Kan någon förklara luftfuktigheten för mig?

Nyfiken fråga - var eller hur bor du så att du behöver en avfuktare? Förstår såklart att det behövs om man har fuktproblem hemma, tex i källare. Men bortsett från det trodde jag att svenska hem generellt har mer problem av att det blir för torrt inomhus, särskilt under vintern. Gäller det bara vissa delar av vårt land?

Min Philip wake-up up light klagar nästan hela åren, frånsett typ sommaren, att det är för torrt i mitt sovrum.
Bor i ett litet 1800-tals torp i södra Småland. OM det blir klar hög luft på vintern blir det torrt inomhus, annars inte.
 
Luftfuktighet ställer till det om man målar med vattenburen färg. Fuktig luft ställer till det i min värld. På det sättet längtar man efter torr vinterluft. Avfuktare har vi modell stor sådan som typ tömmer 10 liter/timme.
Aha då är jag med. Det förstår jag verkligen.
 
Aha då är jag med. Det förstår jag verkligen.
Minsta lilla ändring åt fel håll ger rinnig och slitningar. Hatar dessa tider. Väljer kunderna fel färger dessutom. Henry Ford sa du får välja vilken färg du vill om du väljer svart. För ljus färg ger ytrost dessa tider. Blått blir grönt med röda hund.
 
Konstig rubrik, ja. Men vi har ju kört avfuktare ett par månader nu. Den har klickat igång en stor del av tiden. Men nu? Det är tydligen fortfarande 96% luftfuktighet utomhus, det blåser och regnar och ett par plusgrader "varmt". Men inne har vi ca 50% luftfuktighet... Vad hände där :confused: ??

Sa har sager var National Weather Service
De sager en hel del mer om humidity ocksa, mycket interessant!

RELATIVE HUMIDITY:

Relative humidity (RH) (expressed as a percent) also measures water vapor, but RELATIVE to the temperature of the air. In other words, it is a measure of the actual amount of water vapor in the air compared to the total amount of vapor that can exist in the air at its current temperature. Warm air can possess more water vapor (moisture) than cold air, so with the same amount of absolute/specific humidity, air will have a HIGHER relative humidity if the air is cooler, and a LOWER relative humidity if the air is warmer. What we "feel" outside is the actual amount of moisture (absolute humidity) in the air.
 
Torrt är relativt 😅 normal luftfuktighet inomhus ligger på 40-60%.
Ja, vi har satt avfuktaren på 55 procent och just nu är det ca 50 procent luftfuktighet här inne. När jag säger att det är torrt inomhus så menar jag såpass att huden blir snustorr och det kliar!
 
Torrt är relativt 😅 normal luftfuktighet inomhus ligger på 40-60%.
Det är vad min Philips wake-up light anger är ideal för sovrummet, 40-60%. Enligt klockan är det just nu 39% så nästan inom spannet, men lär blir torrare när det blir kallare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 959
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp