Kan någon förklara vad som händer??

R

Raderad medlem 94602

Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar hon gått i. För några månader sen flyttade vi till nytt stall. Samtliga i stallet var ganska nya och hon blev placerad i en hage med en ung valack. En bra lösning eftersom de var de enda hästarna som reds och vi rider ofta ihop så blev det mest naturliga. Hästarna gick skilda åt i några dagar innan vi släppte ihop dem. Det blev som väntat. Mitt sto visade genast var skåpet skulle stå och ungvalacken fattade vinken. Sen var de kompisar och följande månaden har de ätit ur samma hö-hög osv.

Men så märker vi hur han börjar tränga bort henne och hon står allt oftare och trycker i ett hörn i hagen. Dela hö-hög funkar inte utan det är två högar långt från varandra som gäller, annars får hon inte äta ifred. Hon verkar även lite stressad ibland och vill gärna komma in när man närmar sig hagen.

En dag går jag ut i hagen för att hämta in henne för en ridtur. Då hör jag ungvalacken komma springande bakom mig. Huvudet är sänkt, öronen fällda och och han ser skitsur ut. Han kommer i full fart mot mig. Jag hinner slänga mig under tråden och han både sparkar och nafsar efter mig. Kvar i sitt hörne står mitt sto och trycker. :eek: Försöker locka upp henne till grinden, vilket aldrig är några problem, men valacken går emellan och hon parkerar sig i hörnet igen. Jag gör ett försök till att nå henne men han kommer mot mig direkt. Jag ger upp och ringer hans ägare. Hjälp!

Vad har hänt? Jag har aldrig varit med om att en knappt fyraårig valack gått om ett så ranghögt sto och dominerat henne så totalt att hon verkar rädd? Och att mitt sto blivit nerputtat ett pinnhål efter nära 19 år i toppen :confused: Trodde aldrig att jag skulle se henne underlägsen en valack eller en unghäst. Hon har gått ihop med mååånga ungästar genom åren och uppfostrat dem alla! Hon var ju ledaren från början, vad hände?

Nåväl, efter det särade vi på dem fram tills idag. Bara för jag ville inte ge mig ut i den hagen igen. Idag var vi en hage kort och släppte därför ihop dem. Det gick bra första 30 min men hon var lite stressad och nervös. Sen tar det hus i helvete i hagen. Valacken börjar att jaga och valla henne runt hela hagen. Han hugger och slår med frambenen. Går även upp på bakbenen en gång och vevar med frambenen åt henne. Hon springer och slår, slår och slår. Tror flera gånger att de båda ska gå omkull. Han håller sig på lagom avstånd för att inte bli träffad men slutar inte jagandet. Så fort min häst stannar upp jagar han på henne igen. Får hjälp att få in henne. Hon är dysvett och väldigt uppstressad. Väl i boxen står hon som en staty och äter inte trots att hon fått en smärre buffé serverat. Detta är hästen som kan gå i döden för mat :crazy:

Har någon varit med om att en valack är så dominant mot ett äldre sto. Hon är ju en stark häst både fysisk och psykiskt med en djäkla vilja och humör och jag får ofta höra att "Hon låter ingen bossa över henne". Vet inte vem som är mest förvirrad över de ombytta rollerna jag, eller pållan som varit boss i hela sitt liv.

Valacken är allmänt hingstig. Naffsas väldigt mycket i allt, kläder, grimmskaft och andra hästar. Han använder ibland frambenen, är rätt kaxig men samtidigt valpig och klumpig. Han har kommit in i en testperiod men detta känns inte alls som en del av hans unghästtrots. Inte med fällda öron och hugg och sparkar. När han gör de här utfallen ser han rätt förbannad ut. Jag har aldrig sett den här typen av lek eller testning hos en unghäst förut. Kan ju tillägga att bortsätt från den gången i hagen så har han aldrig sparkat eller gjort utfall mot en människa. Innan gick han med en valack och då fanns inte det här beteendet mot sin hagkompis. Dock visade han upp lite av detta beteende när han fick prova att dela hage med ett annat sto. Jusst detta att han verkar vakta stona :confused:

Nu är jag orolig att det är en klapphingst. Mitt sto är ju påväg mot brunst. Jättekul om hon eller något annat sto skulle hamna i samma hage vid fel tillfälle :cry: Känns ju lite olustigt om hon har gått ihop med en häst med möjlighet att genomföra en betäckning. Hur vanligt är klapphingst eller målar jag fan på väggen här?

Ett virrigt inlägg detta men ingen i stallet fattar inte vad som sker i rangordningen bland hästarna och varför? Vore tacksam för alla möjliga ideér och förslag och gärna om någon har erfarenheter om klapphingstar. Tills vidare får gå mitt sto själv. När betet sen börjar får vi klura ut något för det finns bara en sommarhage, dock stor så i värsta fall får vi dela av.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Ditt sto har blivit gammalt, jag har sett ett äldre sto tappa all rang när hon blev skadad och hon tog aldrig tillbaka den sen hon blev frisk. Frågan är ju varför hon låter honom hållas, är han starkare än henne fysiskt? är det ingen som vet hur han kastrerats? Annars kan man ju ta ett blodprov.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Ja hon är gammal i ålder men inte en dag över fem i humör, kondis mm. Hon rids i princip för fullt. Hon har haft föl och är inte helt tillbaka i sin vanliga kondis utan rids kanske 4-5 g/v i normalt tempo men ska upp på 6 ggr. Hon måste gå för att trivas. Det är en häst som älskar att jobba och är stark ännu. Hon tävlade fram tills för bara två år sen i MSV. Hon är inte "gammal" och svag alls på det sättet. Så sent som i mitten av sommaren såg jag henne från hennes sämsta sida när hon spöade upp ett ungsto större än henne själv och som saknade respekt. Vi var två stycken för att få sära på dem då. Hon är en väldigt skarp häst och har alltid varit. Tyvärr åt det negativa hållet ibland och har fått lite av ett dåligt rykte jusst för sin dominans. Det är jusst därför vi står lite frågande inför detta. Vad får en valack att gå på så hårt mot ett sto han innan lät leda honom? Någonting verkar ha hänt i hagen som vi inte sett men av det jag såg idag så var han riktigt farlig mot henne. Att hästar gör upp är en sak. Men när de väl gjort det brukar det bli frid och fröjd. Hon gick undan, stod t.o.m stilla i ett hörn men utfallen fortsatte :confused:

Fysisk så är han lite större (grövre ras) men annars är de jämbördiga. Hon har nog bättre kondis och är betydligt smidigare och snabbare för att inte tala om fotsäkrare. Han är ju valpig, snubblig och obalanserad ännu.

Ägaren har inte haft honom mer än ca 6 mån och det var svårt att få fram uppgifter om honom. Stam okänd. Men tidigare ägare hade nämnt att han lär vara skuren tidigt. Därför misstänker jag och en stallis till att det kan röra sig om en klapphingst. Isf är det ju lite saker att ta hänsyn till i den dagliga hanteringen och det blir lite pyssel med hagar mm.

Jag hade kunna förvänta mig detta mer om det kom från ett annat dominant sto men en så ung valack? Och brutaliteten i anfallen?? Tackar gud att hon är snabbare och fotsäkrare än honom annars hade det kunnat gå riktigt illa.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Det är en för få hästar i en hage. Vallacken behöver ha ngn han kan ta ut sina lek och livslust fasoner på. Ston är ju sällan intresserade av att leka på det sättet som 4-5 åriga vallacker gör.

Betet kan gå bättre om det då kommer fler hästar och framförallt fler ston i lämplig ålder. Jag skulle låta mitt stå gå med andra ston som inte är hungriga så hon kan få litet lugn och ro. Jag skulle inte vilja att hon går ensam ända till sommaren och inte att hon skulle gå med vallacken...
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Det behöver inte vara klapphingst för att det ska bli betäckningar, valacker gör ofta det ändå. De har ju förmågan fast det inte kan bli föl. Därför bör man inte ha ston och valacker ihop alls om det inte verkligen är en valack som inte fattar att han är kille så att säga.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Skulle kunnat vara jag som skrev:crazy:

Släppte nya vallacken (6 år) med gammelstoet som alltid varit bossig mot alla. Hon mördar honom med sin blick på en gång, han viker sig totalt. Lugnet råder. Han får ibland äta hö ur hennes hög, men efter en stund så vispar hon till med svansen och han kryyyper iväg.

Helt plötsligt så vänder det:o. Hon kommer en dag in med jordens svullnad på rumpan och ett tydligt hovavtryck som gör oooont:(. Vi märker att han bestämmer över höhögarna och hon bara kapitulerar.

Vi tar det hela med ro fastän vi är förvånade över utvecklingen. Stoet verkar inte må dåligt utan finner sig. Ibland får han dock för sig att valla henne till den milda grad att hon i rena förskräckelsen spränger staketet. Det har hänt nu 3 gånger sen oktober.

Han är något hingstig men klättrar inte men kaxig och ja, nafsig och sticker upp ibland. Han attackerar dock inte oss :eek: Men han testar oss hela tiden, vart går gränsen.

De kan vissa dagar dela på halmbalen som spritt ut sig på en väldigt stor yta i hagen. Om han står på ena sidan så kan hon få stå och noppa i sig från andra så han är inte så väldigt tyrannisk på henne som den vallacken du skriver om. Men hon är väldigt vaksam över hans nästa steg, då travar hon bort en bit för att slippa få ett bett på rumpan.

Ni kommer nog få ha dom åtskilda då erat sto tydligt visar sig må dåligt:( Vi kämpar på ett tag till då det 99 gånger av hundra är lugnt i hagen även om de förmodligen aldrig kommer bli bästa vänner och stå och klia varandra:cry:

Sen vad som hände kan jag inte riktigt svara på, då jag själv undrar det samma:confused:
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Jag vill inte heller att varken min häst eller valacken ska gå ensam men jusst nu finns inga andra möjligheter. De andra två hästarna är två unghästar som behöver varandra i lek mm. Ingen vill ju sätta sin häst ihop med valacken efter detta.

Som läget är nu måste vi avvakta till våren när vi kan haga om och skapa nya möjligheter. Vi flyttade alla in i stallet vintertid och fick då ta de hagar som fanns. Vi har löst en provisorisk hage till min som är den enda av hästarna som har ordenlig respekt för staket ( inte det stabilaste staketet :crazy: )

Så tills vidare är det tyvärr 2+1+1 tills vi får möjlighet att haga om.

Han gick ju länge men ungvalacken men den lekte han då aldig med. Beteendet har uppkommit sen två ston dök upp i stallet.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Att valacker kan betäcka är jag fullt medveten om. Min förra pålle var en pinsam kanin som inte fick gå med ston :o

Skulle aldrig tillåta någon valack (eller om jag hade en val igen som betäckte) gå på mitt sto. Men nu är man ju givetvis orolig att något ska ha hänt som man inte sett. Hitills har ingen sett den minsta tillstymelse sitt betäckarlust hos valacken i alla fall.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

kan inte den busiga valacken gå med unghästarna och ditt sto med annat sto (det var ett sto till väll?)
Annars skulle jag ha dem var försig, hellre det än stressade hästar som spränger staket.
Ibland mår hästar helt enkelt bättre ensamma i sin hage.
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Ditt senarie verkar ha samma start som vårat. Dock så var mitt sto strået vassare under början och med både sparka och vrål tryckte dit honom. Han pep iväg som en slokörad hund.

Nu hjälper det inte hur många hö-högar vi har ute för hon ska minsan inte få ett strå och hon kan ju inte gå utan mat hela dagen.

Och som du säger så mår hon verkligen dåligt. Idag såg hon helt knäckt ut. Har aldrig sett den mopps-apan se så kuvad ut :(
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Som jag skrev tidigare så är de andra två (sto+ val) små barnrumpor ännu och de har så vansinnigt kul ihop ;) Ingen har hjärta att sära på dem. De är jämngammla och älskar verkligen varandra. Dessutom är de varandras motsattser, en är väldigt trygg och den andra lite mer osäker. De gör varandra så gott. Vi får på sikt få in min häst i den flocken i stället. Kändes lite som valackens ägare inte hade något emot att han går själv (de har ju varandra över staketet) ett tag. Hon är kanske orolig att han ska skada någon häst?

Min häst har i många år (innan min ägo) stått på stor anläggning där hästarna går ensamma i små hagar. Här får hon en kupperad hage med skog och de andra hagarna finns på båda sidor om henne så de kan nosa på varandra. Hon har aldrig haft problem med att gå själv så det klarar hon ett litet tag.

Optimala lösningen hade varit om det flyttade in en val till som sällskap till "Busen" och så kunde min gå med "ungarna" på sikt. Men sånt kan ju inte vi styra över. Vi hyr ju bara boxarna.....

Spränger staket var ingen här som gjorde, det var Qosak ;)
 
Sv: Kan någon förklara vad som händer??

Nä, hon behövde aldrig vara hård mot honom, han vek sig ändå med bara en blick. Har dock sett henne i action då andra hästar (både vallackar och ston) inte gett sig lika lätt. Hon har sparkat och skrikit som bara den och orsakat skador som inte alltid varit så trevliga:crazy:
Men med honom behövdes det aldrig, han bara var såå låg till något sen hände:(.

Det som har underlättat i vår hage är den fria tillgången halm. Hade från början frukkosthö samt en lunchgrind som öppnades en viss tid. Från det att morgonhöet var slut till de att lunchgrinden öppnade hände det mesta i hagen. Eftermiddagarna var lugnare. Lunchgrinden skapade en enorm stress för honom, fast vi bara satte den på 4 timmar så vart han rejält orolig och vallade henne mer då i ren frustration tror jag. Vi la in fri tillgång halm men stressen med lunchgrinden fortsatte ändå så nu har vi slutat använda den, de har halmen om dagarna. Och även fast han står (och ligger) där mest så får hon korta stunder äta och morgonhöet får hon också äta så riktigt så illa som ditt sto har det är det inte.

Får se hur det blir i sommar på vårat bete. Skulle vilja ha blandflock men funkar det inte blir det till att dela upp hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp