kan man starta i både C och D klass i samma gren?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Sparky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 932
Sv: kan man starta i både C och D klass i samma gren?

:o
Tur att du hajade vem jag menade iaf :)

Kan bara tala om att jag blev avvisad idag från att starta både C och D i samma klass med motiveringen "WRAS säger det".

Eftersom jag inte är en surkärring så valde jag att starta i den ena klassen utom tävlan istället för att be dem ta fram var man kan läsa det någonstans.

MEN nu vill jag verkligen veta vad som händer och gäller på RIKTIG och SKRIFTLIGT eftersom jag är anmäld till en likadan tävling till. Jag har inga problem att starta utom tävlan men jag vill gärna veta vad som gäller just nu.

hej, får du inget svar om du mailar din fråga till WRAS? då borde du få raka besked, istället för funderingar från oss på Buke:grin:
Skriv gärna vad de svarar!

Jag har mailat WRAS och jag väntar med spänning.....

Info kommer om och när jag får någon.

Både och för att vara säker på att någon svarar.

Här kommer svaret från WRAS.

Jag har fått svar på frågan om jag får, men inte hur jag som ryttare ska veta att det är så i dagsläget....

"Det är helt rätt att du inte kan tävla i en gren på olika nivåer under samma tävling. Så var det även under förra året, 2008.
Däremot har du möjlighet att tävla på olika nivåer under samma tävling, om du väljer olika grenar, empelvis en C-reining och en D-trail.

Tyvärr var skrivningen i gamla regelboken inte sådan att detta gick att förstå, inte heller fanns informationen på WRAS hemsida, vilket jag bara kan beklaga.
En del av orsaken till detta var nog att man helt enkelt inte tänkt sig att ekipage skulle vilja hoppa upp o ner i nivåerna, utan mer att man skulle bestämma vilken nivå man skulle starta på - och sedan tävla sig vidare.

Nu hoppas jag kunna glädja dig med att en förtydligad information om poängsystemet är på väg ut till samtliga distrikt och klubbar inom kort. Det är ett något förändrat poängsystem som ser mer till att ekipagen ska utvecklas och gå framåt.
"

Här kommer svaret från WRAS.

Jag har fått svar på frågan om jag får, men inte hur jag som ryttare ska veta att det är så i dagsläget....

Bra att du fick svar snabbt.

Man får ju hoppas att information gått ut till klubbarna så att de vet hur de ska handskas med anmälningarna. och kan upplysa de tävlande om vad som gäller.

Nu är det bara att hoppas att ett förtydligande kommer på hemsidan inom en mycket snar framtid också:)

bra, då vet vi vad som gäller!

Jag har fortfarande inte sett någon information.... Är det någon annan som sett?

Nej, men man kan lätt se något annat: resultatlistorna för de wras-tävlingar som hittills avverkats i år och som ligger ute på klubbarnas hemsidor.

Faktum: Starter på flera nivåer förekommer och det finns ännu ingen officiell information som förbjuder det.

Kommer ut idag.

/Mike

:banana: Snart kanske WRAS har fler regler och förbud än vad det finns antal tävlande!:banana:

Här kommer ett utkast till förslag på tävlingsreglemente som också är en anpassning till övriga westernföreningars regler.
Poängen blir också meriterande för både ryttare och hästar, och får då ett högre värde.

Open klasser:
Öppet för alla ryttare och hästar.
Hästarna kan delas upp i junior, seniorhästar eller All Ages.
Openklasserna bör förslagsvis ligga på nuvarande A-B-nivå.

Amatör klasser:
Ryttare som bara rider sina egna ägandes eller nära anhörigas ägda häst/ar.
Ryttaren får inte träna/rida andras hästar mot någon form av ersättning.
Amatörförsäkran, där man intygar att man äger hästen, ska lämnas med vid
anmälan till tävling.
Amatörklasserna bör förslagsvis ligga på nuvarande C-nivå.

Novice Amatör klasser:
Som Amatör, men man får bara tävla som Novice till dess man uppnått 25 poäng i
respektive klass. Poängen uppdateras årsvis.
Ska framgå av tävlingskortet vilka klasser man blivit uppklassad från.
Noviceklasserna bör förslagsvis ligga på enklare C-nivå.

Youth Open klasser:
Öppet för alla ryttare under 19 år. I övrigt som Open ryttare.
Bör förslagsvis ligga på nuvarande B eller högre C nivå.

Novice Youth klasser:
Som Novice Amatör, men ryttaren måste vara under 19 år.
Bör förslagsvis ligga på nuvarande D eller lägre C nivå.

Rookie klasser:
Förslagsvis som nuvarande E nivå eller låg D nivå. Inga poäng utdelas.

Poängberäkning enligt AQHA reglementet:
Startande Poäng 1:a 2:a 3:a 4:a 5:a 6:a 7:a 8:-
3-4 1/2
5-9 1 ½
10-14 2 1 ½
15-19 3 2 1 ½
20-24 4 3 2 1 ½
Osv.

*Bettregler i Openklasser som AQHA.
Förslagsvis också AQHA reglerna för junior och senior hästar.
*Bettregler övriga klasser:
Valfri betsling.

Njä... Bra det att man måste äga sin häst föra att få tävla på "mellan" eller "låg" nivå gör att det går bort.

Och vill man förändra WRAS regelbok så är nog inte Buke rätta platsen att lägga fram sitt förslag, utan förslagsvis sänder man in en motion till WRAS!!!!;)

Och vill man förändra WRAS regelbok så är nog inte Buke rätta platsen att lägga fram sitt förslag, utan förslagsvis sänder man in en motion till WRAS!!!!;)

Men innan man skickar in nått kanske man vill diskutera de hela med andra WRASare och då WRAS inte vill ha nån egen diskussionssida så är de ju läattare att ta det här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 541
Senast: qitis
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 431
Senast: Lycan
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 232
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI