Kan vi prata om mobbning?

Rådet ”Polisanmäl” får jag höra en del. Även i denna tråd. Är det någon som har erfarenhet av en polisanmälan i en sån här situation?

Jag har även fått rådet ”Anmäl till skolinspektionen” upprepade gånger. Någon som har erfarenhet från en sådan anmälan?

Mvh Miks
Jag kan tänka mig att vissa barn/föräldrar kan bli lite svettiga av sådana brev från polisen så visst kan det ge nåt. Däremot lär det ju inte bita på oengagerade föräldrar.

Har du kollat med skolan hur deras handlingsplan ser ut? Om den brister, enligt dig/BUP har du ju något att trycka på i en anmälan till Skolinspektionen.

Är skolkurator/någon slags specialpedagog eller liknande inblandad som kan vara stöd åt skolpersonal i detta? Är det bara en lärare eller är hela skolans lärare inblandade? Räknar kallt med att skolan har viljan men inte vet hur man ska lösa det nu och då kanske det vore nåt att ha ett jättemöte på någon typ APT eller nåt och verkligen lyfta det.
 
Rådet ”Polisanmäl” får jag höra en del. Även i denna tråd. Är det någon som har erfarenhet av en polisanmälan i en sån här situation?

Jag har även fått rådet ”Anmäl till skolinspektionen” upprepade gånger. Någon som har erfarenhet från en sådan anmälan?

Mvh Miks

Det är "rådet" jag fått när jag pratade med en socialsekreterare. Vi känner varandra privat så rådet var hypotetiskt när ämnet kom på tal för en tid sen.
Detta för att då skall polisen koppla in socialtjänsten. Och jag tror många gånger det är det bästa sättet att få fart på mobbande barns föräldrar.

Jag tänker att det kanske inte är det första man gör men barn kan också göra brottsliga handlingar och jag tycker av egen erfarenhet inte att skolan gör tillräckligt många gånger.

Med det sagt så är det såklart svårt att råda egentligen, men ja, jag hade tveklöst gjort det om det var upprepade kränkningar.

Tänker på er och hoppas det kan bli bättre för sin son oavsett hur ❤️
 
Jag kan tänka mig att vissa barn/föräldrar kan bli lite svettiga av sådana brev från polisen så visst kan det ge nåt. Däremot lär det ju inte bita på oengagerade föräldrar.

Har du kollat med skolan hur deras handlingsplan ser ut? Om den brister, enligt dig/BUP har du ju något att trycka på i en anmälan till Skolinspektionen.

Är skolkurator/någon slags specialpedagog eller liknande inblandad som kan vara stöd åt skolpersonal i detta? Är det bara en lärare eller är hela skolans lärare inblandade? Räknar kallt med att skolan har viljan men inte vet hur man ska lösa det nu och då kanske det vore nåt att ha ett jättemöte på någon typ APT eller nåt och verkligen lyfta det.
De som är inblandade är: Social care coordinator, kurator, skolsköterska, mentor, biträdande rektor för mellanstadiet. Rektor är informerad. Samtliga sonens lärare är informerade.

Sonens ärende har varit uppe på year 5 conference, hans status informeras på Student care team meeting. Vi har haft 5 möten tillsammans med skolan där BUP varit de som kallat. Jag pratar med skolan mellan 5-15 gånger i månaden. Vi har löpande mejlkontakt i flera olika trådar.

Jag har ringt föräldrar till några av de värsta barnen. Förutom en flickas föräldrar. De har inte sina kontaktuppgifter i skolsystemet, skolan skyller på gdpr och vill inte dela med sig.

Handlingsplanen som finns utlagd är från 2016/2017.

Det är en balansgång för hur mycket man vill klanka ner på skolans agerande. Vi vill ju ha dem med oss, inte emot oss.

Mvh Miks
 
Det är "rådet" jag fått när jag pratade med en socialsekreterare. Vi känner varandra privat så rådet var hypotetiskt när ämnet kom på tal för en tid sen.
Detta för att då skall polisen koppla in socialtjänsten. Och jag tror många gånger det är det bästa sättet att få fart på mobbande barns föräldrar.

Jag tänker att det kanske inte är det första man gör men barn kan också göra brottsliga handlingar och jag tycker av egen erfarenhet inte att skolan gör tillräckligt många gånger.

Med det sagt så är det såklart svårt att råda egentligen, men ja, jag hade tveklöst gjort det om det var upprepade kränkningar.

Tänker på er och hoppas det kan bli bättre för sin son oavsett hur ❤️
Nu när jag sitter i sitsen så är det definitivt inte ett tveklöst val. Jag är oerhört rädd för att det slår tillbaka på sonen och att det blir värre än det redan är.

Tack ❤️
Miks
 
Nu när jag sitter i sitsen så är det definitivt inte ett tveklöst val. Jag är oerhört rädd för att det slår tillbaka på sonen och att det blir värre än det redan är.

Tack ❤️
Miks

Åh, jag förstår det! Jag försökte ta bort mitt inlägg, men misslyckades som syns ovan med mitt knasiga "ångrade mig" - inlägg, för jag inser att mina tankar är mer generella och hypotetiska och grundar sig i mina känslor från min barndom.
Jag är inte kunnig att ge råd egentligen och det jag skriver skrivs i viss affekt då såren finns kvar och ämnet är känsligt.

Jag tycker verkligen du verkar vara en handlingskraftig förälder som tvingas ta tag i saker som ingen borde behöva ta tag i ❤️

Det gör mig så jävla ont att barn ska behöva gå igenom detta. Och jag blir så frustrerad att det inte verkar ändras över åren. 😞
 
En uppdatering från oss.

Vårterminen avslutades i kaos. Son som inte ville gå i skolan. Skolan som tyckte han kunde stanna hemma. De dagar han var i skolan ringde han hem upp emot 10 gånger. Ofta gråtandes på toaletten. Hans mående generellt som en djup depression.

Vi krigade vidare med skolan. De värsta veckorna ägnade jag 10h på en vecka med olika möten och mejl och samtal gällandes sonens situation.

Vi fick innan sommaren igenom våra krav om klasskompisar till kommande klass. 10 barn stod på listan över INTE i samma klass, 5 barn på MÅSTE, 5 barn på ÖNSKAR. Alla barn får varje år skriva en önskelista på klasskompisar. Vi fick alltså addera icke önskvärda. Vi fick reda på klasslistan i juni. Alla andra fick listan 2 dagar innan höstterminen startade. Resultatet var de 5 han måste ha med, 1 av de önskvärda och 1 av de som stod på intelistan med kommentar ”han kommer med största sannolikhet sluta” vilket han också gjorde.

Vi fick kontakt med sonens nya mentor innan skolstart och hade ett långt möte. Mycket bra för alla.

Under sommaren har sonen återfått energi. Kunnat umgås med vänner och gjort egna aktiviteter. Vi köpte hund under sommaren och det föll ut väldigt väl.

Skolstarten var shaky. Han trevade sig fram. Flera av de som mobbade förra året har slutat på skolan. De har varit kända som stökiga elakingar. Min obekräftade misstanke är att skolan varit på föräldrarna så pass att de känt att det är enklare att byta skola. Han har hamnat i en bra klass. Mentorerna är superbra.

Här om veckan pausade vi sonens kontakt med BUP eftersom han mår väldigt mycket bättre. Vi föräldrar har ett stödjande avslutande samtal kvar i december. Vi har en son som härom morgonen hellre satte sig på bussen fastän det var stillastående kö än att missa första lektionen med orden ”Jag har större chans att hinna i tid om jag sitter på bussen när kön släpper än om jag är hemma”. Han bakar (inte velat på 1,5 år), vill gå på aktiviteter, börjar göra läxor, hittar på saker när han har tråkigt. Han har fått ett nytt kompisgäng som han hänger med. De var på bio tillsammans förra helgen och snackar på FaceTime varje dag om de inte ses.

Sonen är som en annan person. Fortfarande sig själv såklart men med energi, driv, glädje, sprallighet, nyfikenhet. Mörkret ligger kvar och lurar men är inte det dominerande. Han repar sig efter sviterna av depressionen med de sista symtomen nedsatt arbetsminne och hjärntrötthet men även det blir bättre och bättre.

Skolan har bidragit i att få det bättre, absolut, men jag är så oerhört tacksam över att vi som föräldrar har orkat fajtats och hålla sonen bokstavligt under armarna.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 644
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 297
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp