Kandar vs stackel till hund.. vad tyckern ni?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Zuukii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 594
Sv: Kandar vs stackel till hund.. vad tyckern ni?

Är förbjudet men används.

Det är tillåtet att sälja och inneha och ja det används nog av de som köper det. Dock så tyckar jag att det skulle kunna vara ett otomordentligt redskap på vissa hundar Men endast användas av personer med erfarenhet och utbildning. Det är nemligen något som mycket väl kan missbrukas.

Fördelen med ett el halsband är att man kan ge bestraffningen i exakt rätt ögonblick, Men då måste man veta vad man gör för om man råkar göra det en mili sekund försent så kan hunden koppla samman det med nåt helt annat än vad det är tänkt.

Ett exempel: Runt vårt potatisland så har vi elstänsel. Hunden kom springandes när min mamma sod och hackade med potatishackan och sprang då i i staketet. Efter det så blev hunden livrädd för hackor, men hade forfarande noll respekt för staketet.

Skillnaden på elhalsband och stackel är stor. Ett stackel kan myckte väl ge rena fysiska skador medans en snabb elstöt knäpper till en gång och sen är det bra. Vi har ju de flästa elstängsel till våra hästar och det är ungefär samma princip.

stackel är ett sådant tagghalsband som nyper i skinnet och bör alltid användas hos erfarna hundmänniskor inom hunddressyren.. Själv har jag då aldrig använt det! Men jag hör ofta om detta i diskutioner.. "stackel är djurplågeri och är totalt sjukt att man använder"...

Stackel är förbjudet i Sverige! Som tur e! :)

stackel är ett sådant tagghalsband som nyper i skinnet och bör alltid användas hos erfarna hundmänniskor inom hunddressyren.. Själv har jag då aldrig använt det! Men jag hör ofta om detta i diskutioner.. "stackel är djurplågeri och är totalt sjukt att man använder"...

Stackel är förbjudet i Sverige! Som tur e! :)

Och nej det är inte förbjudet. Det är bara inte tillåtet på skk och brukshundsklubben

Kan det jämföras? NIX, absolut inte!stackel är ett sådant tagghalsband som nyper i skinnet och bör alltid användas Rättelse här, enligt mig: BÖR ALDRIG användas hos någon på någon!! hos erfarna hundmänniskor inom hunddressyren.. Själv har jag då aldrig använt det! Men jag hör ofta om detta i diskutioner.. "stackel är djurplågeri och är totalt sjukt att man använder"... Inte bara sjukt utan rent djurplågeri. VArför är det inte Förbjudet??

Men kandar då? är det inte lika skarpt fast till häst? Om det hade haft taggar och suttit runt halsen på hästen, hade det varit samma. Jag kan se jämförelse med att används kandar på fel sätt så är det tortyr..Absolut likaväl stackel på hundar.. Stackel används ju just i hundträning där man vill ha en bättre kontakt och få hunden till att reagera bättre... Nej det används för att framkalla smärta och aggressioner Vissa hundar känner ju inte ens stryphalsband Då har inte ägaren använt stryphalsbandet som den är tänkt att användas, d.v.s. med en snärt. Inte utformat så att man skall gå och dra i det, vilket man ofta ser. och även detta medel kan förvärra träningen än vara en såkallad "hjälptygel".. Absolut! Ett stryphalsband kan även det bli ett tortyrredskap, precis som stackel är. Stackel är med taggar som går innåt och skall inte löpa runt i slakt tillstånd utan bara ligga emot löst.. När hunden sedan drar till så skall huden "nypas" alltså inte sticka sönder eller göra sår för då används det på helt fel sätt.. Att rycka och slita i en stackel är lika väl som att rycka och dra nöta i en häst med kandar... Det är din åsikt, inte min. Att tortera sin eller andras hundar med stackel är grymt, ja rent vidrigt. Att dra i ett kandar är i kanske lika illa för hästen, men jag kan dock inte se att det är satt i ett system att det skall användas med våld, vilket stackel är.

Detta är då inget man skall använda som privatperson till sin hund på koppelpromenad utan i ren träningssyfte som hos tjänstehund och skall utföras av folk som vet vad dom sysslar med.. SKALL ALDRIG ANVÄNDAS AV NÅGON, tycker jag! SBK, SKK och Jordbruksverket kämpar hårt för att få det förbjudet i svensk lag. Likaväl är det väl inom kandar/hästdressyren? Japp, kandar bör användas av den som kan och är tvungen på grund av TR d.v.s. ridsporten.
Vad tycker ni?
Det är vad jag tycker!

Jag vet inte ett skvatt om stackel till hundar sa jag kommer inte att uttala mig om det.

Ridning kan enligt min mening vara djurplageri, med eller utan kandar beroende pa hur det utfors. Det ar sorgligt att kandar av manga ses som nagot som ska anvandas bara for att det "kravs" for tavling i hogre klasser. Som vissa andra papekat, kandar ar ett forfiningsverktyg som endast ska anvandas av duktiga, skolade hastar och ryttare, nar det at dags att borja anvanda kandar, ja da ska det kannas helt naturligt och ratt, inte stor skillnad mot transbett eller kanske till och med bettlost? Bara annu lattare och finare. Nagot som gynnar bade hast och ryttare.

Och som nagon sa, en brodkavel och ett skohorn kan bli tortyrredskap i fel hander. Om man anser att kandar ar ett tortyrredskap sa har man nog missat en hel del i grundridningen pa vanligt transbett ocksa, men da kan aven det mildaste transbett vara ett tortyrredskap.

Jovisst, men många av hästarna som rids på kandar fungerar inte att ridas på vanligt bett, och jag tycker det vore bra om det i vissa klasser iallafall kunde vara fritt. och sedan är det med kandar som med allt annat, alla använder inte alls kandaret som ett finstämt verktyg, och de borde lära sig rida på vanligt bett först.

Men det ar ju fritt i vissa klasser? Inte i vissa medelsvara och hogre, men ar inte hast och ryttare valskolade nog for att rida pa kandar i dessa klasser sa har de inte heller nagot dar att gora, da haller man sig till lagre klasser. Tyvarr sa vet jag att verkligheten inte ser ut sa, man ser valdigt varierande kvalitet pa ekipagen i alla nivaer. Det ar ett grundlaggande problem i utbildningen av hastar och ryttare, ryttare och tranare har inte talamod till den langa, talamodskravande grundutbildningen av sig sjalva och hasten, vill snabbt upp i klasserna och soker genvagar med hjalp av "hjalptyglar" och utrustning av alla de slag. Da ar kandaret ett tortyrredskap, liksom inspanningar och hjalptyglar kan vara for att snabbare na det mal man onskar uppna.

Såna där hundhalsband med taggar innåt är förbjudna har instruktören jag hade på valpkurs o lydnadskurs sagt. Personligen vet jag inte, men jag tror på henne, hon verkade väldigt seriös och medveten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka