Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Stromsholms

Trådstartare
För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara lära mig en massa på! Innan jag åkte ner och skulle kolla på detta sto, så har jag sett massa bilder/filmer på hästen, har även bett om en gårdsbesikting innan jag kommer ner, då jag har en bra bit att åka och tänker alltså ta med mig transporten på en gång ifall köpet blir av.

Några dagar innan jag ska ner och kolla på hästen, ringar fd. ägaren och säger att hon var tvungen att ta ut veterinären då hästen tydligen har mugg/rasp/hudinfektion i båda bakbenen. Hästen får då pencilin och salva, huddesinfektionosv som ska tvättas med. Efter mycket velande och fötvivlan över hur typiskt det ska vara bara för att jag skulle åka ner och kolla på hästen, så bestämmer jag mig ändå trots muggen/raspen köpa hästen. Jag älskade den verkligen på filmerna och verkar vara min drömhäst! Fd. ägaren skickade även bilder på hur benen såg ut, men har tagit dessa bilder snett framifrån. Vilket där ser jätte "fint" ut ändå trots allt. Så därför jag ändå bestämmer mig för att åka ner och ta hem hästen.

Många mil, äntligen första mötet med min ev. nya häst, så blir jag djupt besviken då jag ser bakbenen. Benen är jätte tjocka bak, långt gången mugg/rasp som vätskar och blöder då vi kommer. Återigen, förtvivlad och splittrad över hur jag ska göra med hästköpet. Optimisten inom mig säger att det är "bara" mugg och rasp, blir nog snart bra! Jag prutar givetvis priset, med tanke på att hästen ser ut som den gör i bakbenen i då läget. Måste likaså märker jag vid första mötet av hästen raspa/kolla tänderna på hästen så fort som möjligt, då fd. ägaren säger att hästen äter långsamt och man ser rent då hästen äter att ngt är inte som det ska med tänderna, känner och märker vassa tänder. Yttligare en grej, hästens vaccination måste även akut göras, för att slippa göra om hela grund vaccinationen.

I vårat köpesavtal står det; "Säljes i befintligt, mugg, rasp, hudinfektion. Köparen fortsätter behandling, salva & pencillin". Både säljaren och jag som köpare skrev under kontraktet INKL. två vittnen som också satt med oss.

Dagen efter jag köpt min älskade häst, åker jag in på kliniken - Jag vaccinerar, kollar hennes bakben, och rapsar tänderna som var vassa och tom hade små hakar. Så tänderna och vaccinationen fixade jag på första veterinärbesöket, bara dagen efter köpet. Ang. benen så fortsätter pencillin kuren 3 dagar till, får streptocillin salva som ska smörjas med och lindas dagligen. Vid detta besök så finner vi en fläck under hennes mage, som gör oss oroliga. Veterinärerna befarar ringorm och tänkte ta svampprover osv för att se vad det kan vara för något.. Precis innan veterinärerna kommer in och ska ta prover ringer förra ägaren och jag frågar henne ang. fläcken under magen. Får då reda på att detta är INK och det har hon alltid haft. helt ovetande har jag en häst med INK också, är ändå lindriga hud tumörer.. Jag visste ingenting om det och förra ägaren har inte sagt någonting om det innan köpet. Frustrerad blir jag och min kompis och veterinärerna bara himlar med ögonen.. -Sådant talar man om!

Jag kan säga att en vecka senare var nästan alla sår borta på bakbenen och svullnaden var avsevärd bättre och på återbesöket blev veterinärerna mycket lättade att se att behandlingen hjälpt! Äntligen fick jag klar tecken att börja rida min nya häst. Denna häst är helt underbar att rida och älskade hästen från och med första gången jag såg henne på film och mina uppfattningar när jag själv satt mig upp blev bara bättre och bättre.

Dock, så var min häst fortfarande gallig och lite tjock i bakbenen, men blev bättre så fort jag motionerat hästen. MEN.. Nu för 3 dagar sedan tyckte jag att det började komma tillbaka lite mugg/rasp fast jag tvättat, smörjt och lindat DAGLIGEN, har vart så noga! Men jag avvaktade och igår medans jag var på jobbet och hovslagaren är där, så ringer de från stallet och säger att min häst "skriker" då de försöker lyfta hennes bakhovar, hon hoppar bokstavligen i sidled på ett bakben och det andra i luften och vill sedan inte sätta ner hoven i marken igen. Skyndar mig ut till stallet och ser stora förvärrningar, huden har igen spruckit och såren är påväg tillbaka igen och svullnaden är värre igen.

IDAG, fredagen den 19/4 - 2013 så fick jag akuttid på kliniken IGEN och nu börjar jag bli riktigt ledsen över allt detta. Hennes streptokoker (bakterie) som hon har i bakbenen är väldigt aggresiva och vill inte riktigt ge med sig. Nu äre Hippotrim i 10 dagar, metacam 11dagar och en fet salva som ska smörjas på då hon blir torr i huden då mina veterinärer sagt att hon är uppenbart UV-känslig också. veterinären sa ju lymfangit också..

3 klinikbesök på dessa 4 veckor då jag ägt denna häst, många i min omgivning tycker att jag antingen nu ska häva köpet eller kräva halva kostnaden tillbaka för hästen. Då jag nu påbörjat nya behandlingar/nya mediciner, får återkommande problem och likaså att förra ägaren inte berättade för mig som köpare att hästen även hade INK. Kan likaså berätta att veterinären idag sa att jag sedan får komma in, då min häst är bättre ifrån muggen/raspen/lymfangiten, så man kan utesluta någonsorts kotledsinflammation eller annan skada, så jag kan garantera mig en häst jag kan rida sedan utan problem! Mina tävlingsplaner för i sommar är längre bort än vad jag tänkt, hoppas innerligt att hästen håller för den hoppning och höjder jag vill hoppa.

Vad tror ni, har jag lagen på min sida om jag vill ev. häva köpet, men i alla fall få tillbaka halva summan av hästen eller att hon betalar de veterinärkostnader jag lagt ut och kommer göra med dessa skador som var sedan innan mitt köp av hästen?

Jag är djupt besviken och detta blev långt ifrån vad jag tänkt mig. :( Jag tog bort min förra häst förra året, med ständiga klinikbesök/kiropraktorer osv. som tillslut blev utdömd. Jag köper en häst och här står jag men en "dålig" häst igen.. :( Usch så jobbigt att ni inte kan föreställa er.. Har redan pratat med förra ägaren om allt detta och hon ska bara kolla upp lite mer vad lagen säger osv..
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Du köpte hästen med vetskap om muggen och det står i kontraktet att du köpte hästen i befintligt skick och du var med på det hela.
Varför skulle fd ägaren ta tillbaka hästen på dessa villkor?

Inken skulle hon däremot berättat om och ni kanske kan komma överens om en ersättning för just den biten.

Vad lagen säger lämnar jag till övriga att svara på men det känns ju direkt som att du helt enkelt får skylla dig själv.

Jag vet en tjej som sålde en häst. Hästen var jättefin att rida säger nya ägaren och är nöjd i 3 månader. Sedan får hästen en spark i en has. Hästen blir halt och vilar i någon månad. Sedan får hästen en kotledsinflammation. Veterinären kommer igen och det beslutas för en röntgen. Hästen hade fått en lös benbit i hasen.
Då försöker nya ägaren att få köpet hävt pga detta.
Det fanns inget som säger att den lösa benbiten fanns tidigare och i å med sparken så är det högst troligt att den kom då.
Köparen ville självklart inte stå med en skadad häst men vad har fd ägaren med detta problem att göra? En olycka skedde och det ska inte förra ägaren lastas för.
Köparen hade inget att komma med och fick behålla hästen.
Lite liknande din historia. Du kan ju inte lämna tillbaka den när du visste om problemet och för att en ny omgång mugg uppstår i din ägo.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Inte juridisk kunnig men häva pga muggen/raspen/lymfangiten tror jag inte är möjligt alls...

Hade själv ett sto med vita bakben som första häst och hon hade till och från REJÄL mugg/rasp... En del säger att det har med jorden att göra, en del kan komma från magen (?) och sen beroende på hur hagarna ser ut såklart.

Men tyvärr i denna lervällingstid är det bara "sandad/grusad" hage samt behandling som hjälper OCH att inte ge med sej förrens ALLT är borta för de minsta som finns kvar säger "PLOPP" så är det tillbaka igen...

Att jag säger att det kan ha med jorden att göra är ingen skröna, samma sto i det stallet som hon stod i i ca 3 år med mugg mest hela tiden, till när vi skaffade egen gård som hon levde på i 8 år utan att va muggangripen, trots lika "geggiga" hagar vår/höst.

Är hästen i övrigt allt du vill ha så tycker jag du ska härda ut muggen och sen njuta av hästeriet.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Ja står i befintligt skick med muggen, raspen och hudinfektionen och jag fortsätter behandlingen alltså som hon påbörjade. Och nu är detta mer komplicerat och värre än vi alla trodde och jag står nu och gör nya behandlingar osv. Visst jag var medveten om muggen och raspen, men detta är ju nu ett återkommande problem och i kontraktet ska jag bara fortsätta behandlingen med salvan och pencillinen som förra ägaren fick utskrivet. Nu har ju inte detta hjälpt och jag har vart inne på kliniken nu 3 ggr på en månad. Likadant inte säga något om inken, gör mig otroligt frustrerad.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag säger som många andra..du visste det vid köp och ni skrev det i kontraktet..tror inte möjligheten finns att häva då. Tråkigt givetvis att det eskalerade mer än förväntat

Jag fick hem en hingst med mugg som klättrat upp och blivit som stora eksem på HELA benen. Jag smörjde både med Aloe vera och pevaryl och fick bukt med det. Något att prova kanske?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Du köpte en häst du visst hade mugg.
Inken borde du sett själv.

Ska säljaren behöva påpeka allt som syns? "åh, jag vill häva köpet, säljaren sa inte att det var en skimmel jag köpte".
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Hade nyligen en kompis som köpte en häst, hon fick sedan efter hästköpet reda på att hästen har spatt. Jag sa till henne att spatt behöver inte vara farligt, finns hästar på internationell nivå som har spatt men aldrig lider av det. Men hon sa att det spelar ingen roll, självklart behöver de ej va farligt MEN hästen kan bli blockhalt dagen därpå du rider... de är de som är så ovisst m spatt. man har ingen aning om när den blommar ut. - min kompis hävde köpet och fick tillbaka alla pengar på den hästen!

Vem vet ang. inken, jag kände en för många år sedan som hade häst med ink och den var inte rolig.. :/ Ibland var den bättre och ibland blödde den och såg inge trevlig ut.. :( Hur ska jag veta om inken kommer blomma ut snart och bli värre? Det kan ingen veta! Det spelar ingen roll om hästar med ink aldrig lider av det, men saker och ting kan ändras och sådant vet man aldrig.. :(
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Kan TILLÄGGA att besikting gjordes innan muggen och raspen blev värre och där står det INGET om inken, vilket veterinären då borde ha skrivit vid besiktningen men inte gjorde!!
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Du köpte en häst du visst hade mugg.
Inken borde du sett själv.

Ska säljaren behöva påpeka allt som syns? "åh, jag vill häva köpet, säljaren sa inte att det var en skimmel jag köpte".

Jag är ingen veterinär, hur ska jag veta att det är ink? att jämföra med färgen på hästen är en annan sak, detta är sjukdom och en helt annan sak.. :/ Dessutom när vi undersökte hästen där, sa förra ägaren ingenting om det.. :S Utan det får jag veta efter mitt köp!
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Kan TILLÄGGA att besikting gjordes innan muggen och raspen blev värre och där står det INGET om inken, vilket veterinären då borde ha skrivit vid besiktningen men inte gjorde!!

Men sitter inken dumt till så att den måste tas bort? en ink är ju inget farligt utan får väl mest räknas som ett skönhetsfel eller?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Men sitter inken dumt till så att den måste tas bort? en ink är ju inget farligt utan får väl mest räknas som ett skönhetsfel eller?

Sarkoider, även kallade inkar, är en godartad tumörform och den vanligaste typen hos häst. De kan, precis som melanom, se ut som svarta knölar på huden eller knölar under huden, med eller utan hår på.

Så länge inken inte utsätts för påfrestningar, som till exempel skav, kan de ofta se likadana ut resten av livet. Inkar växer tyvärr ofta i områden som utsätts för skav och tryck, vilket gör att de lätt skadas. Om det händer kan inken utvecklas till en mer aggressiv form och ändra utseende, växa och likna svallkött. Så det kan bli värre!
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Förstår att mugg rasp och bakterier kan göra en trött och orolig, men du valde själv att ta dig an detta. Det är ju sådant som går att behandla även om det kräver tålamod och pyssel. Men en inåk är lätt ngt man kan glömma och som är vanligt förekommande. Något en annan lätt hade kunnat glömma att berätta. Heller inte något som är att klassa som sjukdom el skada vad jag vet. Ett råd: försök reagera i proportion till vad det är! Tro mig det kunde ha varit betydligt värre än så...
Mvh Amelia
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag säger som övriga: du köpte en häst med mugg och rasp och godkände detta. Du skulle fortsätta behandlingen - men det är väl ganska välkänt att det kan behövas återkommande behandlingar?

Ja, det blev jobbigare än du hade föreställt dig. Trist men det är ditt problem.

Inken ser jag inte heller som ett stort fel. Du tittade väl på hästen innan du hämtade hem den?? Då hade du kunnat upptäcka fläcken och påpeka och fråga om den.

Knappast skäl för att häva köp.
Som köpare har man "undersökningsplikt" och sådant som upptäcks vid okulär besiktning kan knappast hävdas som dolt fel. Okulär besiktning betyder alltså att man tittar på hästen.

Nej du har knappast något att klaga över.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Har hästen haft något bekymmer med inken? Det är tveksamt om det kan vara grund för att häva köpet, dels för att den rimligen borde upptäckas vid besiktning - köparen har undersökningsplikt (vem stod som beställare vid besiktningen?) och dels för att det snarare är mugg/rasp som du vill häva köpet för.

I och med att säljaren reserverar sig för problemen i kontraktet och priset är satt utifrån att hästen har bekymmer med det så blir det väldigt svårt att häva köpet utifrån detta. Att du inte känner till vad en ink är är ointressant i sammanhanget, du upptäckte förändringen själv i efterhand och undrade och kunde givetvis ha kunnat se det tidigare.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Förlåt att jag är okänslig men du får faktiskt skylla dig själv när du köpt en häst som inte är fräsch!
Det kan du faktiskt inte anklaga säljaren för.
Du har undersöknigsplikt som köpare och inken lär ju funnits där när du köpte hästen? Eller hur? Du borde ha upptäckt den när du kollade på hästen.
Besiktade du inte hästen? Om hästen är besiktad ska det såklart finnas antecknat att det finns en ink.
Att det var svårare att få muggen att läka än vad du tänkt dig är inte heller säljarens fel, det var en chansning du gjorde när du köpte hästen och du fick ett reducerat pris.
Så nej jag kan inte tänka mig att det finns någonting alls du kan gå på för att reklamera hästen, tänk dig för nästa gång!

Jag köpte själv en halt häst i somras, priset blev reducerat pga det och jag tog en chansning.
Nu gick det bra men det hade lika gärna kunnat gå åt helvete och jag varit tvungen att ta bort hästen om jag haft maximal otur.
Skulle aldrig komma på tanken att försöka reklamera hästen på dina grunder.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Läs köplagen:

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

kan även nämna att säljaren sa till mig att "du lär inte behöva ta ut veterinär något mer, lär bli bra av denna behandling"
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Men då har du ju saken biff enligt dig själv. Så varför frågar du?? T o m jag lär ha svårt med att häva mitt köp och detta känns liksom en fis i universum i jämförelse..:crazy: känns som att det handlar om någonting annat?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Ja men då är det väl bara att försöka häva köpet då? Du frågade vad folk trodde och fick svar på det. Inte de svaren du ville ha tydligen, men ingen här kan ju sia om framtiden...
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

DU har fortfarande undersökningsplikt!
Så länge du kunnat hitta fel på hästen genom att SE och KÄNNA så är det inget dolt fel, defentivt inte när du kan hitta det själv utan en veterinärs hjälp ens en gång.

Att du inte "lär" behöva ta ut veterinär betyder ju inte att du inte kommer att behöva det.
Men visst dra igång karusellen att försöka häva köpet, mest troligt kommer du att förlora stort med både häst kvar och en jävla massa kostnader.

Är huvudet dumt får plånboken lida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 498
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp