Kan sparande minska klasskillnaderna?

Om man är född i Sverige är man väl svensk?? :confused: Jag fattar inte. Du skriver att ingen av dem hade något direkt utanförskap men du sätter honom i ett utanförskap när du säger att han var född i Sverige bodde i Sverige gick i samma klass som du men ändå inte var svensk? Rasism skapar också utanförskap

Sorry, var lite otydlig. Han var kurd/turk/något åt det hållet, men typ hans mor/farfäldrar kom till Sverige för många, många år sedan. Så ja, de var ju svenska medborgare, men inte "etniska svenskar" om man ska använda det uttrycket...
 
Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar kring ämnet. Vill först bara tillägga att jag själv inte har tagit någon ståndpunkt i frågan utan är fortfarande på vända/ vrida nivån.

Jag tror de flesta av oss är ganska överens om att det finns klasskillnader i samhället. Nu tänker jag i första hand på socioekonomiska klasskillnader och vad som egentligen är nyckeln till att dessa fortfarande existerar.

Utbildning i Sverige är gratis och tillgängligt för alla varför utbildning i teorin inte borde vara en bakomliggande orsak. Däremot kan faktorer som var man bor spela in när det gäller kvaliteten på utbildningen man får i grundskolan. Detta kan påverka möjligheterna att komma in på bra gymnasie- och universitetsutbildningar men det är i sig inte avgörande. Samhället kryllar av exempel på människor som trots "sämre" bostadsorter vidareutbildat sig.
En annan indirekt orsak kan vara saknaden av stöd och hjälp hemifrån när det kommer till skolan. Föräldrar som kanske inte har kunskapen att förklara svåra läxor mm för sina barn men även här finns det gott om människor som bevisat att det går ändå.

Eftersom utbildning i teorin inte kan anses ligga bakom klasskillnaderna måste det röra sig om ngt annat. Ahmed från Rosengård vars föräldrar är analfabeter kan mycket väl bli läkare (även om han kommer få kämpa mer än Gustaf från Lidingö).

Många menar att det handlar om lön, eller rättare sagt skillnaderna på den. Att vi lever i ett klassamhälle för att Lisa bara får 22.000kr på sitt jobb inom vården medan Karl får 55.000kr på sin chefsposition.

Vi lever i ett fritt samhälle där det står var och en fritt att studera till det den vill och skillnaden bör alltså bero på att vi värderar olika arbeten olika högt? Inte att olika personer placeras på en viss typ av (lågavlönat) arbete?

Jag personligen är väldigt intresserade av sparande, eller investerande som jag hellre vill se det. Jag funderar över om klasskillnaderna istället kan härröra härifrån? Barn som kommer ifrån en familj där man pratar smarta investeringar och privatekonomi kring matbordet har också ett försprång i vuxenlivet. Ännu hellre om de dessutom haft föräldrar som har sparat till dem. Privatekonomi och sparande är tyvärr ingenting som lärs ut i skolan och många barn kommer alltså ut i vuxenlivet utan denna kunskap.

Vad skulle hända om följande gjordes:
*Skolan ger mer stöd till elever i utsatta områden (t ex läxhjälp)
*Privatekonomi finns som obligatoriskt ämne redan från högstadiet. Man lär ut hushållsbudget, hur man betalar räkningar, vikten av att betala i tid, jämföra tex försäkringsbolag samt hur man investerar sina pengar (ränta på ränta effekten)
*Samhället ger stöd till alla föräldrar som vill spara till sina barn men inte tror sig kunna spara tillräckligt mycket. Man utbildar i ränta på ränta effekten, smarta investeringar osv.

Det finns en mindre grupp människor (mig själv inräknat) som genom sparande önskar bli ekonomsikt oberoende (termen ekonomiskt oberoende syftar här till att man inte behöver ett heltidsjobb att gå till för sin överlevnad). Om fler människor inser att de genom sparande kan bli mindre beroende av en arbetsgivare och istället få möjlighet att förverkliga sina egna idéer samtidigt som deras föräldrar kanske har lagt grundplåten till detta sparande skulle vi då inte kunna få bort klasskillnaderna eller åtminstone minska dem betydligt?

Om Anna genom sitt sparande har råd att pröva sina egna vingar och därmed säger upp sig från sitt arbete för att starta eget så öppnas det en vakans på arbetsmarknaden. Är Anna dessutom framgångsrik så kanske hon så småningom behöver anställa personal = fler vakanser. Eller Erik, som genom sitt sparande inser att han kan gå ner till 50% på sitt jobb som han i övrigt trivs med. Istället kan han ägna mer tid åt sina barn.

Vad är det jag missar här? Kan utbildning inom sparande och privatekonomi tillsammans med ett extra stöd till skolor i utsatta områden vara lösningen för att minska klasskillnaderna? Tittar vi på fel saker när vi istället fokuserar enbart på skillnaderna i lön?

Klasskillnader reproduceras i första hand genom värderingar och smak. Att det inte finns formella hinder att läsa vidare innebär inte att det inte finns praktiska hinder. T ex att man inte ser det som en reell möjlighet att flytta till Lund och läsa till jurist, för att man inte tyckte skolan kändes så viktig att man fått de toppbetyg som krävs för att komma in, för att man har sambo och häst och inte vill flytta, för att man inte tycker jurist och studielån känns särskilt lockande. Medan det för en annan med annan bakgrund känns som ett självklart alternativ, som man absolut kan välja.

Vad som är teoretiskt möjligt och vad som känns som en praktisk och rimlig möjlighet är inte alls samma sak.
 
MIna föräldrar gick ut år 6 inget mer, vi 4 systrar har 2 högskoleutbildning, en är högt utbildad via arbetet som chef och den som avled var uska med lite högskolepoäng. Våra föräldrar var inte så aktiva i lärandet men vi lyckades ändå.

Lyckas kan man ju alltid göra, man kan ha ett mycket lyckat och lyckligt liv helt utan utbildning också. Men om man tar tusen barn och ska gissa vilka av dem som kommer ha en högskoleexamen från ett bra universitetet, allrahelst något teoretiskt och lite abstrakt som jurist eller ingenjör, så är oddsen att akademikerbarnen kommer vara väldigt överrepresenterade. Föräldrarnas utbildningsnivå är mycket viktigare än t ex begåvning för att förutsäga framgång i skolväsendet.
 
Jag tror de flesta av oss är ganska överens om att det finns klasskillnader i samhället. Nu tänker jag i första hand på socioekonomiska klasskillnader och vad som egentligen är nyckeln till att dessa fortfarande existerar.
Jovisst existerar klassillnader.

Utbildning i Sverige är gratis och tillgängligt för alla varför utbildning i teorin inte borde vara en bakomliggande orsak. Däremot kan faktorer som var man bor spela in när det gäller kvaliteten på utbildningen man får i grundskolan. Detta kan påverka möjligheterna att komma in på bra gymnasie- och universitetsutbildningar men det är i sig inte avgörande. Samhället kryllar av exempel på människor som trots "sämre" bostadsorter vidareutbildat sig.
En annan indirekt orsak kan vara saknaden av stöd och hjälp hemifrån när det kommer till skolan. Föräldrar som kanske inte har kunskapen att förklara svåra läxor mm för sina barn men även här finns det gott om människor som bevisat att det går ändå.
Utbildning är inte gratis, ja själva kursen är det men man måste leva under tiden man läser. Var man bor spelar nog inte så jättestor roll men väl stödet hemifrån och då kanske inte i första hand läxhjälp utan mer ambitioner, visioner, kontakter, hemmiljö. Det är mycket svårare att nå resultat i ett hem där man inte har studiero, inte support ( stor skillnad mellan "vad ska du plugga för, gå och hjälp mamma i köket" och "Jag fixar med hästen idag och skjutsar dig så du bara behöver rida så du kan plugga till provet".

Till det kan du lägga att alla har olika fallenhet för att studera, det jag lär mig med lätthet, kan en annan tycka är ursvårt och en tredje undra varför inte alla förstaklassare kan det är barnsligt enkelt. Det blir kanske lättare att begripa sig på om man överför till idrottens värld där det är lättare att jämföra.

Ta fotboll, de flesta kan inte bli fotbollsproffs hur mycket de än tränar, de har inte talangen, vissa blir petade redan som knattar medan andra kommer en bit på vägen men inte enda fram. Enstaka blir "Zlatan". Om du anser att alla kan bli Zlatan så kanske du även tror att alla kan få höga akademiska meriter, trippla universitetsutbildningar på 3 år. Nej alla har inte ens förutsättningar att klara universitetet även om fleratlet kan klara sig bra på rätt utbildning.

Eftersom utbildning i teorin inte kan anses ligga bakom klasskillnaderna måste det röra sig om ngt annat. Ahmed från Rosengård vars föräldrar är analfabeter kan mycket väl bli läkare (även om han kommer få kämpa mer än Gustaf från Lidingö).
Nu är du ute och reser, utbildning är en stor del i klasskillnaderna. Inte helt men en mycket stor bit.

Många menar att det handlar om lön, eller rättare sagt skillnaderna på den. Att vi lever i ett klassamhälle för att Lisa bara får 22.000kr på sitt jobb inom vården medan Karl får 55.000kr på sin chefsposition.
I slutändan handlar klass om lön, utbildning och arv (socialt och ekonomiskt). Lönen är en stor bit men det går lika bra att leva på arv exempelvis och få en högre ställning bara genom arv.

Vi lever i ett fritt samhälle där det står var och en fritt att studera till det den vill och skillnaden bör alltså bero på att vi värderar olika arbeten olika högt? Inte att olika personer placeras på en viss typ av (lågavlönat) arbete?
Nej det är inte alla fritt att studera till vad de vill. Jag hade flera klasskompisar framförallt på grundskolan som hade uppenbara problem att lära sig läsa och räkna. De var inga potentiella civilingenjörer och läkare oavsett tillgång till utbildning. De hade inte kapaciteten att klara de jobben. De hade kanske andra talanger såsom skådespelare, fotbollsproffs eller svetsare men den akademiska vägen var helt enkelt inte deras grej även om det skulle vara deras högsta dröm.

Jag personligen är väldigt intresserade av sparande, eller investerande som jag hellre vill se det. Jag funderar över om klasskillnaderna istället kan härröra härifrån? Barn som kommer ifrån en familj där man pratar smarta investeringar och privatekonomi kring matbordet har också ett försprång i vuxenlivet. Ännu hellre om de dessutom haft föräldrar som har sparat till dem. Privatekonomi och sparande är tyvärr ingenting som lärs ut i skolan och många barn kommer alltså ut i vuxenlivet utan denna kunskap.
Du glömmer att folk måste ha någonting att spara. Hur bra du än är på att hushålla med pengar så krävs det pengar till över för att spara och det även med goda kunskaper i privatekonomi. De flesta föredrar att betala hyran och få mat i magen före att spara.

Vad skulle hända om följande gjordes:
*Skolan ger mer stöd till elever i utsatta områden (t ex läxhjälp)
*Privatekonomi finns som obligatoriskt ämne redan från högstadiet. Man lär ut hushållsbudget, hur man betalar räkningar, vikten av att betala i tid, jämföra tex försäkringsbolag samt hur man investerar sina pengar (ränta på ränta effekten)
*Samhället ger stöd till alla föräldrar som vill spara till sina barn men inte tror sig kunna spara tillräckligt mycket. Man utbildar i ränta på ränta effekten, smarta investeringar osv.
För några kanske det skulle göra skillnad men det blir troligen marginellt. Många ser det säkert mer som ett hån att att få annat än ekonomiskt stöd, vad sjutton har man för nytta av av smarta investeringar och ränteeffekter när det inte finns utrymme annat än till det nödvändigaste. Ska vi köpa en vinterjacka på myrorna eller slå till på stövlarna från samma ställe eller spara 50-lappen och sonen får frysa? Ja de flesta väljer inte att frysa och vara hungriga för att kunna spara om de kan undvika.

Det finns en mindre grupp människor (mig själv inräknat) som genom sparande önskar bli ekonomsikt oberoende (termen ekonomiskt oberoende syftar här till att man inte behöver ett heltidsjobb att gå till för sin överlevnad). Om fler människor inser att de genom sparande kan bli mindre beroende av en arbetsgivare och istället få möjlighet att förverkliga sina egna idéer samtidigt som deras föräldrar kanske har lagt grundplåten till detta sparande skulle vi då inte kunna få bort klasskillnaderna eller åtminstone minska dem betydligt?
Som sagt, det räcker inte att inse det, det krävs ett visst mått av budget för att klara det.

Om Anna genom sitt sparande har råd att pröva sina egna vingar och därmed säger upp sig från sitt arbete för att starta eget så öppnas det en vakans på arbetsmarknaden. Är Anna dessutom framgångsrik så kanske hon så småningom behöver anställa personal = fler vakanser. Eller Erik, som genom sitt sparande inser att han kan gå ner till 50% på sitt jobb som han i övrigt trivs med. Istället kan han ägna mer tid åt sina barn.
Det blir inte automatiskt vakanser för att någon slutar. Den som slutar på sitt jobb kan lika gärna konkurrera med någon annan så det blir ett nollsummespel på marknaden.

Vad är det jag missar här? Kan utbildning inom sparande och privatekonomi tillsammans med ett extra stöd till skolor i utsatta områden vara lösningen för att minska klasskillnaderna?
NEJ
Du missar att folk har olika talanger, ambitioner, sociala förutsättningar och personliga resurser.

Extra stöd kan vara bra och ge effekter, likaså sparande och och utbildning i privatekonomi, men en lösning på alla eller flertalet problem är det inte, snarare hjälper det vissa.

Tittar vi på fel saker när vi istället fokuserar enbart på skillnaderna i lön?
Vadå enbart fokusera på skillnader i lön, vem gör det?
 
Hur menar du? Även om person 1 och person 2 kan läsa något som leder till ett högstatusjobb så kanske bara en gör det, finns det då ingen klasskillnad mellan person 1 och person 2?
Det jag menar är att utbildningen i sig själv inte bör vara orsaken till klasskillnader. I motsvarighet till exempelvis USA
 
Den enskilt största faktorn som påverkar betygen är föräldranas utbildningsnivå. På plats två kompisar och umgänge.
Jag är inte helt med på ettan. Jag har hur många exempel som helst runt mig som visar på annat inkluderat mig själv (mina föräldrar gick aldrig klart gymnasiet) men det är klart. Det blir en uppförsbacke
 
Klasskillnader reproduceras i första hand genom värderingar och smak. Att det inte finns formella hinder att läsa vidare innebär inte att det inte finns praktiska hinder. T ex att man inte ser det som en reell möjlighet att flytta till Lund och läsa till jurist, för att man inte tyckte skolan kändes så viktig att man fått de toppbetyg som krävs för att komma in, för att man har sambo och häst och inte vill flytta, för att man inte tycker jurist och studielån känns särskilt lockande. Medan det för en annan med annan bakgrund känns som ett självklart alternativ, som man absolut kan välja.

Vad som är teoretiskt möjligt och vad som känns som en praktisk och rimlig möjlighet är inte alls samma sak.
Fast i fallet, vill inte flytta pga sambo eller känner inte för det så anser åtminstone inte jag att man sen kan gälla pga skillnaden i inkomst. Däremot, de som aldrig ens kom så långt i sin tanke. ..
 
Fast i fallet, vill inte flytta pga sambo eller känner inte för det så anser åtminstone inte jag att man sen kan gälla pga skillnaden i inkomst. Däremot, de som aldrig ens kom så långt i sin tanke. ..
Men vad tror du orsakar att man inom en del kretsar anser det normalt att prioritera jobb och utbildningar och aTT det i andra anses som normalt att man stannar där man är?
Det är inte slumpen.
 
Vad är det jag missar här? Kan utbildning inom sparande och privatekonomi tillsammans med ett extra stöd till skolor i utsatta områden vara lösningen för att minska klasskillnaderna? Tittar vi på fel saker när vi istället fokuserar enbart på skillnaderna i lön?

De extra stöden som redan ges till skolor i utsatta områden är redan omfattande men ja det vore fel att enbart fokusera på skillnader i lön. I Sverige har kapitalinkomster bidragit till ökade klassklyftor så om folk med lägre inkomster ökade sitt sparande och sina investeringar så skulle det på sikt kunna motverka utvecklingen. I praktiken tror jag det är "easier said than done", ett mer realistiskt alternativ hade kunnat vara att återinföra arvsskatten och/eller förmögenhetsskatten.

Mer långsiktigt är det kanske största hotet mot vår ekonomiska jämlikhet förändrade social normer. Boken Scandinavian Unexceptionalism argumenterar trovärdigt för att det är hundratals år av ett unikt socialt kapital, en homogen befolkning och kulturen som skapat jämlikheten här. Det i sig påverkar politiken i en riktning som bidrar till ökad jämlikhet men även när vi inte haft fokus på omfördelning av ekonomiska resurser så har Skandinavien haft väldigt låg ekonomisk ojämlikhet jämfört med andra regioner. Ökad arbetsmoral, mindre flum i skolan och en del mer praktiskt lärande om sparande som du nämner tror jag hade varit bra.
 
Det finns alltså studier som visar på detta? Jag tänker mig att NPF och oflexibelt utbildningssystem borde utgöra betydligt större problem än vad vänner och föräldrar utgör.

Å andra sidan är det 92-95% som inte har någon diagnos, det är den stora gruppen som blir statistiken kan man säga.
 
Lyckas kan man ju alltid göra, man kan ha ett mycket lyckat och lyckligt liv helt utan utbildning också. Men om man tar tusen barn och ska gissa vilka av dem som kommer ha en högskoleexamen från ett bra universitetet, allrahelst något teoretiskt och lite abstrakt som jurist eller ingenjör, så är oddsen att akademikerbarnen kommer vara väldigt överrepresenterade. Föräldrarnas utbildningsnivå är mycket viktigare än t ex begåvning för att förutsäga framgång i skolväsendet.
Jag har tagit mig fram mycket på begåvning.

Det har tagit lång tid för mig att inse min arbetskapacitet. När andra backar för 40 sidor text läser jag 300 som en mumsbit. Detta är jag absolut inte ensam om, men skillnaden är enorm om jag jämför mot andra. De har svårt att komma vidare/lika långt. Du förstår nog vad jag menar...
 
Det jag menar är att utbildningen i sig själv inte bör vara orsaken till klasskillnader. I motsvarighet till exempelvis USA

Varför skulle utbildningen inte vara del i reproduktionen av klasskillnader?

Eftersom klass och bakgrund i väldigt stor utsträckning avgör vem som läser vidare, var de läser och vad de läser, så kan man tvärtom dra slutsatsen att utbildning i allra högsta grad orsakar klasskillnader. Eller snarare bibehåller klasskillnader.

Du missar den enorma påverkan normer och värderingar har på våra liv, våra val och våra reella möjligheter. Att något är teoretiskt möjligt innebär som sagt inte att man upplever det som praktiskt möjligt eller rimligt.
 
Intressant ämne!
Ska vi tala om högre utbildningar så har ju väldigt många de senaste årtiondena gjort någon slags "klassresa"; det blir ju allt vanligare att studera på högskola/universitet. I min åldersgrupp (född 69) fanns ju faktiskt fortfarande några enstaka individer som faktiskt inte ens valde att gå i den frivilliga gymnasieskolan. De är förmodligen än färre idag..... I alla fall som själva VÄLJER det som ett aktivt val att börja arbeta som 15-16åringar.

Jag tror som flera säger att det handlar främst om sociologi. Det handlar om vad man får med sig hemifrån, hur "självklart" det är/inte är att plugga vidare; hur "självklart" det är eller inte är att man KAN klara av det. Och hur föräldrarna själva SER på vidareutbildning. Mina föräldrar kom från arbetarmiljö. Men i min mammas föräldrahem fanns en förälder som talade mycket om vikten av studier. Min mamma var traditionell i många år, men när jag gick i 4-5 klass gick hon och studerade på högskolan (dataprogrammering). Min far har via sitt yrkesliv vidareutbildat sig inom företaget, jobbat sig "uppåt" till chefstjänster och startade sen eget som konsult inom kvalitetsutveckling (för att senare starta eget i en helt annan bransch; från kostymnisse tillbaka till blåställ kan man säga). Det är jag definitivt övertygad om har påverkat mig och mitt syskon. Det "propsades" aldrig om att vi skulle välja en teoretisk 3årig gymnasielinje, men båda gjorde vi det och några år senare valde också båda att gå högskolan.

Min första sambo hade en 2årig gymnasieutbildning i bagaget liksom alla hans 5 syskon. När han tröttnade på byggbranschen och ville göra något annat uppmanade jag honom att läsa på högskolan (vilket jag gjorde då). Han var lite osäker gällande ta lån osv men gick en praktisk utbildning till styr- och reglermekaniker. Hans pappas reaktion när han fick höra det var "men då får du ju inte jobba med det du är utbildad till!". Vilket ju var precis det som var meningen.

Jag insåg under mina studier (just i sociologin!) att vi SJÄLVKLART påverkats av den inställning våra föräldrar har/hade till utbildning. (Ex-sambons far kommenterade mina studier med "ja, folk de läser och läser... Jag har inte träffat en jävel som verkar ha blivit nå klokare av det").

Jag tror dessutom självkänsla och självförtroende är viktiga nyckelord. Det är något jag tror föräldrar har en STOR påverkan på. Att bli peppad och att ens föräldrar verkligen uppmanar en att försöka/prova (som jag blev) eller att direkt få frågan "nja, tror du inte det blir lite väl svårt..." - det är klart att det gör skillnad.
 
Jag har tagit mig fram mycket på begåvning.

Det har tagit lång tid för mig att inse min arbetskapacitet. När andra backar för 40 sidor text läser jag 300 som en mumsbit. Detta är jag absolut inte ensam om, men skillnaden är enorm om jag jämför mot andra. De har svårt att komma vidare/lika långt. Du förstår nog vad jag menar...

Kul för dig! Men om man ser till befolkningen som helhet, så är det fortfarande så att föräldrars utbildningsnivå är ett mycket bättre sätt att förutspå vilka som kommer lyckas i skolan än medfött "läshuvud". Vill jag förutspå vilka som kommer läsa vidare kommer jag lyckas bättre om jag tittar på hur mycket högskolepoäng deras föräldrar har, än om jag testar medfödd förmåga.

Ungefär som att det faktum att det finns kvinnliga ingenjörer inte innebär att ingenjörsyrket inte är mansdominerat.
 
Jag tror de flesta av oss är ganska överens om att det finns klasskillnader i samhället. Nu tänker jag i första hand på socioekonomiska klasskillnader och vad som egentligen är nyckeln till att dessa fortfarande existerar.

Ja, så långt är jag med.

Utbildning i Sverige är gratis och tillgängligt för alla varför utbildning i teorin inte borde vara en bakomliggande orsak.

Jo, härifrån håller jag inte med längre. Att utbildningen i sig är gratis leder vare sig till att (högre) utbildning i praktiken är tillgänglig för alla, eller att det inte är en bakomliggande orsak till socioekonomiska klasskillnader.

Skrev ett långt svar på alla teser men raderade...

Vad är det jag missar här? Kan utbildning inom sparande och privatekonomi tillsammans med ett extra stöd till skolor i utsatta områden vara lösningen för att minska klasskillnaderna? Tittar vi på fel saker när vi istället fokuserar enbart på skillnaderna i lön?

Jag undrar lite vad du vill med tråden? Din främsta tes känns ärligt talat som att ekonomiska olikheter "skylls" för mycket på klass...? Att klassbakgrund som förklaringsfaktor är överskattad; att alla kan egentligen lyckas, om de bara får investeringsråd och tar tag i sina liv?
 
Intressant ämne!
Ska vi tala om högre utbildningar så har ju väldigt många de senaste årtiondena gjort någon slags "klassresa"; det blir ju allt vanligare att studera på högskola/universitet. I min åldersgrupp (född 69) fanns ju faktiskt fortfarande några enstaka individer som faktiskt inte ens valde att gå i den frivilliga gymnasieskolan. De är förmodligen än färre idag..... I alla fall som själva VÄLJER det som ett aktivt val att börja arbeta som 15-16åringar.

Jag tror som flera säger att det handlar främst om sociologi. Det handlar om vad man får med sig hemifrån, hur "självklart" det är/inte är att plugga vidare; hur "självklart" det är eller inte är att man KAN klara av det. Och hur föräldrarna själva SER på vidareutbildning. Mina föräldrar kom från arbetarmiljö. Men i min mammas föräldrahem fanns en förälder som talade mycket om vikten av studier. Min mamma var traditionell i många år, men när jag gick i 4-5 klass gick hon och studerade på högskolan (dataprogrammering). Min far har via sitt yrkesliv vidareutbildat sig inom företaget, jobbat sig "uppåt" till chefstjänster och startade sen eget som konsult inom kvalitetsutveckling (för att senare starta eget i en helt annan bransch; från kostymnisse tillbaka till blåställ kan man säga). Det är jag definitivt övertygad om har påverkat mig och mitt syskon. Det "propsades" aldrig om att vi skulle välja en teoretisk 3årig gymnasielinje, men båda gjorde vi det och några år senare valde också båda att gå högskolan.

Min första sambo hade en 2årig gymnasieutbildning i bagaget liksom alla hans 5 syskon. När han tröttnade på byggbranschen och ville göra något annat uppmanade jag honom att läsa på högskolan (vilket jag gjorde då). Han var lite osäker gällande ta lån osv men gick en praktisk utbildning till styr- och reglermekaniker. Hans pappas reaktion när han fick höra det var "men då får du ju inte jobba med det du är utbildad till!". Vilket ju var precis det som var meningen.

Jag insåg under mina studier (just i sociologin!) att vi SJÄLVKLART påverkats av den inställning våra föräldrar har/hade till utbildning. (Ex-sambons far kommenterade mina studier med "ja, folk de läser och läser... Jag har inte träffat en jävel som verkar ha blivit nå klokare av det").

Jag tror dessutom självkänsla och självförtroende är viktiga nyckelord. Det är något jag tror föräldrar har en STOR påverkan på. Att bli peppad och att ens föräldrar verkligen uppmanar en att försöka/prova (som jag blev) eller att direkt få frågan "nja, tror du inte det blir lite väl svårt..." - det är klart att det gör skillnad.

Just den kommentaren har jag också fått, nästan ordagrant: "Ja, på universiteten sitter ni och läser och läser, men inte blir ni någe klokare av det!" Just idén att (universitets)studier och bokläsande är slöseri med tid, man blir ändå inget klokare, för det som är värt att veta kan man ändå inte läsa sig till.
 
Fast i fallet, vill inte flytta pga sambo eller känner inte för det så anser åtminstone inte jag att man sen kan gälla pga skillnaden i inkomst. Däremot, de som aldrig ens kom så långt i sin tanke. ..

Oavsett om man gnäller över det eller inte, så finns ju skillnaden i inkomst där, och bidrar till att bibehålla klasskillnader. Klasser upphör ju inte att finnas för att folk frivilligt väljer att bli vid sin läst.
 
Självkänsla och självförtroende kan självklart byggas upp av föräldrar som inte själva har brutit mot normen och gjort någon "klassresa", men tyvärr tror jag att det finns väldigt många människor i lägre "socialgrupper" som själva lider av dålig självkänsla och självförtroende. Och då är det nog en större puckel att lyckas ge något "mer" till sina barn, hur gärna man än vill.

Jag har åtminstone träffat alldeles för många lokalvårdare, vårdbiträden osv som själva direkt eller indirekt säger "ja, jag är ju bara .....". En del råkar hamna där och tar sig aldrig vidare mot drömmen om något annat; och känner sig därför misslyckade, en del trodde aldrig de skulle klara av studierna (sant eller inte, spelar inte så stor roll, de har inte tron på sin kapacitet, de tror att alla högre studier är out-of-their-league), en del "fastnade" med barn, man och andra åtaganden. Sen finns ju de som faktiskt aktivt VALT också att inte plugga vidare - som känner att de trivs, gör nytta och är lyckliga med det valet.

Det jag menar är att just bland de som studerat vidare så HAR de gjort ett aktivt VAL att just plugga. Att göra göra "icke-valet"; att inte plugga vidare, är liksom inte att ta ett steg på samma sätt. Det är att "stå kvar" och tyvärr känns det nog ofta som om det inte fanns något annat "val" för de flesta som tillhör den gruppen (alltså att de själva känner så)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp