Kanin + Marsvin

jemaha

Trådstartare
Jag har en kaninhona på ca 8 månader och på måndag får jag hem en liten marsvinspojke på ca 2 mån. Hur funkar det att släppa ihop kanin och marsvin?? Tror ni att de kommer att slåss eller brukar det funka bra? Jag har en extrabur men eftersom jag har ganska litet hemma så vore det bra om det gick att ha de ihop. Tänkte låta dem hälsa på golvet först innan de får vara i buren.
 
Det brukar inte vara några problem men egentligen är det bättre att du skaffar en kanin till eftersom att kanin och marsvin inte har så mycket utbyte av varandra.
 
Det är inte bra att ha marsvin tillsammans med kaniner. Kaniner är "sprättigare" och har väldigt starka bakben och kan skada marsvinet. Har tom hört talas om fall då kaninen sparkade av marsvinets ryggrad, marsvinet dog.
 
Jag kan ha alla mina kaniner med marsvin, tror inte det har hänt många gånger att en kanin sparkat av ryggen på ett marsvin! Okastrerade hanar kan vara väldigt jobbiga mot marsvin.
 
Fast jag vill inte ha en kanin till, räcker med en och sen har jag velat ha ett marsvin jättelänge! Ska köpa ett litet hus oxå som marsvinet kommer in i men inte kaninen. Funkar det inte alls med att ha dem ihop så får de bo i varsin bur. Funderade på om jag ska kastrera honom oxå, vet du (eller nån annan) om de blir lugnare av det? Eller är det dumt att göra det? Sen behöver jag namntips till marsvinet, kaninen heter Tindra, vill förslag på passande namn till en marsvinspojk!! :D
 
Eftersom marsvinet inte är en kanin o det märker ju kaninen :rofl: Så brukar de acceptera el ignorera nykomlingen-kaniner anfaller de typ :smirk:

De kan bli kompisar o sova bredvid varann o så!

Det är större risk att marsvinet blir sjukt av en kaninbacill som kaniner har men inte blir sjuka av, än att kaninen skadar marsvinet. Men köp en marsvinshona! För det är riskabelt att kastrera ett marsvin o kaninen blir irriterad o kan bita marsvinet om det vill hoppa på henne!

Fast min kompis marsvin älskade att vara med kaninerna i en jättestor bur ! Han blev så ledsen när kylan kom o han fick bo inne! :crazy:

Kaninerna brydde sig inte så mycket om honom men han var lycklig!
Trots allt stimuleras deras vardag mer än om de skulle vara ensamma ,det händer ju saker!
Tintin min hermelin ,han pratar ju som ett marsvin... jag har mina aningar att det beror på Persson som marsvinet hette...kankse Tintin tror han är ett marsvin :banana:
 
min väninna hade marsvin och kanin ihop(lika gamla)
det gick jättebra till lilla "ninen" blev könsmogen och ville ha till det med lilla "svinet" :o :rofl:
men dem var inte dumma med varandra!
mvh/Arabizar
 
Jag har en kaninhona och en marsvinspojk ihop. De är bra polare, sitter oftast tätt ihop och kaninen slickar ofta grisen på huvudet men han slickar aldrig tilbaka! :smirk: Det som kan vara lite jobbigt är väl att de kräver olika foder och att marsvinet hoppar på ninen ibland och ska para sig men hon brukar bara kasta sig på sidan så slutar han! :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp