Kan någon förklara luftfuktigheten för mig?

bettysmatte

Trådstartare
Konstig rubrik, ja. Men vi har ju kört avfuktare ett par månader nu. Den har klickat igång en stor del av tiden. Men nu? Det är tydligen fortfarande 96% luftfuktighet utomhus, det blåser och regnar och ett par plusgrader "varmt". Men inne har vi ca 50% luftfuktighet... Vad hände där :confused: ??
 
Luft kan ha en viss mängd vatten som ånga, blir den högre får man dimma, regn eller kondens.

Hur stor mängden är varierar med temperaturen: ju kallare det är, desto mindre vatten "får plats".

Man mäter relativ luftfuktighet i procent av hur mycket som får plats, så det är bara så länge temperatur ute och inne är lika, som procent-värdet motsvarar samma mängd vatten.
 
Konstig rubrik, ja. Men vi har ju kört avfuktare ett par månader nu. Den har klickat igång en stor del av tiden. Men nu? Det är tydligen fortfarande 96% luftfuktighet utomhus, det blåser och regnar och ett par plusgrader "varmt". Men inne har vi ca 50% luftfuktighet... Vad hände där :confused: ??
Jag förstår inte frågan?

Avfuktaren funkar ju precis som det är tänkt. Den avfuktar luften inomhus så att den är lägre än den skulle varit med "utomhusfukt"
Den avfuktar utrymmet den står i. Den fungerar :up:

förklara din fråga :)
 
Jag förstår inte frågan?

Avfuktaren funkar ju precis som det är tänkt. Den avfuktar luften inomhus så att den är lägre än den skulle varit med "utomhusfukt"
Den avfuktar utrymmet den står i. Den fungerar :up:

förklara din fråga :)
Min fråga är varför vädret - i mina ögon - inte har ändrat sig alls men att luftfuktigheten inomhus helt plötsligt har sjunkit drastiskt. Avfuktaren går knappt igång längre, men bara för några dagar sedan körde den igång titt som tätt och avfuktade. Ja, att avfuktaren fungerar tvivlar jag inte på. Jag undrar bara varför den helt plötsligt knappt behöver arbeta längre.
 
Min fråga är varför vädret - i mina ögon - inte har ändrat sig alls men att luftfuktigheten inomhus helt plötsligt har sjunkit drastiskt. Avfuktaren går knappt igång längre, men bara för några dagar sedan körde den igång titt som tätt och avfuktade. Ja, att avfuktaren fungerar tvivlar jag inte på. Jag undrar bara varför den helt plötsligt knappt behöver arbeta längre.

Har temperaturen ute ändrats?
 
Min fråga är varför vädret - i mina ögon - inte har ändrat sig alls men att luftfuktigheten inomhus helt plötsligt har sjunkit drastiskt. Avfuktaren går knappt igång längre, men bara för några dagar sedan körde den igång titt som tätt och avfuktade. Ja, att avfuktaren fungerar tvivlar jag inte på. Jag undrar bara varför den helt plötsligt knappt behöver arbeta längre.
Det tillförs inte fuktig luft utifrån? Den har jobbat ner fuktigheten och bara underhåller nu?
Känns fullständigt självklart för mig. ;)
 
Det tillförs inte fuktig luft utifrån? Den har jobbat ner fuktigheten och bara underhåller nu?
Känns fullständigt självklart för mig. ;)
Nej, att vi helt plötsligt skulle ha jobbat ner fuktigheten tror jag inte på. Vi hänger tvätt inomhus, osv. Och ändå blir det mycket mindre fukt helt PLÖTSLIGT.
 
Något kallare kanske? Men det är ju liksom inte "torrt och kallt" ute... :)
Jag försöker mig på en liknelse: Tänk dig att luft vid 20 grader är ett litermått, och vid 10 grader ett halvlitersmått, och 0 grader ett decilitermått.

Antag att det är 20 grader ute och inne, när du är ute har du då 9 dl i måttet ute för 90% luftfuktighet. Går du in häller du över den mängden i litermåttet inne, och får 90% där också.

Antag att det är 10 grader ute, och 20 grader inne. Då har du 4,5 dl i måttet ute (90% av 5 dl). Går du in, så häller du upp 4,5 dl vatten i litermåttet du har inne, och får då 45% luftfuktighet inne.

Vid 0 grader ute och 20 grader inne skulle det då bli 9% inne.

(Alla siffror är helt påhittade, så ta det här bara för ett exempel)
 
Jag antar att dina värden är för den relativa luftfuktigheten. Det betyder kort och gott att luftfuktigheten är relativ till hur mycket vatten luften kan hålla vid den givna temperaturen. Hur mycket vatten luften kan hålla förändras över temperaturer. Kallare luft håller mindre vatten men då kan också den relativa luftfuktigheten vara närmare vad luften "max kan hålla" (96%). Så luften innehåller fortfarande mindre mängd vatten än vid högre temperaturer, men är närmare dess maxkapacitet - vilket har sjunkit.

Jag antar att ni börjat slå på element eller dyligt inomhus. Den relativa luftfuktigheten inomhus sjunker när det blir varmare inomhus. Det är för att luften då kan hålla mer vatten, men relativt till vad den max kan hålla så har luftfuktigheten sjunkit (de plötsliga 50% ). Detta trots att luften kanske innehåller mer mängd vatten sett till utomhus.

Hoppas det här gör det något tydligare för dig.
 
Jag försöker mig på en liknelse: Tänk dig att luft vid 20 grader är ett litermått, och vid 10 grader ett halvlitersmått, och 0 grader ett decilitermått.

Antag att det är 20 grader ute och inne, när du är ute har du då 9 dl i måttet ute för 90% luftfuktighet. Går du in häller du över den mängden i litermåttet inne, och får 90% där också.

Antag att det är 10 grader ute, och 20 grader inne. Då har du 4,5 dl i måttet ute (90% av 5 dl). Går du in, så häller du upp 4,5 dl vatten i litermåttet du har inne, och får då 45% luftfuktighet inne.

Vid 0 grader ute och 20 grader inne skulle det då bli 9% inne.

(Alla siffror är helt påhittade, så ta det här bara för ett exempel)
Och om man i sitt hus med 20 gradig luft har en fönsterruta som bara är 10 grader så kan inneluften precis intill rutan inte hålla all luft den bar på när den möter den kallare rutan. Då får du kondens på fönstret.
 
Jag försöker mig på en liknelse: Tänk dig att luft vid 20 grader är ett litermått, och vid 10 grader ett halvlitersmått, och 0 grader ett decilitermått.

Antag att det är 20 grader ute och inne, när du är ute har du då 9 dl i måttet ute för 90% luftfuktighet. Går du in häller du över den mängden i litermåttet inne, och får 90% där också.

Antag att det är 10 grader ute, och 20 grader inne. Då har du 4,5 dl i måttet ute (90% av 5 dl). Går du in, så häller du upp 4,5 dl vatten i litermåttet du har inne, och får då 45% luftfuktighet inne.

Vid 0 grader ute och 20 grader inne skulle det då bli 9% inne.

(Alla siffror är helt påhittade, så ta det här bara för ett exempel)
Intressant - tack för förklaringen :) !
 
Nyfiken fråga - var eller hur bor du så att du behöver en avfuktare? Förstår såklart att det behövs om man har fuktproblem hemma, tex i källare. Men bortsett från det trodde jag att svenska hem generellt har mer problem av att det blir för torrt inomhus, särskilt under vintern. Gäller det bara vissa delar av vårt land?

Min Philip wake-up up light klagar nästan hela åren, frånsett typ sommaren, att det är för torrt i mitt sovrum.
 
Nyfiken fråga - var eller hur bor du så att du behöver en avfuktare? Förstår såklart att det behövs om man har fuktproblem hemma, tex i källare. Men bortsett från det trodde jag att svenska hem generellt har mer problem av att det blir för torrt inomhus, särskilt under vintern. Gäller det bara vissa delar av vårt land?

Min Philip wake-up up light klagar nästan hela åren, frånsett typ sommaren, att det är för torrt i mitt sovrum.
Oj jobbar på en industrialisering och vi och kunderna till iaf en av färgleverantörerna säger att juni-november är ett helvete..
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 958
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp