Kan vi prata lite utbildning av jakthund?

Vår jaktsäsong har tuffat på.
F har varit utlånad en del och jagat på, det har skjutits en del rådjur för honom. Han har jagat älg med gott gry också, och han har fått någon förkärlek för räv som han inte visat tidigare. I mellandagarna var jag och en vän ute och hade lite flyt och lyckades skjuta ett par rådjur för honom med några dagars mellanrum, trots att det bara var vi två. Det var lite extra kul, det brukar sällan lyckas med de förutsättningarna :laugh:

Jämten har jagat på som tusan och blev klar med sitt jaktchampionat innan jul. Hon fyller snart två år och är en fröjd att släppa. Hon har en makalös jaktlust och vilja att finna vilt. Det känns som en lovande framtid för henne, nu är det bara rutin som saknas.

Labbarna har jagat också - gäss, duvor, änder, fasaner och rapphöns.

L har startat en del på prov och det har gått bra, årets mål är uppfyllda med råge.
Vi var i UK och jagade ett par veckor under hösten också, det var väldigt kul :)

F har framförallt fått vara skadefri, han är uppe på hela jaktdagar nu och han verkar inte få några återfall i sin långdragna skada.

Ni kör verkligen på. Kul!

Vilken ras är F? Wachtel?
 
Ni kör verkligen på. Kul!

Vilken ras är F? Wachtel?

Vi gör så gott vi kan, men det har blivit ganska lite jakt i år mot vad det brukar vara, framförallt klövviltsjakt för min del. Därav att jag lånat ut F till en vän, så han har fått jaga så mycket som möjligt ändå. Jag brukar ligga på runt 40 jaktdagar/år, i år tror jag knappt jag kommer upp i 30 ens. Jag har startat och hjälpt till på en del prov i år, det har tagit tid från de tidiga jakterna.

Japp, F nr ett är en wachtel :) F nr två är en labbe :D det blev kanske otydligt, tänkte inte på att de börjar på samma bokstav.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 126
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 472
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp