kan man starta i både C och D klass i samma gren?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Sparky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 932
Sv: kan man starta i både C och D klass i samma gren?

Eftersom vi har flera av förbundsstyrelsens/tävlingsutskottets representanter här kan vi väl be dom förklara hur man skall räkna resultaten från de tävlingar som redan avhållits, och där ryttarna startat i samma gren på flera nivåer? (Tänk om WRAS-portalen innehållit det sedan flera år tillbaka efterlysta forumet nu, då hade vi kunnat hålla dessa frågor inom förbundet och förhoppningsvis haft en snabb välfungerande kanal att nå våra styrelsemedlemmar där)

Jag blev jätteförvånad när jag hittade denna tråden och jag undrar hur jag som "bara" är medlem ska kunna veta att det finns ett fåtal personer som säger att jag inte får göra någonting som det inte finns någon information om...

Jag har fortfarande inte hittat någon info någon annanstans än på detta forum som säger att man inte får starta på två olika nivåer i samma klass på samma tävling.

Jag har lusläst WRAS´hemsida. Under nyheter på förstasidan som uppdaterades 7 maj finns bara SM-reglerna. Under tävling-regelboksändringar finns en pdf från 2007. Under tävling-tävlingssäsongen 2009 står bara att den nya regelboken finns att köpa. Inget om ändringar/förtydliganden av regelboken beträffande starter.
Så svaret på din fråga är väl att du som vanlig medlem rimligen inte kan veta något om detta :)

Tack för att du också kollade! Då vet jag att jag inte är blind iallafall.

Eftersom vi har flera av förbundsstyrelsens/tävlingsutskottets representanter här kan vi väl be dom förklara hur man skall räkna resultaten från de tävlingar som redan avhållits, och där ryttarna startat i samma gren på flera nivåer? (Tänk om WRAS-portalen innehållit det sedan flera år tillbaka efterlysta forumet nu, då hade vi kunnat hålla dessa frågor inom förbundet och förhoppningsvis haft en snabb välfungerande kanal att nå våra styrelsemedlemmar där)

Kan bara hålla med dig om att ett diskussionsforum på WRAS hemsida hade varit både trevligt och informativt. Tyvärr var det förslag som diskuterades bara en chatt för ungdomar och det tycker jag personligen inte hade hjälpt.

Vill man ha snabb och direkt kontakt med sitt distrikts styrelsemedlemmar så gå in på distriktet på hemsidan och klicka på styrelsens mailadress.
Styrelsen försöker svara så snabbt och korrekt de kan. Har man inte själv kunskapen så tar man hjälp av andra distrikt och förbundet.

Kan också bara hålla med dig om att det är beklagligt att denna fråga inte är tydligt formulerad.
Mvh Apache som inte sitter i tävlingsutskott eller förbundsstyrelse

Det går ju annars att starta utom tävlan i en av nivåerna, om det är just träningen man är ute efter, tanken är ju att ryttarna ska tävla på SIN nivå och att ge de som rider D chansen att placera sig med utan att behöva konkurrera med de somär långt bättre....

Sedan finns det ju vi andra som tävlar i D men som vill prova även i C för att passa på att träna på riktig bana.... ;)

Det är ju tyvärr inte billigare att starta utom tävlan så därför gör nog ingen det... :)

Det finns ju väldigt få tävlingar på hyfsat nära håll att ställa upp i och det är nog därför som man passar på att starta så mycket man kan inom den gren man rider, inte bara för att "vinna lätt" :idea:

// M

Svarar er alla och hoppas att jag inte glömmer något.....

Nej det är inte billigare att rida utom tävlan men det är ju ändå ett billigt sätt att rida en bana på svårare nivå än vanligt och få en bedömning!

Avseende formuleringen kring denna regel så är det så att Tävlingsutskottet har tagit fram detta vilket måste godkännas i Förbundsstyrelsen INNAN det får offentliggöras officiellt, kanske dumt då att jag och andra som varit med pratat om det här men som det sades så är det här den tolkning man hela tiden ansett ska gälla.
Jag hoppas verkligen att beslutet snart tas och att allt läggs ut klart och tydligt så att alla vet vilka regler som gäller!

Cowboys Dreams, förstår inte hur du menar med hur man ska räkna tävlingarna där folk ridit på fler nivåer, räkna vad? (jag är nog korkad :crazy:men kan du förtydliga???)

Det du säger betyder alltså att jag idag kan anmäla mig både till C och D tävlingar, eftersom eventuella förändringar inte är beslutade ännu.
Längre fram - om beslutet tas - kan jag alltså bli nekad att delta i en av dem.
Nåt som teoretiskt skulle kunna inträffa dagen före tävlingen, beroende på vilket datum man beslutar ska gälla. Har man väldigt långt att åka så kan man nog hålla sig för skratt. Finns det dessutom bara två tävlingstillfällen under ett år - ja då vill man nog ha ut mesta möjliga av dessa.
Den nya regelboken har precis landat i min brevlåda,nytryckt, nästan varm, och den är redan inaktuell!!!
Jag anser att man aldrig ska ändra på gällande regler under en tävlingssäsong. Översättningsfel/tryckfel - helt ok, men inte regeländringar.
Det i sig är faktiskt en förtroendefråga. Ju större en klubb är desto högre blir kraven.
Jag hoppas att det beslut man fattar - oavsett vilket - bestäms gälla till nästa tävlingssäsong. Då hinner informationen gå ut till alla och lika villkor gäller för alla tävlingar. Personligen tycker jag nog att "fritt flyt" mellan klasserna är helt ok.

Hallå Texaz! Vi väntar på en kommentar till whoopees inlägg.

den tolkning man hela tiden ansett ska gälla
Tolkning av vad? Vilken regel är det som kan tolkas på olika sätt? Är det §130, som beskriver respektive klass och vem som får delta?

§130:
A-tävling/klass
…öppen för deltagare från alla länder samt med gällande medlemskap i sitt lands westernridorganisation. För start krävs att ryttare och häst innehar godkänd licens…

B-tävling/klass
…öppen för deltagare med gällande medlemskap i till WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst innehar godkänd licens…

C-tävling/klass
…öppen för deltagare med gällande medlemskap i till WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst innehar godkänd licens…

D-tävling/klass

E-ProvaPå tävling/klass
…för intresserade som inte är medlemmar i WRAS-ansluten förening. E-ProvaPå tävling/klass är också öppen för medlemmar i WRAS-anslutna klubbar förutsatt att ekipaget ej erhållit poäng på, av WRAS godkänd, D-, C-, B- eller A-tävling…

Vad är det som kan misstolkas?

I år har flera tävlingar genomförts där det både varit tillåtet och förekommit startande på olika nivåer i samma klass. Så jag säger det igen: det som gäller – gäller, till dess det är ändrat.

Håller helt med om att det är en förtroendefråga och det är därför olyckligt att tolkningen är olika på olika håll!

Jag tror knappast att du kommer att nekas starta om du hunnit anmäla dig innan info kommit ut, DET vore hemskt olyckligt, och gynnar ingen....

Så snart tävlingsprogrammet tas i bruk så ska det dessutom bli omöjligt att anmäla sig fel, dock har arbetet med det tyvärr dragit ut på tiden.

Och tja TDJ, du har ju en poäng i det, såklart gäller det om inget annat sagts, jag hade dock hoppats att ändringen skulle ha kommit redan, allt för att tävlingar ska genomföras på någotsånär lika villkor för alla.

För övrigt vet jag inte varför jag känner mig påhoppad, jag har egentligen bara en enda ambition, att försöka hjälpa till att utveckla westernridningen som sport i Sverige och ge alla som vill träna och tävla en god upplevelse... Det blir dock inte alltid som man tänkt sig, men jag försöker iaf!!!!!!

Hej Texas och andra

- Tycker det är jättebra, att du här informerar oss om det som är på gång.
Förstår bakgrunden till att man inte ska tävla på flera nivåer, om jag är d-ryttare så är det inte roligt att tävla mot en b-ryttare som kan hålla sig i sin klass:grin:....
- Men det är väl en bra idé, att anmälningsavgiften kan vara lite lägre, om jag deltar utom tävlan? Det kanske man kan sprida till klubbarna/tävlingsarrangörerna?
- Och så tycker jag också, att man inte ska ändra under pågående tävlingssäsong. Om nu beslutat fattas i maj, så får det väl gälla nästa tävlingssäsong?
- Självklart så kommer det att komma ändringar till regelboken!! Det är bättre att lägga ut ändringar som pdf mellan nytryckningarna, än att jag måste köpa ny regelbok för 125 kronor för varje ändring.
- Tänk vad bra allting blir, när vi kommer med bra förslag hela tiden:banana::banana:

Haha jamenvisst!!!! Jag försöker att ta med mig synpunkter och diskutera dem med övriga i tävlingsutskottet, det är ju inte så ofta man får synpunkter från medlemmarna i egna distriktet, tyvärr!!!

Ja tanken är ju att det inte ska sitta för duktiga ryttare på de lägre nivåerna, är ju kul om de (vi!!) som är gröna i sammanhanget har en chans att placera sig! Tanken är ju att framgången ska sporra nya ryttare att fortsätt och utveckla sig.

Lägre anmälningsavgift för att rida utom tävlan är ju helt upp till klubbarna själva, finns inget som hindrar att de gör så.

Angående att "ändra" mitt under tävlingssäsong så ser jag det som att hur vi än gör och bestämmer så blir det orättvist, en del klubbar har tolkat på ett sätt, andra på ett annat..... För en del kommer det alltså att bli en ändring hur det än bestäms.

Arizona:
När jag satt i distriksstyrelsen i början av 2000-talet diskuterades ett forum på hemsidan, men det ansågs vara för arbetskrävande (man måste ha en moderator osv).
2008 motionerade vår klubb, SW om samma sak, motionen avslogs av distriktet men skulle tas upp för diskussion i förbundsstyrelsen.
2009 motionerade vi om ungefär samma sak men i frågeform, alltså att förbundsstyrelsen skulle informera om vissa specifika frågor på portalen.
Tro mej, ingen skulle bli gladare än jag om vi kunde ha en direkt och öppen informationskanal direkt mellan klubbmedlemmarna/distriks-och förbundsstyrelsemedlemmarna, och slapp ta administrationsfrågor här. Dessutom tillbringar ju ett par ur åtminstone tävlingsutskottet mycket tid på nätet, och kunde väl ta hand om modereringsfunktionen för en sådan tjänst. På så vis kulle vi nå de medlemmar i klubbarna som vill ha information om WRAS´verksamhet utan att behöva sitta och lusläsa ett publikt forum.

Texas: Hur skall ni räkna uppklassningspoäng om ni ändrar reglerna under innevarande säsong? Skall resultaten från de som startat på två nivåer på samma tävling ogiligförklaras retroaktivt?

Håller alltså helt med TDJ och Whoopee, självklart kan man inte ändra regler under innevarande säsong, det har gjorts alltför många gånger nu betr tex SM-kval, och det har inte fallit väl ut någon gång. Gissa varför fler och fler går över till att endast tävla på icke-wras-arrangerade tävlingar?

OK, det var uppklassningen du tänkte på!!:idea:

Nej jag har svårt att tänka mig att det ska ogiltigförklaras några poäng då det ju är tillåtet att starta på olika nivåer, MEN då på olika tävlingar.
Så att gå in i B på en tävling och i D på nästa är i praktiken möjligt.

Jag hoppas verkligen att infot snart landar på hemsidan, kan hålla med om att det är lite för tunt med aktuell information.

Nu har vi dock en ny styrelse och jag hoppas att de kan ta tag i det hela så snart de har fått landa i sina roller!

För övrigt vet jag inte varför jag känner mig påhoppad, jag har egentligen bara en enda ambition, att försöka hjälpa till att utveckla westernridningen som sport i Sverige och ge alla som vill träna och tävla en god upplevelse... Det blir dock inte alltid som man tänkt sig, men jag försöker iaf!!!!!!

Du gör så gott du kan Texaz :love: och vill verkligen förklara så alla förstår men tyvärr faller det på att inget blir klart officiellt :devil:

Bara en liten inpass CowboyDreams;) - blanda inte ihop mig med Arizona:o Han får stå för sina egna åsikter:angel:
er.
För övrigt tycker jag du har kloka åsikter
mvh Apache

Jag har många åsikter Apach, men för tillfalligt har jag fullt upp med gård och häst
Har igen åsikt just om den har C & D Klass, du kan säkert mer an jag;).
Az

Jag har många åsikter Apach, men för tillfalligt har jag fullt upp med gård och häst
Har igen åsikt just om den har C & D Klass, du kan säkert mer an jag;).
Az

:) Hade inga värderingar på dina åsikter - bara lite kul att CD blandade ihop våra namn. Det kunde ju bli lite förvillande för henne/honom.
Ha det bra Arizona;)

Jag har då gjort det nu iaf, de sa inget iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 541
Senast: qitis
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 431
Senast: Lycan
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 232
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI