Kan man stanna för länge på ett jobb?

Intressanta svar! Det stämmer nog som ni säger att det beror mycket på bransch. Och kanske även ålderstelaterat?
 
Finns det en risk att du någonsin blir arbetslös/uppsagd? Då är det viktigt att hålla sitt CV:t starkt och ditt CV blir inte starkt av vara på samma ställe länge inom min bransch.
Känns så konstigt! Vad är det för bransch?
Hos oss anses det snarare negativt om ngn byter jobb väldigt frekvent. Främst för att vi då tänker att det kommer bli kortvarigt även hos oss och vi vill ha stabilitet i vår personalgrupp😊
 
Beror på branch och karriärsmål. Det jag hört om anledningar till att röra på sig regelbundet är framför allt lönerelaterade. Förutom potentiell löneförhöjning så ser jag ingen annan anledning att byta bort en arbetsplats man trivs på.

Jag började i nuvarande branch för snart 6 år sedan, 5,5 av dem är på nuvarande arbetsplats. I en pytteliten branch där regionen har närmast monopol på tjänster och löneutvecklingen är kass över hela brädet, så finns det för mig ingen som helst anledning att byta bort en tjänst jag trivs med. Att ha ett välfyllt förtroendekapital hos arbetsgivaren ger också en del fördelar - jag minns inte när jag fick ett nej från chefen senast.
 
Nja, jag hängde många år på samma arbetsplats (och tjänst) men visst kan det ju vara bra att byta för att få upp lönen, se något nytt, geografiskt bättre plats eller vad det nu kan vara. Min partner har bytt jobb 3 ggr tror jag det är sista ~2 åren men det är kanske inte att rekommendera på sitt CV i normalfallet 😅 dock har väl lönen gått upp en del på bytena.
 
Jag har jobbat inom offentliga myndigheter ganska länge nu. Där är det tyvärr så att ju längre man stannar desto mer halkar man efter i lön. Löneutvecklingen är usel om man är lojal. Jag har bytt jobb ett antal gånger nu och höjt min lön rejält varje gång. Erfarenhet och kunskap värdesätter inte offentliga sektorn alla som har anställts det senaste året hade högre lön än mig och de hade också högre lön än deras handledare. Jag börjar nytt jobb i juli och höjer min lön med 14 procent. Baserat på senaste löneförhöjning som jag fick på mitt nuvarande jobb hade det tagit mig 10 år att nå den lönen jag nu får på mitt nya jobb för samma typ av tjänst.

Är ett vansinnigt slöseri med kompetens av arbetsgivaren då det tar ca ett år innan man har lärt sig alla delar av arbetet. Se har också en väldigt hög personalomsättning av dessa skälen inom vissa typer av jobb på myndigheten så är det cirka 50 procent på årsbasis.
 
Intressant tråd! Jag har funderat mycket på det här på senaste eftersom jag befinner mig i en liknande situation som du TS. Även jag har känt mig lite jagad av den här magiska "max 5 år på samma ställe"-gränsen, trots att jag inte vet var jag har fått den ifrån eller vad det grundar sig i.

När jag nämnde för en vän, som driver eget företag och därför har rätt mycket erfarenhet av rekrytering, att jag kände att jag borde börja titta efter nytt jobb eftersom jag varit på samma ställe så länge så blev hon jätteförvånad. Hennes fem cent var att som rekryterare är det snarare positivt att se att någon varit på samma ställe en längre period. Det visar att:
  • Du är lojal
  • Du är/var en uppskattad kollega/anställd
  • Du har hittat sätt att stimuleras och trivas tillräckligt mycket för att stanna kvar
Det enda hon sa är att det kan vara bra att kunna visa att man utvecklas under årens gång, att man inte stått helt stilla så att säga. Det kan man göra genom att prata om nya arbetsuppgifter man tagit på sig, visa att man intresserat sig för utveckling genom att gå kurser, eller att man kanske rent av befordrats och fått en ny titel. Eller kanske har du tagit ansvar för nya kollegor som kommit, och tagit på dig lite av en mentorroll? Det finns många olika sorters utveckling och många sätt att visa att man har lite driv.
 
Intressant tråd! Jag har funderat mycket på det här på senaste eftersom jag befinner mig i en liknande situation som du TS. Även jag har känt mig lite jagad av den här magiska "max 5 år på samma ställe"-gränsen, trots att jag inte vet var jag har fått den ifrån eller vad det grundar sig i.

När jag nämnde för en vän, som driver eget företag och därför har rätt mycket erfarenhet av rekrytering, att jag kände att jag borde börja titta efter nytt jobb eftersom jag varit på samma ställe så länge så blev hon jätteförvånad. Hennes fem cent var att som rekryterare är det snarare positivt att se att någon varit på samma ställe en längre period. Det visar att:
  • Du är lojal
  • Du är/var en uppskattad kollega/anställd
  • Du har hittat sätt att stimuleras och trivas tillräckligt mycket för att stanna kvar
Det enda hon sa är att det kan vara bra att kunna visa att man utvecklas under årens gång, att man inte stått helt stilla så att säga. Det kan man göra genom att prata om nya arbetsuppgifter man tagit på sig, visa att man intresserat sig för utveckling genom att gå kurser, eller att man kanske rent av befordrats och fått en ny titel. Eller kanske har du tagit ansvar för nya kollegor som kommit, och tagit på dig lite av en mentorroll? Det finns många olika sorters utveckling och många sätt att visa att man har lite driv.

I min bransch blir det stort tvek på nån som bytt jobb multipla gånger på kort tid. Det är för lång tid till effektivitet och den vill man jobba med under lång tid. Men det ställer också stora krav på arbetsgivare att kunna utmana och se till att jobbet är varierande, givande och roligt även efter många år.
 
Jag började på mitt jobb som praktikant under mastern, skrev sen exjobb på uppdrag av dem och fick fast efter examen. Nu har jag varit där i nio år och hittills aldrig lockats att byta. Jag vet att jag uppskattas och som den som varit längst på min enhet är det värdefullt att jag har viss kontinuitet. Jag har också haft möjlighet att byta fokusområden under åren så lite nytt blir det alltid.
Samtidigt tänker jag som du ibland. Jag har gissningsvis runt 30 år till pension och jag vet inte om jag kan tänka mig att vara kvar till dess :p men vet inte när och vart jag skulle byta för att få andra perspektiv.

Kanske gör jag en aktiv koll efter 10 år och ser om något intressant dyker upp, annars lär jag bli kvar på obestämd tid. :)

Tillägg: enda skälet jag egentligen ser är löneutvecklingen. Jag har blivit "lyft" en gång med en rejäl summa för att hamna jämsides likvärdigt kompetenta kollegor. Vet inte hur sannolikt det är att det sker igen. Samtidigt ligger jag bra till i statistiken. Den dagen jag känner att mindre erfarna och yngre knappar in kanske jag omvärderar min anställning.
 
I min bransch blir det stort tvek på nån som bytt jobb multipla gånger på kort tid. Det är för lång tid till effektivitet och den vill man jobba med under lång tid. Men det ställer också stora krav på arbetsgivare att kunna utmana och se till att jobbet är varierande, givande och roligt även efter många år.
Ja, det är ett minst lika gott betyg för arbetsgivaren när en anställd blir kvar länge!
 
Min förrförra arbetsplats var jag på nästan 20 år. Bra löneutveckling, fantastiska kollegor och bra eller åtminstone okej chefer. Hade 3 olika befattningar den mittersta varade i +10 år men var omväxlande i arbetsuppgifter bla nya produkter & lösningar.

Var sen en kort sväng i konsult-branschen vilket visade sig inte alls passa mig.

Trivs lika bra på nuvarande arbetsplatsen både med arbetsuppgifter och kollegor ( och chefen) så här blir jag nog kvar ett tag också.

Trivs man ska man inte underskatta det man har.
I mitt fall har jag provat det där med att byta konsult tjänst för högre lön men kände tydligt att annat var viktigare ( såsom kollegor och arbetsuppgifter).
 
Känns så konstigt! Vad är det för bransch?
Hos oss anses det snarare negativt om ngn byter jobb väldigt frekvent. Främst för att vi då tänker att det kommer bli kortvarigt även hos oss och vi vill ha stabilitet i vår personalgrupp😊
Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.

Bara för man är teknisk expert på ett företag betyder inte att man är anställningsbar på något annat företag. Därför tycker jag ingen inom min bransch ska stanna mer än fem år på samma jobb, om man är rädd om sitt CV.
 
Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.

Bara för man är teknisk expert på ett företag betyder inte att man är anställningsbar på något annat företag. Därför tycker jag ingen inom min bransch ska stanna mer än fem år på samma jobb, om man är rädd om sitt CV.
Jag är också civilingenjör och håller delvis med dig. Inte om tidsgränsen fem år, jag har inte haft några problem att byta efter ~8 år. Men definitivt att det är lämpligt att hålla sig anställbar och CV:t i trim. Jag har bekanta som jobbat hos största arbetsgivaren i stan större delen av sina karriärer, och de är i princip inte anställbara utanför det företaget längre. Dessutom har deras löneutveckling gått i stå eftersom lojalitet inte betalar sig där. Viss bitterhet hos dem nuförtiden, och då tycker jag man stannat för länge. Är man glad och nöjd med arbetet är det väl fine däremot.

Personligen har jag bytt för att jag slutat tycka jobbet är stimulerande, löneutvecklingen planat ut eller det har dykt upp ett erbjudande för bra för att tacka nej till. Tidsspann 1 - 8 år mellan jobbytena, har gjort fyra år på nuvarande arbetsplats. Här trivs jag jättebra, så jag blir kvar ett tag till om inte ett fullkomligt drömmigt jobberbjudande dyker upp.
 
Hej kära bukefalister,

Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag stannat även om det finns gott om jobb inom min bransch.

Många av mina kursere har hunnit byta jobb både en och två gånger sen vi tog examen. Det verkar vara lite allmängiltigt att man inte bör stanna längre än 5 år på samma arbetsplats. Så nu funderar jag på om det rent av är dåligt att vara på samma jobb för länge. Och när är "för länge"?

Vad anser ni? Hur länge har ni stannat på samma jobb?
Jag har varit på samma arbetsplats i 27 år, men haft 7-8 olika tjänster under dessa år. Löneutvecklingen har varit bra och jag känner att jag kunnat utvecklas genom att få nya arbetsuppgifter och ansvarsområden, så jag har inte känt behov av att byta arbetsplats. Arbetsgivaren är bra och jag har haft bra chefer nästan hela tiden.
 
Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.

Bara för man är teknisk expert på ett företag betyder inte att man är anställningsbar på något annat företag. Därför tycker jag ingen inom min bransch ska stanna mer än fem år på samma jobb, om man är rädd om sitt CV.

Jag är också civilingenjör och håller delvis med dig. Inte om tidsgränsen fem år, jag har inte haft några problem att byta efter ~8 år. Men definitivt att det är lämpligt att hålla sig anställbar och CV:t i trim. Jag har bekanta som jobbat hos största arbetsgivaren i stan större delen av sina karriärer, och de är i princip inte anställbara utanför det företaget längre. Dessutom har deras löneutveckling gått i stå eftersom lojalitet inte betalar sig där. Viss bitterhet hos dem nuförtiden, och då tycker jag man stannat för länge. Är man glad och nöjd med arbetet är det väl fine däremot.

Personligen har jag bytt för att jag slutat tycka jobbet är stimulerande, löneutvecklingen planat ut eller det har dykt upp ett erbjudande för bra för att tacka nej till. Tidsspann 1 - 8 år mellan jobbytena, har gjort fyra år på nuvarande arbetsplats. Här trivs jag jättebra, så jag blir kvar ett tag till om inte ett fullkomligt drömmigt jobberbjudande dyker upp.
Svarar båda.
Jag är kanske trög men fattar fortfarande inte. Varför är man inte anställningsbar efter många år? Tror rekryterare att man tappat förmågan att lära sig nya grejer eller vad?
 
Jag tänker att det finns så många saker som är viktiga med vilket arbete man väljer. Är det bara en inkomst, är det främst socialt, vill man utvecklas eller känna sig trygg i att man är säker i arbetsrollen? Vi är olika personligheter och har olika behov. Personligen skaffade jag mig en utbildning som fungerar till flera olika sorters arbeten. Jag är nyfiken och tycker om omväxling så jag har arbetat med flera olika grupper inom mitt arbetsområde. Det har gett mig en bredd som gör att jag kan arbeta inom flera områden och ha ett annat perspektiv.

För mig är det en fungerande organisation, bra arbetsledare, arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning i kombination med en vettig lön som påverkar hur länge jag stannat. Ett ställe lämnade jag för att man skulle flytta till Hela havet stormar, vilket är mitt namn på det som kallas funktionskontor. Ett annat ställe hade en arbetsledare som inte fungerade i rollen. En tjänst lämnade jag efter sex år då jag ville ha nya utmaningar. Nuvarande jobb har jag varit på i en månad:)

För att svara på frågan tor jag att man kan vara för länge på ett jobb. Har exempel omkring mig där intresset för jobbet har försvunnit, man vill inte lära nytt och utvecklas, man räknar ner dagarna till pension.
 
Jag har ett par före detta kollegor som är sådana - 2 eller max 3 år på ett jobb och sedan byte igen. HELA karriären, 25+ år. Den erfarenhet jag har av just de personerna jag tänker på är att de är bra på att snacka och "ta folk", men att de inte är så kompetenta egentligen. Och det tar väl 2-3 år för omgivningen att lista ut det....
Haha, du beskriver i princip en f d (kortvarig) kollega till mig. Väldigt snacksalig typ, enormt mycket glättiga inlägg på LinkedIn, stannar ett-två år på samma plats. Jag var inte helt imponerad av hans tekniska kompetens dock. Skulle nån be mig om åsikt om honom för nån tjänst han sökt skulle jag avråda, faktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp