Kan ridbyxor förstöra sadeln?

Ridinglady

Trådstartare
Kan silkonskodda ridbyxor förstöra lädret i sadeln?
Enligt en artikel i Ridsport ifjor och enligt den sadelutprovare jag nyligen hade ute så kan ridbyxor m silikonskoning förstöra sadlar med kalvskinnsläder, dvs de nyare och dyrare varianterna. Erfarenheter?
 
Kan silkonskodda ridbyxor förstöra lädret i sadeln?
Enligt en artikel i Ridsport ifjor och enligt den sadelutprovare jag nyligen hade ute så kan ridbyxor m silikonskoning förstöra sadlar med kalvskinnsläder, dvs de nyare och dyrare varianterna. Erfarenheter?
Enligt min erfarenhet så ja, tyvärr, men inte alltid. Jag har ett par silikonskodda från pikeur som fungerar utmärkt och inte sliter på sadeln. Sen har jag ett par från hööks och de sliter absolut på sadeln, som är i kalvskinn. Lädret luckras upp och blir väldigt fult. Det är dock en sadel som överlag är väldigt känslig för allt, så det kan spela in.
 
Jag hade en kalvskinssadel från Equipe på min häst och märkte ingenting mer än ytliga märken efter mönstret som kunde gnuggas/putsas bort. Det beror säkert på vilka byxor, sammansättningen på silikonet och hur man sitter/rider. Generellt är Pikeurs/Equilines silikonskoning mindre "klistrig" än tex Hööks/Maya Delorez.
 
Kan silkonskodda ridbyxor förstöra lädret i sadeln?
Enligt en artikel i Ridsport ifjor och enligt den sadelutprovare jag nyligen hade ute så kan ridbyxor m silikonskoning förstöra sadlar med kalvskinnsläder, dvs de nyare och dyrare varianterna. Erfarenheter?
Med tanke på att folk numer sliter ut sadlar som om det är typ skor så absolut ja, men jag är övertygad om att det är en kombination av sämre läder (vilket på intet sätt innebär att sadlarna blivit billigare) och silicongreppen som gör det. När jag var yngre red jag fem sex hästar om dagen och hade mina sadlar länge. Nuförtiden är ju en sadel som får samma behandling färdig för tippen eller en extreme makeover redan efter ett år.
 
Jag hade en kalvskinssadel från Equipe på min häst och märkte ingenting mer än ytliga märken efter mönstret som kunde gnuggas/putsas bort. Det beror säkert på vilka byxor, sammansättningen på silikonet och hur man sitter/rider. Generellt är Pikeurs/Equilines silikonskoning mindre "klistrig" än tex Hööks/Maya Delorez.
Ja, silikonet på Pikeur är ju små och lite hårda pluppar, medan det på mina Equipage är större, mjukare och klistriga.
Jag har två sadlar m kalvskinn - en Erreplus och en Equipe och tycker inte att lädret verkar ta skada, men jag har ridit mest i mina Pikeur ridbyxor. Enligt artikeln i ridsport så verkade det ju handla om att lädret verkligen gick sönder så att sätet behövdes bytas. Låter ju rätt extremt.
Jag funderar även över skillnaden mellan sadlar som används på 4-5 hästar om dagen resp den som används 3-4 pass i veckan ...
Om man ska överge sina silikonskodda byxor så blir ju nästa fråga var man hittar ngr m annan helskoning ...
 
Jag har grip/silikon på nästintill alla byxor och har en kalvskinnssadel som jag haft sen 2017, den ser fortfarande ny ut i lädret... Dock kan det kanske ha med att göra att jag rider unghäst och inte sitter ned så mycket utan rider lätt - och kanske inte sitter och "skaver" så 😅
 
Jag har pratat med flera sadelmakare om det här och ja, lädret går sönder. Det finns redan en annan tråd om detta, hittar bara inte den just nu.
 
Jag har en helt ny sadel. Jag ville inte ha kalvskinn utan beställde med kraftigare skinn, men nog tusan visade det sig att det alltid är kalvskinn i sitsen och på vulstren. Jag antar att stretchen i kalvskinnet är bra för såna ytor som är svängda. Jag har än så länge valt att rida i gamla ridbyxor utan silikon i den sadeln. Jag har några favoritpar som inte har så klistrig silikon, får se om jag så småningom vågar använda dem.
 
Synade mina sadlar ännu en gång och kan inte se ngr märken. Var en tur till ridsportaffären och köpte ett par helskodda Pikeur softshell - ej silikon.
Red sedan och kände omgående att de var bättre f min rumpa och underliv. Det klibbiga silikonet på Equipage byxorna skapar helt klart mer friktion. Kanske eftersom det yttersta lagret släppt från fleecen på insidan. Så nu får det bli Pikeur för hela slanten!
Funderar också över sambandet silikon skodda ridbyxor och mjukare läder i sadlarna , Dvs adekvat kausalitet.. Har väl blivit populärt ung samtidigt ... Kan det vara så att inget samband finns, utan att det mjuka lädret helt enkelt slits upp mkt fortare oavsett ridbyxor?
 
Synade mina sadlar ännu en gång och kan inte se ngr märken. Var en tur till ridsportaffären och köpte ett par helskodda Pikeur softshell - ej silikon.
Red sedan och kände omgående att de var bättre f min rumpa och underliv. Det klibbiga silikonet på Equipage byxorna skapar helt klart mer friktion. Kanske eftersom det yttersta lagret släppt från fleecen på insidan. Så nu får det bli Pikeur för hela slanten!
Funderar också över sambandet silikon skodda ridbyxor och mjukare läder i sadlarna , Dvs adekvat kausalitet.. Har väl blivit populärt ung samtidigt ... Kan det vara så att inget samband finns, utan att det mjuka lädret helt enkelt slits upp mkt fortare oavsett ridbyxor?
Jag har sett en del sadlar med inte lika exklusivt läder som också gått sönder precis vid kanten till sitsen (En Edinburgh t.ex.). Tror det beror lite på hur hårt en sitter och hur sadeln placerar en, samt ridteknik i allmänhet. Minns att jag jobbade i ett dressyrstall en sommar och det syntes vilket märke ägarna hade på sina ridbyxor, även när jag skulle sadla en häst med en sadel som inte använts den dagen.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 195
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: Buck
·
Utrustning Köpte mina första byxor med silikonskoning på mässan, de var så sköna och oemotståndligt snygga. Bättre grepp i sadeln tyckte jag iofs...
2
Svar
24
· Visningar
7 514
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp