Kandarstång

FlipTheFrog

Trådstartare
Har i nuläget en Hansbo kandarstång som istället för tungfrihet är lätt böjd över hela stången. Tycker nu att det ser ut som att hästen inte riktigt får plats med både tunga, stång och bridong i munnen och funderar på om det inte vore bättre med en stång med tungfrihet ändå.

Men problemet jag upplevde innan jag skaffade Hansbo-stången var att min häst la stänger med tungfrihet snett i munnen så det stack ut 2 cm på ena sidan och satt tight som tusan på andra sidan. Provade jag med storleken mindre blev det istället tight på bägge sidorna.

Ja jag får väl prova igen i alla fall.. Tror att jag letar efter en nätt (smal) stång med lite lägre (och bredare?) tungfrihet. Eller vad tror ni..?

Vad har ni för stångtips?

Har en tredelad bridong nu, tycker ni att det är ngn skillnad på två- och tredelade och vilken i så fall?

Sv: Kandarstång

*puffar upp*

Ingen här som har en häst med liten mun och en kandarstång som ligger bra i den?

Sv: Kandarstång

en stång med bred tungfrihet är ingen höjdare, tungfriheten får inte vara bredare än lanerna för då "trillar" stången ner o tungfriheten mister sin funktion som tungfrihet..........

Liknande trådar

Dressyr Ska börja rida min häst lite oftare med kandar nu. Han har en rak Sprengerstång som han fått ärva, men han trivs inte riktigt med den...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: feel
·
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en... 2
Svar
20
· Visningar
3 569
Senast: Seabaz
·
P
Dressyr Har sökt i gamla trådar men hittar ingenting som givit resultat. Försöker hitta en kandarstång med en inte för tjock mundel, ca 14mm...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Pysselnisse
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om skilsmässa
  • Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025

Hund, Katt, Andra Djur