Kandar + delta?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Magic_Mac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 256
M

Magic_Mac

Jag var på en tävling idag och då såg jag någonting som jag inte sett tidigare. En häst som hade ett kandar ( stång + vanligt bett ) och så hade hon satt på ett delta!?

Jag har aldrig sett det här innan, brukar inte vara på storhästtävlingar, men, är det vanligt att ha det såhär och till vilken nytta gör det?!? ( om det finns någon nytta! :p)

Sv: Kandar + delta?!

:confused: Har jag aldrig sett...låter ju helt sjukt!

Det är sant... Kollade flera gånger, såg det både när hästen hade det i munnen, och när nån tjej hade det över axeln...

Tyckte också det såg konstigt ut, det är därför jag frågar här, det finns ju så många som är duktiga på bett och sånt där!!;)

Jag har :angel:

Sett det alltså... skulle aldrig ens kunna tänka mej att göra så...

Använder inte ens delta när jag rider på pelham ;) utan alltid med 2 tyglar när så är befogat... t.o.m. när jag har det "skarpa" hackamoret med långa skänklar har jag 2 tyglar....

Delta tar bort hela finnessen med FIN LIRET så att säga ;)

Det blir i princip samma sak som att använda delta på en pelhamstång, hela finessrikedomen med att använda en betsling med både träns- och hävstångsfunktion försvinner.

*kl*

Okej, då är det inte så ovanligt som jag trodde då!!:p Har ju ponny, så det är väl inte så konstigt att jag inte har sett det. Var på en fältävlan, så det gick både storhäst och ponny!!

Den som inget frågar, lär sig ingenting!

Eller hur det talesättet nu går!!;) :angel:

För att man sätter på ett avancerat betsel, men tar snabbt bort alla fina finesser med det, kanske?;)

Lite som att köpa värsta datorn för 10-15000:-, och sedan bara skriva brev och lägga Harpan på den...

*kl*

Men på ponny får man ju inte ens tävla på pelham med 2 tyglar, utan man måste ha delta, som ni antagligen vet... Så vi ponnyryttare som vill tävla måste ju ha det så, även om man inte vill!!;)

Inte för att jag rider på pelham, men det finns ju andra som gör det!!:p

:confused: :confused: :confused:

Men jösses :eek:

Då är ju hela finessen med bettets "finlir" borta :crazy:

Trodde i ärlighetens namn att delta enbart var obligatoriskt på Dutch gagen....

Visst får man tävla högre dressyrklasser på kandar även på ponny ?

Men inte när det gäller hoppningen ?

Bara nyfiken alltså ;)

Från TR!!

Till betten på bild 1 och 8 ska alltid deltatyggel (enligt bild 2) och kindkedja användas!

Bild 1 och 8 är bilder på ett gummipelham och ett ledat pelham och bild 2 är hur deltat ska sitta! Vet inte varför det är så här faktiskt!

Är så här i hoppning då, tror det är så i terrängen också. * Springer och Kollar* Äsch, Terräng TR är borta, var på en tävling i söndags och kollade sen efter det och nu är den borta. Typiskt!:p

Man får väl inte tävla alls på kandar på ponny!:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men jösses... inte konstigt att det går bakåt med dressyren i sverige :eek:

Du vet inte möjligtvis när det ändrades ?

För jag vet att jag har själv sett bl.a. Anna-Lena rida sin prickiga Ante i dressyr på kandar.... tror t.o.m. att jag har det på bild...

Opps, förlåt TS för trådnappningen :o

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 301
Senast: Reshästen
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: aleeza
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 394
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka