Bukefalos 28 år!

Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Jennie83

Trådstartare
Hej! Ska snart börja rida med kandar, men jag undrar vilket av betten som är skarpast den med tungfrihet eller den som är helt rak, eller något böjd är den, men det är ingen tungfrihet? Vilket är skarpast/mildast? Vad bör man rida på, vad tycker ni funkar bäst? Jag har aldrig ridit på kandar på min häst, men har ridit med det på en annan.
Ge mig tips och all information om Kandarstänger och bridgonbett!:bump:

MVH Jennie
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

det raka är mildast.. ju mer tungfrihet desto skarpare för då ligger bettet på lanerna hela tiden, även nä du inte tar i tygeln.
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Fråga din häst! En del vill ha mer tungtryck och andra mindre. Ta också hänsyn till hur just din häst ser ut i munnen, t.ex. tjock/tunn och bred/smal tunga, gomtakets höjd mm. Ett bett som är "milt" på en häst (den trivs på det), kan vara "skarpt" på en annan (tycker inte om det) för att det inte passar fysiskt och/eller "psykiskt"
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Jag håller med dig!

Det finns en obefogad rädsla för tungfrihet, vilket lett till att allt för många hästar får gå med raka stänger som klämmer för hårt på tungan i stället.

Observera också att tungfriheten inte får vara för bred, den ska få plats helt innanför lanerna.
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Pröva vad din häst (och du) fungerar bäst med! Idealiskt är ju om du kan låna lite olika kandarstänger och pröva innan du köper ngt eget.
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

det raka är mildast.. ju mer tungfrihet desto skarpare för då ligger bettet på lanerna hela tiden, även nä du inte tar i tygeln.

Nej det är inte alls säkert, det raka kan vara mycket obehagligare för en del hästar. Det beror på hästens mun bla. Jag tror faktiskt aldrig man kan säga i förväg vad hästen kommer att tycka utan man får prova, låna av andra om det går och testa.

I värsta fall köpa och prova och byta det som inte funkar, man brukar få byta bett som enbart är provade.
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Jag måste hålla med övriga, testa dig fram. Vissa hästar behöver tungfriheten och andra inte. Vi som skriver härkan omöjligt avgöra vad som passar din häst :P
Min häst går bäst med en rak stång. Med vanligt bett grejar hon mycket men hon trivs super på rak stång.
Hör med bekanta om du kan låna bett eller ett helt kandar att provrida med! Det kostar ändå en viss summa att köpa alltihop så det vore synd om det inte passade..

/Hanna
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

ja visst är det så, min häst trivs bäst på de med lite tungfrihet, men det är ju samma sak med alla bett alla trivs på olika endel på skarpa och en del på milda.
men jag har iaf lärt mig att de raka anses vara de mildaste, men jag har väl lärt mig fel då:mad:
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Nej jag har hört det också, men det har inte stämt på de hästar jag har haft kandar på, tvärtom, de har reagerat som om det blir för mycket tryck helt enkelt. Men beroende på hästmun så är det säkert väldigt olika helt enkelt.
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

jo det var det jag menade, det är ju samma sak med alla bett. men men :p
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

OKi....tack för alla tips. Dock är det svårt att prova ett bett på min häst för hon har 11,5 på vanliga bett, och visst ska stången vara 1 cm kortare än ett vanligt tränsbett, så min stång ska vara 10,5, eller kan man rida på 11,5? Och de flesta här rider på 12,5 eller nå sånt. Många frågetecken......tacksam för alla svar och diskussioner.
Tack
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Även vad det gäller längd på bridong/stång osv finns det olika skolor. Har hört alla olika varianter. Pröva vad som passar bäst.
Själv har jag för tillfället samma storlek på både bridong och stång (samma strl som jag har på tränsbettet fö) och så länge pålle är nöjd kör jag på det.
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

*kl*
En liten fråga:
Hur tjocka är era kandar stänger?
Dom har ju satt in en ny regel i TR att det ska vara minst 14mm (bridong minst 10mm)

Min stång som jag har nu och hästen trivs på är 11mm, korta skänklar och framåtlutad tungfrihet (hoppas ni förstår vad jag menar.)
Har fått prova mig fram till detta, som ni oxå sa, olika hästar gillar olika bett.
Har ingen större lust att börja leta ny stång och tycker det är mycke med 24mm bett i munnen på en häst med 11.5cm bett...
 
Sv: Kandar, rakt eller m tungfrihet?

Nja, DU har kanske inte lärt dig fel... någon ANNAN har lärt dig fel! Och det kan ju faktiskt inte du hjälpa, eller hur?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Letar just nu efter nytt bett som skulle kunna tänkas passa min häst bättre. Hon är ganska stark och har inte särskilt bra respekt...
Svar
13
· Visningar
1 906
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: Yrja
·
Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 180
Senast: svea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp