• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 172
W

Whatahotgirl

jag och en tjej i stallet har lite delade meningar ang kandarstången. Hennes häst har väldigt liten mun och blir irreterad om den har för mkt inne i munnen. Den går dock väldigt fint på kandar.
Hästen har 12,5 i bett storlek och frågan vi disskuterar är om stången ska vara samma strl eller snäppet större.

Vad anser ni?

Sv: Kandar

Jag har testat alla olika varianter - stången längre, bridongen längre och bägge lika långa - och jag tror att det bara är att prova sig fram till vad som passar resp häst och ryttare bäst.

kan tillägga att jag alltid har haft stången i hästens normala storlek, och sen testat med olika storlekar på bridong.
Håller med Lancet ang stångens längd i förhållande till hästens mun.

om hästen blir irreterad av att ha mycket i munnen kan hon alltid prova pelhambett. Där blir det ju både stång och bridong i ett och samma :idea: Använder det på min häst pga att det blir för mycket i hans mun med både kandarstång och bridong och det funkar utmärkt :)

Men antagligen vill de ju ha kandaret för att tävla med och då kan man inte ha ett pelham, men det går att hitta kandar bett till hästar som inte vill ha mycket i munnen. Victovie här på buke är nog expert på det vid detta laget.

Haha, tack Lancet :D. Expert är jag ju kanske inte :angel:, även om jag testat en del nu.

TS: Sj hade jag skaffat antingen i samma storlek eller mindre. har sj av en ren slump (fick fel storlek vid beställning) bridongen en cm kortare än ordinarie tränsbettslängden (fasta ringar som tur e, så det blev bra) och stången i tränsbettslängd. Hade inte sagt nej om jag fått stången en cm kortare då den då o då kan upplevas litegranna lång på bredden och då inte ligger hundra stabilt i munnen...
Så enligt mig ska den helst vara lite kortare, men testa er fram! Låna av vänner eller återfölsäljare, finns vissa som lånar ut provexemplar. Sj lånade jag av en vän (säljer Globus) 3 olika stänger, en 10mm smal tungfrihet, en 14mm bred tungfrihet och en 15mm tjock rak stång till min storhäst på 170cm (som inte iheller gillar ha mkt i munnen, ju mindre desto bättre). Hittade tillslut en 12mm rak stång och en 10mm tredelad bridong (lösa ringar den första) som hon trivdes mkt bra på! Sen har vi bytat ut bridongen mot en 12mm med fasta ringar o det går super!! Men jag kan inte skaffa ngt tjockare än detta, en 14mmstång finns inte på kartan :p - mm gör enorm skillnad! Mkt mer än man tror från början. Visst låter det jättesmalt med 10 och 12 - men lägg ihop 12+12 = 24mm i munnen :o. det blir en del :p.

Lycka till i sökandet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 661
Senast: Ceta
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 675
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 662
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka