Kandar och för mycket läpp, inpassningstips?

Sv: Kandar och för mycket läpp, inpassningstips?

Han går med 10,5 i tränsbett och på kandaret 11,5 på både bridongen och stången. Men som sagt ska jag prova en 12,5a på stången nu. Jag har dock kort och låg port på min stång och han trivs mycket bra på den. Varför skulle du ha en rak? Hur påverkar det läpparna? :)

Ska dressyra imorgon så ska slänga på kandaret och fota lite då :)
 
Sv: Kandar och för mycket läpp, inpassningstips?

Nu vet jag att vissa hästar trivs med tungfrihet men det får egentligen inte plats i en hästmun. (Ska vi hårddra det får inte ett vanligt bett plats heller.)
Tungan måste ju ändå få plats och tungan ligger inte bara innanför lanerna. Bett med tungfrihet ger ju ett ökat punkttryck. Dessutom finns det risk att porten slår upp i gommen när man tar i tygeln. Stretar hästen emot kommer läpparna i kläm ;)

Jag fick prova många olika bett till pålle. Växlade mellan ett tjockt, gammeldags, tvådelat, långt tränsbett och detta: http://www.classicsaddlery.com/bits/HS Turnado 2 type.jpg
Sen hackamore också och vissa perioder bara hackamore.
 
Sv: Kandar och för mycket läpp, inpassningstips?

Nej visst, men jag upplever inte att min häst inte gillar den lilla port som är på stången. Det verkar ju vara delade meningar om portens vara eller icke vara. Vissa hävdar att porten inte får plats och ger tryck och vissa hävdar att tungan behöver porten för att få ett lägre tryck på den. Vem har rätt och vem har fel? Ingen aning, köpte en stång jag tycker ser trevlig ut och provar och hästen verkar trivas ypperligt på den. Har beställt en strl större så tror jag att läpproblemet är löst. Ju mer jag tittar och analyserar ju mer övertygad är jag om att nuvarande stång är för trång. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: Wille
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 111
Senast: Fibusen
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp