Kanin & regn

A

Axelle

Det dåliga vädret forsätter och regnet bara vräker ner. :crazy: Min kanin har dessutom visat sig vara väldigt frusen när vädret är rått och grårisigt. Han har ingenting emot regnet i sig, utan är lika glad åt att vara utomhus oavsett väder. Men efter bara några få minuter ute i den råa luften darrar han av köld. Detta även om han har en skyddande husdel i buren att ta sig in i. Såå, hur gör jag nu? Ska jag hålla honom inomhus när vädret är som nu? Eller handlar det om att han måste härdas en smula, då han är van att vara innekanin? Som det varit nu har jag skyndat mig ut med honom mellan de värsta skurarna så att han får skutta av sig en smula i koppel, och tagit in honom igen så fort jag sett tendenser till att han börjat frysa. Är ju rädd att han ska bli sjuk..
 
Sv: Kanin & regn

Du kan kanske fixa fast en bräda över han så han har tak..:angel: annars kanske du måste stänga in han i huset..
 
Sv: Kanin & regn

blev han utekanin nyss?

i bo/husdelen så är ju halm och hö och sånt väldigt bra så det blir varmt och så.
det är väl gjort så att det inte blåser på honom eller så att han blir blöt där inne?
 
Sv: Kanin & regn

Jaa, relativt nyligen. Och han är bara ute om dagarna.. Jodå, det är tätt. Men är det fuktigt i luften så kryper det ju in ändå, verkar det som.. :smirk: Just nu är det bara strött med spån, så jag borde kanske fylla på med en massa hö då! :)
 
Sv: Kanin & regn

Jag funderade ett tag på att låta min kanin vara ute dygnet runt i sommar men jag kom på andra planer. :smirk: Min kanin har varit inne fura år. Vi bodde i lägenhet innan så det är därför men nu har vi flyttat till hus.

Min kanin springer runt på 150 kvm och sover i soffan, sängen, ligger och sover på sin filt i köket och hon hoppar och studsar och river huset. Hon älskar sitt liv. Jag tycker inte det känns rätt mot henne då så hon får vara utomhus i kompostgaller på sommaren. Det räcker för henne... :smirk:
 
Sv: Kanin & regn

Mina kaniner började byta päls när värmen kom, men nu fäller de igen för att det är kallt så din kanin kan inte vänja sig och anpassa sig när du tar in och ut honom hela tiden då han har sommarpäls som passar 20-25 plusgrader. Vänta tills vädret slutar vara så här rått med att ta ut honom och när du tar ut honom gör det permanent dag o natt med en gång så han kan anpassa pälsen.
 
Sv: Kanin & regn

Jag bor också i hus, men pga av resten av djuren i familjen (hundar + katt) kan han inte springa fritt i hela huset. Han är dock lös i mitt rum, och har gott om utrymme att leka på. Men han älskar att vara ute, främst i koppel men också i buren. Finns lite mer att kika på än vad det gör inomhus.. :smirk: Anledningen till att jag inte vill ha honom ute dygnet runt är just att han har mer utrymme att röra sig på inne. Vill liksom försöka få ihop en kompromiss.. Jag borde ju kunna ha honom ute de dagar som är fina? 25 grader i solen (i skuggan med, för den delen) en högsommardag är ju ingen ovanlighet. Vad sägs om det? Då borde han inte få några problem med att vänja pälsen fram och tillbaka, i och med att det inte blir så stora temperaturskillnader. :) Då borde jag väl ha lyckats plocka russinen ur båda kakorna? ;)
 
Sv: Kanin & regn

För det första! Ta INTE in kaninen å "småkela" hela tiden då tappar den päls vart eftersom den vänjer ´sig vid värmen så ha din kanin UTE hela tiden!!
 
Sv: Kanin & regn

Nu är det finnt väder ute igen jag tycker att du ska ha kaninen ute nu hela sommaren den tycker nog att det är skönnare så får den äta gräss, du kan väll gå med den i koppel ute på dagarna mysa med den på grässmattan. Se till att kaninen har ett vindtätt hus som är fyllt med hö/halm och gärna en tidning med lite spån i botten som suger upp allt kiss och sånt sen är dte viktigt att göra rent ute och bytta plats på buren ofta också.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett dilemma. Ska jag ha kaninerna ute eller inne i vinter? Just nu bor de inne, kaninerna bor på ca 4 kvadrat, och det...
2
Svar
21
· Visningar
2 613
Senast: MinIan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp