Kan ni ert registreringsnummer?

Ni med bil i hushållet: kan ni bilens registreringsnummer?


  • Antal omröstningsdeltagare
    307
Jag har väldigt svårt för siffror, det är en generell svårighet där jag har jättesvårt för att minnas siffror. Någon kognitiv begränsning ;)
Jag har lyckats lära mig regnumret på bilen nu, när jag haft bilen i 1,5 år. Innan jag lärde mig brukade jag titta i min Volvo-app (volvo on call, där syns regnumret.

Miltalen minns jag inte. Vet inte varför jag skulle lägga det på minnet, är så enkelt att kolla upp vid behov. Tex i volvo-appen.
 
Miltalen minns jag inte. Vet inte varför jag skulle lägga det på minnet, är så enkelt att kolla upp vid behov. Tex i volvo-appen.
Alltså det handlar väl inte om att man aktivt lägger det på minnet utan att det är något man omedvetet lägger märke till bara. Finns massa saker jag har koll på som går att kolla upp, är ju knappast som att man detaljstyr hjärnan i vad den får minnas och inte.
 
Jag kan inte regnr eller miltal. Är rätt disträ och har inte riktigt den sortens minne. Jag har inte svarat i din enkät för det framgår inte där att jag är singel. Om jag svarar kanske du tror att jag inte kan nr p g a att en (icke-existerande) make sköter och kör bilarna. Och så är det ju inte...
 
Alltså det handlar väl inte om att man aktivt lägger det på minnet utan att det är något man omedvetet lägger märke till bara. Finns massa saker jag har koll på som går att kolla upp, är ju knappast som att man detaljstyr hjärnan i vad den får minnas och inte.
Ja alltså det förstår jag. Men jag som har extremt svårt för att minnas siffror måste aktivt lära mig sånt alternativt använda siffrorna väldigt frekvent om det ska råka fastna. Det var alltså bara kopplat till mig själv, inget generellt menat.
 
Jag har mycket i huvudet, har både miltalen och regnr på både personbil och lastbilen jag kör med tillhörande släps regnr. Kan även några av kollegornas regnr på både lastbil och släp, dock osäker på miltalen då jag ej kör dom regelbundet.

Har många regnr i huvudet, vissa regnr sätter sig lite djupare, brukar ibland se om det går att komma på några kul ord till bokstäverna, t ex KBN - Kalle Badar Näck, siffrorna sätter sig bara om jag ser dom ofta.
I trafik-kö kan det vara underhållande att komma på meningar på bokstäverna i regnr. 🙄🙈
 
Vi är mitt i en rolig digitaliseringprocess på jobbet där vi saknar kvinnors input för en kommande online-tjänst. Jag är kvinna men är helt enkelt för branschvan för att ge en objektiv bild av läget. Så: hit me med ert svar!

Frågorna gäller på rak arm. Man skall alltså inte kunna "gå och titta" efter regnummer eller miltal i bilen.

Tack på förhand!

Jag kommer fortfarande ihåg de fyra bilarna vi hade i familjen när jag växte upp... CCO564, NFT065, EHC737 och FSM063.

Den sistnämnda hade pappa minnesregeln ”far slår mor” för att komma ihåg. :o

Kan min nuvarande också, haft den bilen i många år. Då den nyligen slagit över 30’ i miltal så har jag rätt bra koll där med.

Transporten däremot... Jag tror att jag kan bokstäverna, men känner mig osäker. Likaså vet jag att siffrorna börjar med en nia (eftersom jag platespottar), men sen... Får alltid gå ut och kolla när jag ska boka besiktning. Har haft den sedan 2014.
 
Kan givetvis numret på båda bilarna vi har nu. Samt nästan alla vi haft innan..

Mycket opraktiskt att inte kunna sitt regnr om man har sveriges vanligaste bil. 🙄

Kan även miltalen. Den ena har precis slått över till 6k och den andra 30k! 😄
 
Om du får svar här, hur säker är du på att det är en kvinna som svarar?
Inte alls säker. Men då majoriteten av medlemmarna här är kvinnor räknar jag med att en stor del av svaren är från kvinnor. 😊 Och det är good enough för mig!
 
Intressant!
Skulle ni tro att svaren varit annorlunda om jag ställt samma fråga på en annan kvinnodominerad site, tex bloggportal eller forum?

Fritt att gissa hej vilt!
 
Jag har ingen aning om reg.nummer pa vara fordon. Varken bilen bara jag kor, Husbilen som jag kor eller makens bil. Jag vet inte heller miltalet pa nagon av bilarna, men har atminstone en uppfattning om miltalet pa Husbilen. Mest for att det var sa valdigt lagt nar vi kopte den, men att jag lagger pa milen ganska snabbt.
 
Jag kan hela reg nr på mina 2 gamla bilar samt mitt nuvarande och gamla hästsläp. gamla jobb bilen kan jag hela reg nr på samt mätarställning, nuvarande jobb bil kan jag bara halva reg nr på men har koll på mätarställningen.

Min nuvarande bil har jag dock bara koll på bokstäverna i reg beviset och kollar sällan på mätarställningen :o.

Har på tok för många nummer i huvudet till jobbet så de egna glöms oftast bort :o
 
Har koll på regnummer och miltal bilen jag har och använder. Kan även regnummer på fler bilar i den utökade familjen.

Förra bilen omtalades endast som den blå, dock. Den var BLÅ! och lätt att hitta på parkeringsplatser...
 
Jag har aldrig gjort namn av regnumret... första bilen var Röda faran (en röd Saab), andra bilen fick aldrig något namn som fastnade (en mörkblå Saab, det var bara Saaben) och nuvarande heter Silverpilen (silverfärgad Volvo med för pigg och för mycket motor... :angel:).

Särbons fd bil gick under Apambulansen... oklart varför, det var en Berlingo :rofl:
 
Jag har väldigt svårt för siffror, det är en generell svårighet där jag har jättesvårt för att minnas siffror. Någon kognitiv begränsning ;)
Jag har lyckats lära mig regnumret på bilen nu, när jag haft bilen i 1,5 år. Innan jag lärde mig brukade jag titta i min Volvo-app (volvo on call, där syns regnumret.

Samma här! Jag kan bokstäverna på min bil - och typ hundra andra (känner igen grannar, kollegor, kommer ihåg äldre bilar jag kört, när jag pendlade bilar jag mötte ofta o.s.v.) men siffror FASTNAR INTE.

Jag ser min bil varje dag, jag åker på besiktning med den, jag får försäkringspapper ... Men vet inte på rak arm alla siffror eller sifferföljd.
 
Kan bägge på min bil. Svårt att fatta att man inte skulle kunna regnumret alls 😅
Inte sant?

Jag var på en utbildning för ett par veckor sedan, där man för att få parkera skulle uppge registreringsnummer (skulle skrivas upp på en lista för att fastighetsägarna skulle kunna kolla så ingen tjyvparkerade).
Den som kom före mig fick gå ut på parkeringen och titta efter.
Jag blev förvånad (fast jag vet ju inte om vederbörande faktiskt körde egen bil eller inte).
 
självklart kan jag regnr och miltal på hushållets 2 bilar
kan även regnr på alla bilar pappa hade under min uppväxt
och på en massa andra människors bilar
är född sådan :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var mindre och hängde i stallet så har jag för mig att det var populärt att ha galoscher på sina ridstövlar. Nu hade jag inte...
Svar
0
· Visningar
1 179
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp