Gurk katt34

Trådstartare
Hej! Jag har lite frågor om kandar bett som jag hoppas att någon kan svara på :D
1. Vad skiljer kandar stången från andra hävstångsbett? För utom att man ska ha två bett samtidigt med det.
2. Gör den någon skillnad i hur hästen aktiverar musklerna på något sätt?
3. Kan man rida i bara kandar stången utan att ha ett till bett??
Tack till alla som svarar :heart
 
1. Visa gärna exempel på andra hävstångsbett så är det lättare att förklara skillnad/likheter
2. Nej det beror ju på den som rider...
3. Självklart kan man det. Varför skulle man inte kunna det?
 
1. Vad skiljer kandar stången från andra hävstångsbett? För utom att man ska ha två bett samtidigt med det.
Det är en stång - det som påverkar inverkan är sådant som längden på skänklarna, hur hög tungfrihet bettet har, och kindkedjan. Men det är samma på alla stångbett.

2. Gör den någon skillnad i hur hästen aktiverar musklerna på något sätt?
Just kandarstången till skillnad från ex en blank stång som westernryttarna rider med? Inverkan påverkas av det jag skrev ovan, längden på skänklarna, tungfriheten, kindkedja. Det finns även stångbett som är ledade vilket jag inte riktigt fattat poängen med, islandsstängerna är ofta tredelade exempelvis. Men det kanske nån kompetent kan förklara mer om.

Eller menar du hur stången fungerar relaterat till bridongbettet när du rider på kandar?

3. Kan man rida i bara kandar stången utan att ha ett till bett??
Ja.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 987
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 100
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
445
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp