Bukefalos 28 år!

Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Det billigaste sårpudret funkar. Det svarta är starkare.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

*kl*

En erfarenhet jag har, liksom Axel, är att om man "pillar" för mycket med såren; tvättar, smörjer, lindar etc så läker de aldrig. man tvättar helt enkelt "upp" såren varje dag o huden hinner aldrig läka för man är där och stör hela tiden, hudcellerna behöver få vara i fred för att läka ihop.

Min åring gjorde sig illa strax ovanför hoven på ett bakben. Vet rådde mig att göra rent och linda henne så att det inte kom in smuts, men det var lervälling i hagarna så jag fick göra rent och linda om henne varje kväll då lindan var helt genomdränkt.
Efter åtta veckor fanns såret fortfarande kvar och det var alltid fuktigt plus att det blev mugg av all fukt! . Fortfarande ingen tjäle i backen så jag gjorde helt sonika så att jag stallade upp henne på box i ett par dygn för att det skulle bli en riktigt skorpa på såret (mockade först ur helt o fyllde med rent spån, mockade flera gånger om dagen för att hålla rent när hon stod inne) Lät hennes ben vara helt och vips så var såret läkt och muggen väck!

så ibland pillar man helt enkelt för mkt för hästens bästa. En inflammation är kroppens sätt att ta hand om "skiten" själv och är inget farligt bara den försvinner efter ett par dagar.

Och ang muggen och magen - jag skulle ha letat ett annat grovfoder åt de känsliga hudhästarna och gett enbart grovfoder och vatten + mineraler.
Vanlig A-fil för att stabilisera magen och sen borde magen inte behöva trimmas med div tillskott om hästen bara äter stråfoder och får tillräckligt med vatten. (o medicinering är avklarat)

Soja är svårare för en hästs mage att hantera än lucern så på en känslig häst är det kanske inte så smart att ge soja OM man tvingas ge proteinpreparat vill säga
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Hon får vare sig soja eller lusern längre så det är inte problemet. Hon har fri tillgång på grovfoder, uppvärmt vatten sen får hon mineraler, vitaminer och Diamond V i två nävar svälld, sköljd betfor och tokosel en gång i veckan. Hon går på lösdrift för så "naturlig vistelse" som möjligt (så att hon inte ska stressa i någon box eller så...

Och jo, hon behöver magpreparat för att återställa den skadan som blivit i magsystemet av all medicinering (21 dagar med antibiotika och ytterligare 15 dagar med Fenylbutazon blev för tufft för hennes mage)

Men att leta grovfoder som passar är ju nästintill omöjligt? Då får man ju köpa typ flera balar från massor av olika ställen och göra mängder med grovfoderbyten innan man hittar något som funkar och i den processen förstör man ju mer än vad man kanske vinner (eftersom grovfoderbyten INTE är bra). :confused:

Denna balen var ju tyvärr inte som det öriga partiet. DET är nackdelen med plastat foder... Det var samma sak förra vintern (trots annan leverantör), men då hade hon inga problem av vare sig mage eller mugg. Så att hon fått känslig mage nu beror ju enbart på medicineringen, tror jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Glömde förresten i mitt förra inlägg att hon får olja också (på vet. inrådan)

Hursom...

Diamond V burken börjar ta slut och jag tycker inte det har hjälpt. Det är ju en ren jästprodukt, innebär det att inte heller vanlig bakjäst skulle fungera? Vad ska jag isf prova härnäst? När jag surfar runt hittar jag lite allt möjligt som folk rekommenderar; linfröolja/linfrökaka, aloe vera juice, fiberplex, gastrofor och sisådär en miljard andra preparat - alla mer eller mindre dyra...

Jag vill ju inte gärna hoppa runt från preparat till preparat... hm... så svårt det här, men något behöver jag ju för att hjälpa henne återställa tarmfloran och läka ut ev. irritationer/sår som kan ha bildats i slemhinnorna.

Någon som har något bra tips på hur man kan luska ut vad som är mest värt att prova, eller är det helt enkelt prova-tills-man-hittar-rätt-varianten som gäller? När veterinären gav rådet att ge probiotika så sa de inte vilken sort och verkar inte ens kunna ge något tips om vilket jag ska prova... :crazy:

Det enda de sa var att jag kunde ge linfröolja för hudens skull (har hittills gett rapsolja, men ska byta nu) eftersom det har så bra nivåer av omega 3, 6 och 9. Så min tanke är att linfröoljan (som bör komma nästa vecka) kanske även räcker för magens skull? Eller ska jag köpa till något som är MER maginriktat (gastrofor tex)?

Åh, vad less jag är på alla problem med hästarna... min ork börjar verkligen sina efter tuffa månader av oroande, behandlingar, tusen klinikbesök osv... :cry:
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Jag gav min Probimin. Det enda som funkar. Märker man ingen förbättring på en burk, så är det fodret.

Foderjäst o jäst har jag inte märkt ngt av alls, men tydligen finns det de som gör det.

Linfrökaka får de hela livet- för mage, päls o hovar- ja allt som har med hud att göra.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Probimin funkar inte på min maghäst.:(
Det enda som funkar på honom är Profeed, vetekli och fri tillgång på grovfoder och lusern.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Så är det nog tyvärr.

du vet ju iallafall anledningen till varför din hästs mage är ur balans.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Ja, precis. Alltid en början! :)
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

hej
JAg har inte läst övriga svar du fått, men det finns Lucern som bara är tillsatt olja. (Green Power). Det finns även en "sockerfri" betfor. Det är Spillers foder som heter Speedy-bet (stavningen kanske inte är korrekt)..
Så det finns alternativ så dina hästar kan få både lusern o betfor!!
Lycka till:)
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Tack för ditt inlägg!

Hovkräftehästen finns dock tyvärr ej längre :cry:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1029611

Mugghästen vågar jag inte ge någon form av lusern än iaf, men då jag hade en hel del betforsäckar kvar hemma så har jag börjat ge lite sköljd betfor till henne och det går bra! :)
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

City Gross har danegrönt och kvarnbyfoder lucern. fast ni kanske inte har den butiken/stormarknaden där du bor!? Jag bor i skåne och här har vi den.
Själv ger jag aldrig betfor till min ardenner, eftersom dessa är predisponerade att få mugg/rasp. Jag lärde mig av en "gammal hästgubbe" att sockret i detta främjar mugg/rasp.(Han hade själv också ardenner och ingen av dessa hade någonsin haft mugg eller så.) Och detta har också funkat för mig. Har haft ardenner i ett par år och ingen mugg alls! OBS! Nu sägar jag inte att detta är vetenskapligt bevisat, utan det var bara vad jag lärde mig av en gammal "ardenner-gubbe"! Fast såna små knep kan vara nog så bra ibland!:idea: Så länge de inte skadar hästen; och att inte få betfor har då ingen häst, så vitt jag vet, blivit sjuk eller dött av!
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Har läst igenom de flesta svaren du fått och kan bara hålla med om att det gäller att pröva sig fram. Min häst hade jätteproblem med mugg när jag köpte honom. Då åt han bl.a. havre, vetekli, betfor och lucern. Det spelade ingen roll om jag bytte hage, tvättade rent osv. Muggen försvann inte oavsett vad jag gjorde.. det var först när jag bytte foder och tog bort lucernen och veteklin som allt försvann.

När jag sen blev tipsad om att ge min häst vetekli igen (han var ganska tunn) ..så kom muggen tillbaka. Istället provade vi med bara lucern, likadant där, muggen kom tillbaka (?) :confused:

Så jag har helt enkelt fått skippa både vetekli och lucern helt, och han har aldrig haft mugg sen dess. :bow: Däremot har han ätit betfor hela tiden och det verkar gå bra.

Så precis som ja, du redan kommit fram till måste man nog pröva sig fram :) Jag har haft problem lääänge att hitta foder som passar min pålle och har prövat i princip allt. Nu efter nästan 2 år så har jag nog lyckats! :bow:
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Har läst igenom de flesta svaren du fått och kan bara hålla med om att det gäller att pröva sig fram. Min häst hade jätteproblem med mugg när jag köpte honom. Då åt han bl.a. havre, vetekli, betfor och lucern. Det spelade ingen roll om jag bytte hage, tvättade rent osv. Muggen försvann inte oavsett vad jag gjorde.. det var först när jag bytte foder och tog bort lucernen och veteklin som allt försvann.

När jag sen blev tipsad om att ge min häst vetekli igen (han var ganska tunn) ..så kom muggen tillbaka. Istället provade vi med bara lucern, likadant där, muggen kom tillbaka (?) :confused:

Så jag har helt enkelt fått skippa både vetekli och lucern helt, och han har aldrig haft mugg sen dess. :bow: Däremot har han ätit betfor hela tiden och det verkar gå bra.

Så precis som ja, du redan kommit fram till måste man nog pröva sig fram :) Jag har haft problem lääänge att hitta foder som passar min pålle och har prövat i princip allt. Nu efter nästan 2 år så har jag nog lyckats! :bow:

Med tanke på vad du skrivit låter det ju nästan som om det skulle vara något med proteinet. Kan det vara så? Eller det kanske är olika för varje häst!? Så att man helt enkelt måste prova sig fram för varje häst, precis som så många skrivit!? Det är klart, nu gäller ju detta mugg som uppstått efter ett angrepp av bakterier, så då gäller ju kanske inte alla "vanliga knep" på detta. Fast å andra sidan är ju mugg alltid orsakat av bakterier, väl?!? nä, nu blev jag flummig. Jag vet helt enkelt inte!
Och vad gäller magen, det enda preparat jag provat är krafft mag- tarm. Men det har du säkert också hört om förut, och det är ju ganska dyrt. Annars kanske b-vitamin-injektioner,alltså i sprut-form, skulle hjälpa till!?
Hoppas det blir bättre i alla fall! Och krya på din häst! Eller hur man nu säger..?:confused:
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Med tanke på vad du skrivit låter det ju nästan som om det skulle vara något med proteinet.

Ja, det var min tanke också. Samtidigt behöver pållen bygga mycket muskler, så jag har vart väldigt försiktig med proteinrikt foder sen dess.. men ja. Jag vet faktiskt inte ..dethär med foder kan vara riktigt svårt med vissa hästar helt enkelt. Och självklart köper man sig en sån.. :angel:
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Låt henne bara gå på hö så ser du ju hur överlinjen utvecklas.
glöm inte att även mineralerna innehåller vete och melass.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 991
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 631
Foder & Strö Då vår unghäst inte är särdeles förtjust i linfrökakan som vi har skaffat för att ha som "snäll" proteinkälla, så undrar jag vad för mer...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Rimfaxe
·
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 372
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp