Bukefalos 28 år!

Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Jag har fyra stora hagar att tillgå (egen gård), varav det i 3 hagar ej gått hästar NÅGONSIN (eller åtminstone ej sen efter 40-60-talet) då marken använts som åkrar och sen träda. Men hon får/har mugg oavsett vilken hage hon går i. Så har det även varit tidigare år när jag varit inackorderad. Det går alltid i vågor, men har aldrig verkat ha något med hagarna att göra i hennes fall (även om jag vet att så kan vara fallet på många hästar).

Hon verkar ha väldigt känslig hud på benen (på hals och kropp är den dock ovanligt tjock istället), så fort hon får något sår så blir det mugg av det. Mamman och halvsystern är likadana (vita ben). :(

Däremot har hon ju gått som lösdriftshäst hela sitt liv (i princip iaf) och det finns ju de som påstår att det inte är bra för mugghästar eftersom hade de stått på stall på nätterna skulle man kunna behandla bättre. Men å andra sidan så står mamman och systern på stall och de får ändå mugg då och då.

Fördelen med lösdrift (enligt mig) är ju dock den ökade rörelsen = ökad blodcirkulation = bättre läkning.

När jag frågade veterinärerna om detta så sa de så här:

Är det rent ute (som nu när det är snö) är det MYCKET bättre om hästen får vara ute än inne i boxen, men blir det blött och lerigt kan det vara bra att ta in hästen.

Dock har ju vi grusat upp utanför ligghall, grind och vattnet och resten av vinterhagen är av bra mark så den blir inte särskilt lerig (har några blöta partier, men där brukar inte hästarna gå) utan håller sig ganska torr så jag hoppas på att hon kommer kunna vara ute även när snön smälter bort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Av 20 PC sorter var den resistens mot 19:eek:
Hjälpte iallafall inte fast jag smorde var 8-e h.
Skulle behövts ges IV var dag. Gentamicin.

Jag skulle prova att ta bort extraprotein o ge Diamond V.

Kylan är bra. Bakterierna dör. Ge 17 i det! Klipp bort hår bara.
vätan gör att det sprids.

Jo jag är övertygad om att det kommer infrån o då av magen.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Jag har fyra stora hagar att tillgå (egen gård), varav det i 3 hagar ej gått hästar NÅGONSIN (eller åtminstone ej sen efter 40-60-talet) då marken använts som åkrar och sen träda. Men hon får/har mugg oavsett vilken hage hon går i. Så har det även varit tidigare år när jag varit inackorderad. Det går alltid i vågor, men har aldrig verkat ha något med hagarna att göra i hennes fall (även om jag vet att så kan vara fallet på många hästar).

Hon verkar ha väldigt känslig hud på benen (på hals och kropp är den dock ovanligt tjock istället), så fort hon får något sår så blir det mugg av det. Mamman och halvsystern är likadana (vita ben). :(

Däremot har hon ju gått som lösdriftshäst hela sitt liv (i princip iaf) och det finns ju de som påstår att det inte är bra för mugghästar eftersom hade de stått på stall på nätterna skulle man kunna behandla bättre. Men å andra sidan så står mamman och systern på stall och de får ändå mugg då och då.

Fördelen med lösdrift (enligt mig) är ju dock den ökade rörelsen = ökad blodcirkulation = bättre läkning.

När jag frågade veterinärerna om detta så sa de så här:

Är det rent ute (som nu när det är snö) är det MYCKET bättre om hästen får vara ute än inne i boxen, men blir det blött och lerigt kan det vara bra att ta in hästen.

Dock har ju vi grusat upp utanför ligghall, grind och vattnet och resten av vinterhagen är av bra mark så den blir inte särskilt lerig (har några blöta partier, men där brukar inte hästarna gå) utan håller sig ganska torr så jag hoppas på att hon kommer kunna vara ute även när snön smälter bort.

Otur att det inte hjälpte att byta hage, så enkelt det hade varit då:crazy:

Jag tror precis som du att en lösdrift som är ren är det bästa!
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Ja då blir det ju lite joxigare att fodra eget hö till den ena hästen! :p
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

För att kolla så att jag förstått ditt råd rätt:

Jag ska INTE smörja med något (strunta i det) - låta kylan göra sitt.
Jag ska INTE ge något proteinfoder - men fortsätta med Diamond V (kan jag ge det med sköljd betfor, hur får jag annars i henne det?)
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Ja då blir det ju lite joxigare att fodra eget hö till den ena hästen! :p

Lite smått! :angel:

Däremot har jag nu hittat ett annat parti hö som ligger lite högre i protein :banana: så det verkar lösa sig ändå!
Fast då kanske hon får för mkt protein igen? :eek:
Jaja, jag får prova mig fram helt enkelt!!!
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Du ska givetvis följa vets råd. Jag slutade efter att ha hållt på ett år o orsakat hästen en hel del obehag. Hippotrimkurer funkade ibland.
Först då läkte det ut.

Har sedan dess i nio år gjort samma- eller snarare inte gjort.

Den fick lätt skav av skydden= mugg. Vartenda litet småsår- mugg igen:crazy:

Det gäller bara att hålla fingrarna i styr o givetvis hålla koll.
Den har heller inte fått lättare lymfangit, som brukar göra att muggen spricker o sprider sig än mer.

Ge du betfor o samma till den med hovkräfta- ursköljd.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

OK, låter lite som det jag funderat själv på (skönt att man inte är helt ute och cyklar :D). Jag har nämligen funderat länge på hur mkt man egentligen ska hålla på och smörja och ha sig, jag tycker att kroppen/huden förr eller senare MÅSTE kunna reparera sig själv


Appropå benskydd förresten - hur gör du med din häst nu? Struntar du i benskydd eller blir det ÄNNU värre då, m tanke på att det kan hända att den skadar sig själv osv? Har du benskydd och vilka skydd fungerar isf bäst (med eller utan ludd? Heltäckande/senskydd/damasker/lindor)?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Jo jag är övertygad om att det kommer infrån o då av magen.

Och nu är även jag det (även om jag var inne på det spåret förut också)!

I förrgår: Ny bal ute i hagen, denna var blötare och av annan skörd än tidigare balar som varit plastat hö.

I går: Benen har svullnat lite, avföringen är lösare än normalt.

I dag: Nytt utbrott av aureus-utslag (sår som vätskar av gulaktig vätska)

DET ÄR DEFINITIVT MAGEN!!

Jag har tagit bort sojan helt och ger nu enbart LITE sköljd betfor för att få i henne Diamond V och olja (skulle enligt vet ge olja). Balen kan jag tyvärr inte göra mkt åt, skadan är ju redan skedd.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Hej

Jag har en häst som har lynfangit som visar sig då hon har mugg & rasp. Det är som sagt jättesvårt att hålla ordning på. Minsta lilla mikroskopiska sår svullnar hon upp ! Nummer ett är att tvätta med virkon varannan dag då hon har muggen/raspen, varje dag om hon har ett aggresivt utbrotte. Det dödar alla virusar & bakterier. Klarar mig inte utan det. Även om du inte SER några sår så tvätta med det, då du lätt missar dom små såren. Jag ger sedan 4 månader tillbaks homeopat medicin som heter "Buforana", är jättebra. Sedan får hon Enchinea örten varje dag i fodret för att hålla immunförsvaret på topp. Hålla magen i trimm är oxå jätteviktigt,så filmjölk el. annat preparat typ. det du köpt nu fungerar. Dessa åtgärder har halverat utbrotten. Sedan är hon lindad varje kväll med BoT paddar för att minska svullnadern.
Du får gärna P.M mig om du vill ha mer ingående info om det här. För mycket protein ökar svullnaderna i benen vid mugg/rasp utbrotten, precis som sockret gör.
Lycka till Ewa
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Just det glömde att nämna att raka dom drabbade benen så blir du av med fukten i benen + att det är lättare att tvätta rent från allt som dom kan reagera på. Går inte lika mycket salva heller var gång du behöver smörja in såsom Salysylsalva.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

överlag så brukar de klara protein från grovfoder bra, det är så "milt" liksom.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

överlag så brukar de klara protein från grovfoder bra, det är så "milt" liksom.

Problemen uppstår väl dock om de utvecklat en känslighet i magen, vilket hon verkar ha gjort nu... :cry:
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Just det glömde att nämna att raka dom drabbade benen så blir du av med fukten i benen + att det är lättare att tvätta rent från allt som dom kan reagera på. Går inte lika mycket salva heller var gång du behöver smörja in såsom Salysylsalva.

Hon är redan rakad (har varit hela tiden)

Salsyvase funkar INTE bra på henne - det tar bort krustorna och sen kommer det igen TUSEN GÅNGER VÄRRE!!! Så det har jag slutat med.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Hej

Jag har en häst som har lynfangit som visar sig då hon har mugg & rasp. Det är som sagt jättesvårt att hålla ordning på. Minsta lilla mikroskopiska sår svullnar hon upp ! Nummer ett är att tvätta med virkon varannan dag då hon har muggen/raspen, varje dag om hon har ett aggresivt utbrotte. Det dödar alla virusar & bakterier. Klarar mig inte utan det. Även om du inte SER några sår så tvätta med det, då du lätt missar dom små såren. Jag ger sedan 4 månader tillbaks homeopat medicin som heter "Buforana", är jättebra. Sedan får hon Enchinea örten varje dag i fodret för att hålla immunförsvaret på topp. Hålla magen i trimm är oxå jätteviktigt,så filmjölk el. annat preparat typ. det du köpt nu fungerar. Dessa åtgärder har halverat utbrotten. Sedan är hon lindad varje kväll med BoT paddar för att minska svullnadern.
Du får gärna P.M mig om du vill ha mer ingående info om det här. För mycket protein ökar svullnaderna i benen vid mugg/rasp utbrotten, precis som sockret gör.
Lycka till Ewa

Tack för tipsen, som jag skrev så är jag nu övertygad om att det är magen som är boven i dramat så jag får försöka hitta foder och tillskott som hjälper till att fixa till magen och sen hålla den i trim även efter. :)
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Fy vad jobbigt:eek:

Jag skulle helst vilja ha hö, men det går inte att få tag i.

Höbönderna lovar att silaget är detsamma grässlag o kommer från samma åker. Tyvärr har jag fått även olika grässorter. Jo man betecknas som att man är besvärlig- FAST man förklarar att man har hästar med känsliga magar som fång o hud.
Jag kan inte analysera var ny bal heller:mad:

Det enda jag skulle göra i det här läget är att sätta på klorPUDER- som torkar upp o hindrar spridning.

Satte även på det i kronranden i somras för en envis hovböld o Tjopp- så sprack den upp.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Klorpuder? Det måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om!
Var hittar man sånt?
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Har köpts i England- många flaskor- bra till mkt;)

Se på nätet- robinson.uk
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Inte konstigt att jag ej hört talas om det då! :D
Tack för tipset!
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Vilken av produkterna är det? De har ju lite olika pulver/puder...?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 991
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 631
Foder & Strö Då vår unghäst inte är särdeles förtjust i linfrökakan som vi har skaffat för att ha som "snäll" proteinkälla, så undrar jag vad för mer...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Rimfaxe
·
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 372
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp