Kan vi prata lite utbildning av jakthund?

Sambon har varit mycket i skogen med Essa nu under julledigheten. Med lite varierande resultat.
En dag kom han hem gråtfärdig av lycka när hon gjort ett perfekt eftersök och ställt ett skadeskjutet rådjur så de kunde komma intill och avsluta. Idag var det stolpe ut och hon sökte inte ut något vidare. Annars har hon drivit iväg runt 200m rätt ofta sista veckorna. Men det äe ju när hon har något i näsan. Hon springer inte och letar ut på de avstånden. Om ni förstår vad jag menar.
 
Igår fälldes 3e rådjuret för taxen och det var maken som fick äran att skjuta sitt första rådjur :love:

Sista veckorna innan säsongen är slut och jag hoppas föret håller så vi kommer ut en del mer. Hon har precis löpt färdigt så det har varit några veckor utan jakt nu fram till nyårsafton då jag och maken var ute med henne och hon drev rådjur i en timme och sen igår då vi två var ute med henne igen där hon bjöd på två drev där det som sagt fälldes ett rådjur i andra drevet. Hon har lite unghundsfasoner för sig ibland men finns det rådjur så jagar hon alltid! :)

Äldsta dottern vill att bara jag och hon går ut med taxen någon dag så får försöka få till det denna veckan kanske. Jag är alltid jaktsugen så :D
 
Idag var sambon och Essa på kurs i vildsvinshängn för Peter Ekeström och Björn.
Han var öppen med att jakten går lite si och så. Bra ibland och mindre bra andra gånger.

Hon hade varit jätteduktig i hängnet och sambon fick bra tips i hur han ska stötta henne i framtiden. Fick bara positiv kritik. Och Peter tyckte hon fortfarande var lite valpig av sig i sinnet. Några av de andra fick höra att de typ kunde lägga ner jakten med sina hundar. Så Peter sa vad han tyckte med andra ord.

Sambon åkte hem glad i själen.
 
Idag var det dags igen. Första släppet för Essa. Sambon har räknat ner i två månader.
Blev ridå. Sökte ut 50 meter och hon gick bara och kollade så han var med henne.

Är väl bara att traggla på. Men nått ess till jakthund kommer hon nog aldrig bli. Faktiskt.

Intresset för vilt har hon, men så bunden sin förare. Älskar sin husse mer än att leta efter vilda djur. Visst, om något dyker upp i synhåll så drar hon ju. Men det har ju sambon också sett då.

Men men, det har ju tagit sig lite längre fram på säsongerna.
 
Senast ändrad:
Idag var det dags igen. Första släppet för Essa. Sambon har räknat ner i två månader.
Blev ridå. Sökte ut 50 meter och hon gick bara och kollade så han var med henne.

Är väl bara att traggla på. Men nått ess till jakthund kommer hon nog aldrig bli. Faktiskt.

Intresset för vilt har hon, men så bunden sin förare. Älskar sin husse mer än att leta efter vilda djur. Visst, om något dyker upp i synhåll så drar hon ju. Men det har ju sambon också sett då.

Men men, det har ju tagit sig lite längre fram på säsongerna.
Våra var inte heller några ess idag om det är till någon tröst. Vår münster sökte förvisso bra men höll i väldigt kort, två olika upptag men släppte fort. Wachteln däremot var som er, tror hon var ifrån mig 70 m en gång :p
 
Våra var inte heller några ess idag om det är till någon tröst. Vår münster sökte förvisso bra men höll i väldigt kort, två olika upptag men släppte fort. Wachteln däremot var som er, tror hon var ifrån mig 70 m en gång :p

Vet du, det känns skönt att höra. Att det inte bara är här.

Sambon suckade djupt när han kom hem. ”Jag får dras med henne i 10 år till”.
Han älskar henne, nästan mer än mig och barnen. Men besvikelsen idag…
 
Vet du, det känns skönt att höra. Att det inte bara är här.

Sambon suckade djupt när han kom hem. ”Jag får dras med henne i 10 år till”.
Han älskar henne, nästan mer än mig och barnen. Men besvikelsen idag…
Sociala medier är skit, "alla" har haft lyckade första släpp idag när jag kollar fb/insta. Duktiga hundar, trevlig samvaro etc - men det är oftast bara det lyckade som syns! Så nej, det är inte bara hos er som det inte gick som förväntat.

Jag älskar med min lilla wachtel, troligen för mycket då hon nog ibland lider lite för mycket av sin allergi, någon stjärna i skogen kommer hon inte bli - men i slutet av säsongen så brukar jag ändå vara nöjd med henne.
 
Idag var det dags igen. Första släppet för Essa. Sambon har räknat ner i två månader.
Blev ridå. Sökte ut 50 meter och hon gick bara och kollade så han var med henne.

Är väl bara att traggla på. Men nått ess till jakthund kommer hon nog aldrig bli. Faktiskt.

Intresset för vilt har hon, men så bunden sin förare. Älskar sin husse mer än att leta efter vilda djur. Visst, om något dyker upp i synhåll så drar hon ju. Men det har ju sambon också sett då.

Men men, det har ju tagit sig lite längre fram på säsongerna.
Ge det lite tid. När hon märker att han finns kvar kanske hon vågar sig längre ut? Min hund har husse helt dömt ut, när vi släpper henne springer hon hem och sätter sig utanför dörren då hon älskar soffan över allt annat 😅
 
Jag säger som @attheedge - första jaktdagen är sällan succé annat än på sociala medier :)
Jag var på annan premiär idag (fasaner), men min wachtel, Attheedges wachtels kullbror, var i skogen med min far idag, och han gjorde inte heller någon strålande insats. Ett knackigt drev på hare och ett par kortare på rådjur. Sedan tröt energin och sista släppet sökte han otroligt trångt.

De brukar komma igång när det svalnar av och de fått några fler kilometrar i benen :)
 
Ge det lite tid. När hon märker att han finns kvar kanske hon vågar sig längre ut? Min hund har husse helt dömt ut, när vi släpper henne springer hon hem och sätter sig utanför dörren då hon älskar soffan över allt annat 😅

Hon har sökt ut i allafall 100m förra säsongen. Några gånger 200m. Husse trodde ju de skulle fortsätta där de avslutade sist. Men det tar nog ett tag.
Är hon lös hemma på gården springer hon ju också och tittar sig över axeln, för att se om han är kvar. Och han har typ aldrig lämnat henne.
Drar hon iväg i skogen stannar han ALLTID upp och står kvar på samma plats tills hon är tillbaka.

Sociala medier är skit. På alla plan. Oavsett om det gäller hundar, hästar, utseende, hemmet.
 
Senast ändrad:
Hon har sökt ut i allafall 100m förra säsongen. Några gånger 200m. Husse trodde ju de skulle fortsätta där de avslutade sist. Men det tar nog ett tag.
Är hon lös hemma på gården springer hon ju också och tittar sig över axeln, för att se om han är kvar. Och han har typ aldrig lämnat henne.
Drar hon iväg i skogen stannar han ALLTID upp och står kvar på samma plats tills hon är tillbaka.

Sociala medier är skit. På alla plan. Oavsett om det gäller hundar, hästar, utseende, hemmet.
 
Idag var det dags igen. Första släppet för Essa. Sambon har räknat ner i två månader.
Blev ridå. Sökte ut 50 meter och hon gick bara och kollade så han var med henne.

Är väl bara att traggla på. Men nått ess till jakthund kommer hon nog aldrig bli. Faktiskt.

Intresset för vilt har hon, men så bunden sin förare. Älskar sin husse mer än att leta efter vilda djur. Visst, om något dyker upp i synhåll så drar hon ju. Men det har ju sambon också sett då.

Men men, det har ju tagit sig lite längre fram på säsongerna.
Våra tre var också lite försiktiga idag, bara den yngsta hade några drev. Tycker alltid att det är lite trögt i början på säsongen.
 
Vi släppte inte ens igår, 16 grader varmt kändes lite för varmt. Min Ville är lillebror med @AraSlei och @attheedge Vi är väldigt nöjda med hans jakt överlag även om mina nerver klagar lite över att han har gris som favoritdjur 🙈😁 Men skulle vi släppa honom på en större godsjakt skulle vi kanske inte vara lika nöjda. :)

Vi cyklade istället ett par kilometer framåt kvällen när det blev svalare för att se till att konditionen är på topp.
 
Jaktsäsongen har gått lite upp och ner hittills. Som förväntat.
Men annandagsjakten blev väldigt lyckad. Husse fick skjuta en hjort för Essa. Första i år (och typ 3e(?) totalt). Senare blev en annan hjort skadeskjuten och Essa spårade 4 km(!!!) efter den. En hare hoppade upp i spåret som hon inte brydde sig om, utan jobbade vidare. Hare är nu annars drt roligaste roligaste, till husses stora förtret. De fick bryta efter 4km, blod spåren upphörde och de bedömde att den fick gå.

På kvällen sen ställer hon ett rådjur i dungen hemma.
Hon var verkligen på g den dagen.
 
Vår jaktsäsong har tuffat på.
F har varit utlånad en del och jagat på, det har skjutits en del rådjur för honom. Han har jagat älg med gott gry också, och han har fått någon förkärlek för räv som han inte visat tidigare. I mellandagarna var jag och en vän ute och hade lite flyt och lyckades skjuta ett par rådjur för honom med några dagars mellanrum, trots att det bara var vi två. Det var lite extra kul, det brukar sällan lyckas med de förutsättningarna :laugh:

Jämten har jagat på som tusan och blev klar med sitt jaktchampionat innan jul. Hon fyller snart två år och är en fröjd att släppa. Hon har en makalös jaktlust och vilja att finna vilt. Det känns som en lovande framtid för henne, nu är det bara rutin som saknas.

Labbarna har jagat också - gäss, duvor, änder, fasaner och rapphöns.

L har startat en del på prov och det har gått bra, årets mål är uppfyllda med råge.
Vi var i UK och jagade ett par veckor under hösten också, det var väldigt kul :)

F har framförallt fått vara skadefri, han är uppe på hela jaktdagar nu och han verkar inte få några återfall i sin långdragna skada.
 
Jaktsäsongen har gått lite upp och ner hittills. Som förväntat.
Men annandagsjakten blev väldigt lyckad. Husse fick skjuta en hjort för Essa. Första i år (och typ 3e(?) totalt). Senare blev en annan hjort skadeskjuten och Essa spårade 4 km(!!!) efter den. En hare hoppade upp i spåret som hon inte brydde sig om, utan jobbade vidare. Hare är nu annars drt roligaste roligaste, till husses stora förtret. De fick bryta efter 4km, blod spåren upphörde och de bedömde att den fick gå.

På kvällen sen ställer hon ett rådjur i dungen hemma.
Hon var verkligen på g den dagen.

Vad kul att det blev lyckat :)

Kanske kan ni använda henne till eftersök om hon inte fungerar fullt ut som stöthund?

Hur menar du med att hon ställde ett rådjur?
 
Vad kul att det blev lyckat :)

Kanske kan ni använda henne till eftersök om hon inte fungerar fullt ut som stöthund?

Hur menar du med att hon ställde ett rådjur?

Sökte upp ett och skällde på det och höll det stillastående genom att skälla och byta position.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 486
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 228
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp