Kan vi prata om Texas?

Blir lite orolig när det dyker upp sådana här lagar och förbud att de ska sprida sig. Känner folk här i Sverige som är starkt emot abort och ser det ibland i diskussioner i olika sociala medier och det skrämmer mig vanvettigt. För finns de tankarna här hos en del personer så är inte steget långt att vi har kvinnoförtryckande förbud också.

För 10 år sedan hade jag sagt att det var omöjligt, därför att dessa rättigheter är så starkt förankrade och abortmotstånd är en extremt liten företeelse.

Inför nästa val står vi inför sannolikheten att en högerkonservativ regering kommer till makten. Med två partier ( i regering eller som aktivt stöd) som har ett ganska starkt abortmotstånd i sina rörelser (men inte officiellt som partiståndpunkt). Det ska mycket till för att det skulle bli en snabb förändring, men det är inte längre omöjligt.

Det är skrämmande.
 
Det är sånt här som får mig allt mer övertygad att religion är av ondo. Jag känner några enstaka religiösa människor. Välutbildade, mycket allmänbildade och intelligenta personer som anser att feminism är bra, kvinnor borde ta mer plats i samhället osv. Men pga att de är religiösa så anser de att aborter inte borde tillåtas.

Jag tror att det är religiösa knäppskallar som driver genom sånt här. De och män som hatar kvinnor.
 
Det är sånt här som får mig allt mer övertygad att religion är av ondo. Jag känner några enstaka religiösa människor. Välutbildade, mycket allmänbildade och intelligenta personer som anser att feminism är bra, kvinnor borde ta mer plats i samhället osv. Men pga att de är religiösa så anser de att aborter inte borde tillåtas.

Jag tror att det är religiösa knäppskallar som driver genom sånt här. De och män som hatar kvinnor.
Fast SD är ju knappast en grupp religiösa knäppskallar. Historiskt sett är abortförbud snarare mer kopplat till nationalism än religion, baserat i en tanke om att (åtminstone rätt sorts) kvinnor är till för att producera nya medborgare till nationens behov. Det är bara enklare idag att sälja in det som religion, för de som har makten.
 
På något vis har man ju arbetat för något likande genom att tillsätta konservativa personer i högsta domstolen i USA. Det är inte direkt en nyhet att många hoppas på ett fall som utmanar Roe vs. Wade (som ironiskt nog inleddes i Texas när det begav sig). Det är så vidrigt.
Det har väl varit rätt explicit att aborträttens inskränkande är en stor anledning till att vilja tillsätta konservativa domare, dvs att passa på att tillsätta så många som möjligt under republikanskt styre?
 
Jag tänkte väl på din formulering ’så länge de tillåter’ (min kursivering). För det blir ju då att vi som EU-medborgare bär skuld för Polen. Men du kanske tänkte på ett annat ’de’ än jag.

Vi som bor i andra stater som inte "tafsar" pa kvinnorattigheter eller frihet mellan stat och kyrka "cares". Vi i Oregon kan gora lika lite at vad Texas bestammer som Sverge kan gora at vad Italien bestammer och vi kanner oss lika lite "medskylldiga" som Sverige nar sodra EU hittar pa nagot helt vansinnigt.
Så länge vi (och ni) säger att det inte går att göra något åt saken, så går det inte att göra något åt saken.

Finns det något parti som verkar för att kasta ut Polen och Ungern (finns det något mer jag missat, kanske Rumänien också?)?
 
Jag har absolut ingen aning om hur det är tänkt att kvinnor ens ska hinna göra abort. Jag tog test i v. 4 som visade negativt, jag var enligt testet inte med barn. Detta var två dagar innan utebliven mens. Två dagar efter utebliven mens tog jag test igen, jag var gravid och i v. 5. Nu visste jag att vi hade försökt och testade nitiskt kring utebliven mens OCH hade sjukt regelbunden cykel, och hade ändå enbart haft två veckor på mig i Texas att boka och genomföra en abort (om de räknar 6+0). HUR är det tänkt att kvinnor ens ska hinna upptäcka?! Om man inte har regelbunden mens då? Om man missar några dagar att man är sen? Och OM man ens hinner upptäcka det innan v. 6, hur ska man hinna landa i det och ta ett välgrundat beslut?

Nej fy fan, KRÄKS!
 
Jag har absolut ingen aning om hur det är tänkt att kvinnor ens ska hinna göra abort. Jag tog test i v. 4 som visade negativt, jag var enligt testet inte med barn. Detta var två dagar innan utebliven mens. Två dagar efter utebliven mens tog jag test igen, jag var gravid och i v. 5. Nu visste jag att vi hade försökt och testade nitiskt kring utebliven mens OCH hade sjukt regelbunden cykel, och hade ändå enbart haft två veckor på mig i Texas att boka och genomföra en abort (om de räknar 6+0). HUR är det tänkt att kvinnor ens ska hinna upptäcka?! Om man inte har regelbunden mens då? Om man missar några dagar att man är sen? Och OM man ens hinner upptäcka det innan v. 6, hur ska man hinna landa i det och ta ett välgrundat beslut?

Nej fy fan, KRÄKS!
Jag reflekterade också över det. Jag som visste att vi ville ha barn kunde bli misstänksam tidigt och fick då ett positivt test i vecka 5. Hade min graviditet varit oplanerad hade det absolut kunnat gå många veckor till innan jag hade fått anledning att testa.

Nej, detta är i praktiken i stort sett ett totalförbud mot abort :(
 
Jag har absolut ingen aning om hur det är tänkt att kvinnor ens ska hinna göra abort. Jag tog test i v. 4 som visade negativt, jag var enligt testet inte med barn. Detta var två dagar innan utebliven mens. Två dagar efter utebliven mens tog jag test igen, jag var gravid och i v. 5. Nu visste jag att vi hade försökt och testade nitiskt kring utebliven mens OCH hade sjukt regelbunden cykel, och hade ändå enbart haft två veckor på mig i Texas att boka och genomföra en abort (om de räknar 6+0). HUR är det tänkt att kvinnor ens ska hinna upptäcka?! Om man inte har regelbunden mens då? Om man missar några dagar att man är sen? Och OM man ens hinner upptäcka det innan v. 6, hur ska man hinna landa i det och ta ett välgrundat beslut?

Nej fy fan, KRÄKS!

Jag tror inte det är tänkt att man ska hinna, om jag får vara cynisk :down:
 
Jag tror inte det är tänkt att man ska hinna, om jag får vara cynisk :down:
Tänkte samma. Det är väl ett jättesmart sätt att inte bli stämplad som en som förbjuder.
Utan bara göra det till en fråga om tidsgränser på en glidande skala där inget kan sägas vara tydligt rätt eller fel. Massor av "abortpositiva" länder har också diskussioner om var tidsgränsen ska ligga (även om den snarare rör alternativ runt 12-20). Same-same, ingen kan säga att vi är värre. :angel: Typ...
 
Så länge vi (och ni) säger att det inte går att göra något åt saken, så går det inte att göra något åt saken.

Finns det något parti som verkar för att kasta ut Polen och Ungern (finns det något mer jag missat, kanske Rumänien också?)?
Fast såklart måste en försöka påverka, men skuld och ansvar att försöka påverka är inte alltid samma sak. Jag känner ett ansvar att försöka påverka Texas, Kina, Uganda, ja, hela världen där orättvisor sker, men det betyder inte att jag alltid bär direkt skuld, och jag skulle inte skuldbelägga hela USAs befolkning för vad som sker i Texas, även om vissa bär skuld.

Men det är väl semantik. Känns bara för mig väldigt förenklande att säga att alla är lika medskyldiga för att de "tillåter" sånt här. En gör väl vad en kan, men lika lite som jag kan hindra Polen från att lagstifta inom sitt land kan medborgare i New York rusa till och hindra Texas. Så ansvar att påverka, ja. Medskyldiga, nej.
 
När jag bara vill säga åt helvete åt allt så tänker jag på det här

https://www.reuters.com/world/ameri...zing-abortion-is-unconstitutional-2021-09-07/

Det som gör mig ännu mer förbannad är att vi har EU länder som skrivit på EU:s Human Rights charter som också försöker inskränka aborträtten, kvinnors rättigheter och LBGQ+ Vi (EU) borde städa vårt eget hus och det nu! Släng ut de länder som lagstadgar mot rättigheter som vi i andra EU länder tar för givet. Sedan tänker jag på Irland och folkomröstningen där och känner mig lite uppmuntrad. Det är en berg och dalbana. Men ja, Texas gör mig så förbannad och att Roe v Wade håller långsamt på nullifieras - och kommer göra det så småningom pga de konservativa domare Trump utnämnde.

När man tänker på Thurgood Marshall och Ruth Bader Ginsburg...
Säger bara att varken Malta, Polen eller Ungern borde få vara kvar i EU….
 
Det är sånt här som får mig allt mer övertygad att religion är av ondo. Jag känner några enstaka religiösa människor. Välutbildade, mycket allmänbildade och intelligenta personer som anser att feminism är bra, kvinnor borde ta mer plats i samhället osv. Men pga att de är religiösa så anser de att aborter inte borde tillåtas.

Jag tror att det är religiösa knäppskallar som driver genom sånt här. De och män som hatar kvinnor.
Fattiga kvinnor. Har för mig att några politiska abortmotståndare faktiskt skickat sina älskarinnor över gränser för att de ska få abort (men det kanske bara är ett rykte).
 
De kan gärna få ta med sig Rumänien.
Vad har de för abortlagar?

Vad har de värsta syndarna för mänskliga rättigheter för abortlagar i EU?

Matla - ingen abort alls.
Ungern - ingen abort alls?
Polen - blev det endast vid fara av moderns liv?
Rumänien - ?
 
Vad har de för abortlagar?

Vad har de värsta syndarna för mänskliga rättigheter för abortlagar i EU?

Matla - ingen abort alls.
Ungern - ingen abort alls?
Polen - blev det endast vid fara av moderns liv?
Rumänien - ?
Jag vet inte hur de ställer sig till abort, men deras behandling av romer borde vara skäl nog att sätta krav på dem för att få fortsatt medlemskap.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 261
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp