, får den lön man förtjänar och jobbar för en bra arbetsgivare så nej, varför ska man byta? Vissa företag är ju fantastiska på att ta hand om sina anställda, men så ser det ju verkligen inte ut överallt.

Jag är en sån som bytt jobb rätt ofta de senaste åren, men det har inte varit för att byta jobb utan har berott på lite olika omständigheter. Det senaste hade jag egentligen inte velat byta ifrån pga fantastisk arbetsgivare, men jag ville utvecklas åt ett håll de tyvärr inte kunde erbjuda (alla andra utvecklingsmöjligheter fanns dock så lite sur på mig själv där att jag inte kunde ha varit lika intresserad av nåt annat :laugh:). Mina chefer hade jobbat på företaget i 20 år och 10+ var absolut inget ovanligt där.

Men så har jag också varit på företag där man betraktats som senior efter drygt två år. Som ett jag jobbade på för tre år sen, ingen i mitt team är kvar idag.

Så beror väl främst på bransch vad som är normalt, men om man trivs och har en bra arbetsgivare och får den utveckling man vill ha/är värd (både personligen och lönemässigt) så ser jag inte varför man ska byta för brytandets skull?
 
Jag har bytt arbetsplats ofta pga den bransch jag var i och de dåliga villkoren. Hoppas det ska bli bättre nu när jag bytt yrke och bransch. Om man trivs på sin arbetsplats, har bra villkor, bra lön och gillar både sina arbetsuppgifter och kollegor så är det liksom inget självändamål att hålla på och byta.
 
Som andra skriver, inte byta för sakens skull utan för att det är något specifikt man vill uppnå. Bättre arbetsmiljö, högre lön, kunna arbeta hemma, intressantare arbetsuppgifter m m.

Men tror också att det beror mycket på branch hur vanligt det är att byta jobb och hur man ser på det på ett CV. Jag jobbar som läkare och har varit på samma arbetsplats sedan 2007 och planerar i nuläget vara kvar till pension. Jag jobbar på sjukhus och byta arbetsplats innebär att flytta, pendla över en timme eller att omskola mig till distriktsläkare och inget av det vill jag. Skulle det bli katastrof att jobba här skulle jag så klart överväga det men jag har det ganska bra. Många kollegor som också varit här många år, vilket är ganska vanligt.
 
Hej kära bukefalister,

Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag stannat även om det finns gott om jobb inom min bransch.

Många av mina kursere har hunnit byta jobb både en och två gånger sen vi tog examen. Det verkar vara lite allmängiltigt att man inte bör stanna längre än 5 år på samma arbetsplats. Så nu funderar jag på om det rent av är dåligt att vara på samma jobb för länge. Och när är "för länge"?

Vad anser ni? Hur länge har ni stannat på samma jobb?
Hjälp 😳 Jag har jobbat 22 år inom Medicinkliniken. Visserligen byte från avdelning till mottagning men på samma arbetsplats.

För länge för mig är när jag inte utvecklas längre.

Första jobbet var 5 år på samma plats
 
Om en trivs, känner att lönen hänger med och att man utvecklas ser jag inget fel i att stanna på samma ställe. Jag har varit snart 9 år på mitt jobb, men har haft flera olika roller, och har en ny roll sedan i november. Jag får ofta olika förfrågningar på tex linked in om andra tjänster men jag trivs bra där jag är. Och känner att jag har en konkurrenskraftig lön, då mitt jobb är rätt seriösa med att även jämföra våra löner med andra i samma branch så det inte ska "löna" sig att byta jobb endast för att få mer betalt.
 
Finns det en risk att du någonsin blir arbetslös/uppsagd? Då är det viktigt att hålla sitt CV:t starkt och ditt CV blir inte starkt av vara på samma ställe länge inom min bransch.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 818
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp