Kandar vs "Vipp"kandar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vikingur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 489
V

Vikingur92

Rider just nu min häst på kandarstång (utan brigdonbettet, allså sk blankt kandar) Han fungerar mycket bra på det, men jag såg att det även finns ett kandar som kallas "vippkandar". Vad är skillnaden på dessa två, förutom att "vippet" är (tror jag) rörligare ?? Blir det en annan inverkan och i så fall vad/hur? Någon som vet och har provat "vippet"??
Marie

Sv: Kandar vs "Vipp"kandar?

Jag har aldrig hört tallas om "vipp" förrut, har du någon bild på det?

Mundelen följer inte med när man tar i tygeln, och alltså borde inte tungfriheten kunna gå upp i gommen.

Det är den skillnaden jag kan tänka mig att det är, men HUR positivt eller negativt det är vet jag inte. Låter ju positivt iofs... ;)

Det var ju det jag funderade på...hur inverkan blir med "vippet" Låter ju riktigt som du säger, hmm, man kanske skulle prova.
Det är Globus som har bettet och bild finns på deras hemsida.
Klantiga jag får ju inte fram någon bild här på forum :o
Marie

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 372
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga... 2
Svar
20
· Visningar
6 085
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 843
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur