Bukefalos 28 år!

Kanin känslig för el ?

Limelight

Trådstartare
Jag har minigrisar som jag har i en hage med elstaket. Jag har även en fransk vädurskanin som är bästa kompis med dessa grisar och de bott inne i stallet hela vintern/våren ihop. Nu ska grisarna ut i sin hage, men tycker så synd om kaninen som kommer få vara själv. så funderar på att ta med henne ut i hagen.
Vet ni om kaniner är känsliga mot el ? Tänkte ifall hon går på tråden, vill jag inte att hon ska dö av hjärtattack. Vet att kaniner är känsliga mot stress, så funderar hur det är med el.

Rymmer hon från hagen spelar det absolut ingen roll, hon går ofta lös om jag är ute på hela gården, varför jag vill just stoppa in henne i hagen är för att hon ibland kan få för sig att ligga vid vägkanten när hon är lös och det gillar jag inte ifall hon blir påkörd.
 
Sv: Kanin känslig för el ?

En kanin mår som bäst när den har andra kaniner som grannar, eller när den rent av får bo tillsammans med en kanin! :p att ha den tillsammans med grisar kan leda till många problem, de kan dels trampa ihjäl kaninen av misstag, sen är det så som du nämner, en kanin är känslig för el, de kan till och med dö av att få en sån stark stöt! varför inte göra en stor inhägnad åt kaninen? där hon är skyddad från både rävar, mink, vägkanten och andra livsfarliga saker?!! att kaninen får springa lös är bara en "vanesak" och den mår lika bra i en stor inhägnad, så vet ni ju var ni har henne?!! bara den får fri tillgång till vatten och blir väl omskött så märken den knappt ngn skillnad!! :crazy:
 
Sv: Kanin känslig för el ?

Hon har haft sällskap av sin syster under hela sitt liv, men tyvärr dog hennes syster i höstas och jag vill inte skaffa någon ny och tror inte det går heller, för den kaninen jag har nu är riktigt liten argbigga.
Hon är för den delen nästan större än grisarna så ingen fara att de trampar ihjäl henne, är MINIgrisar jag har och en STOR kaninen :D. Kaninen väger i runda slag 10kg och det är hon som bestämmer över grisarna.
Hon var riktigt ledsen när hennes syster dog, men blev hur glad som helst när hon fick grisarna som sällskap, så tror faktiskt det inte går någon nöd på henne över det.
Jag har en stor inhägnad åt henne nu, men den är inte i närheten av grishagen, så går hon där ser hon ingen av sina "kompisar" så tänkte därför att hon kanske kan gå med dem i deras hage. Men misstänkte att de var känsliga mot el..
 
Sv: Kanin känslig för el ?

okej! då är det ingen fara att grisarna trampar ihjäl henen, om hon nästan är större än de! :D
då är det bara tråden och strömmen som är den stora faran! :)
 
Sv: Kanin känslig för el ?

Jag skulle inte heller utsätta en kanin - oavsett storlek ;) - för ett elstaket. Måste grisarna ha elstängsel? Det borde ju gå att fixa nåt stängsel som funkar för både grisar och kaniner. :)
 
Sv: Kanin känslig för el ?

Grisarna bör ha el för att hålla sig innanför staketet eller någon form av kraftigt nät, men har redan gjort grishagen med eltrådar och det funkar så vill inte göra om den. Jag får helt enkelt göra någon form av hage till kaninen i grisarnas hage, utan ström för kaninen bara :) Vill att hon ska få sällskap, känns så elakt annars.
 
Sv: Kanin känslig för el ?

Finns nät man kan köpa på nordpost som är 50kvm. Vi satte ihop två sådana som vi hade kaniner i bla. Med tanke på räv och andra fyrfotade rovdjur så hade vi el på i staktet.
Inga problem alls. Två av kainerna var belgiska jättar och de andra två var dvärgkaniner, de verkade kunna lukta till sig elan för bara en av dem fick en stöt och det enda som hände var att hon tog ett skutt bakåt och sen var det inget mer med det.
Men jag vet inte, vi kanske gjorde fel som hade det så :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 048
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 471
Senast: Juli0a
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 307
Senast: super
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 253
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp