Bukefalos 28 år!

Kanin som stampar på nätterna

NewDawn

Trådstartare
Har läst länge men aldrig skrivit. Nu känner jag mig manad efter den här natten..

I augusti flyttade en omplacerad dvärgvädur hem till mig. Han är ca. 2-3 år gammal och har inte blivit vanvårdad men inte heller fått särskilt mycket uppmärksamhet. Han har en bur som är stängd på natten och när vi inte är hemma, annars får han skutta fritt i hemmet. Jag försökte i början att ha honom på en större yta avgränsad med kompostgaller i stället för bur, men det fungerade inte. Han känner sig trygg i sin bur och kan ofta sitta där även fast det är öppet.

Problemet är att han stampar på nätterna. Länge och högt, det ekar i hela huset. Jag har ingen aning om varför! Han har mat och vatten, jag har testat att ha ljuset tänt (funderade ett tag på om skuggor i mörkret gjorde honom rädd) men det hjälpte inte. Det är inte varje natt, men ofta. Ibland lugnar han sig av att man går ner och pratar med honom, ibland inte. När han stampar så är han uppspelt och på spänn, men inte livrädd. Jag får klappa honom men upplever inte att det hjälper särskilt mycket. I natt, den andra gången jag var uppe, fortsatte han att stampa trots att jag pratade och klappade honom, till slut bar jag upp honom en stund (han tycker vanligtvis inte om det, men tolererar det) och efter det slutade han. Men jag upplever det inte direkt som att han blev tryggare av det, mer som att "fixeringen" släppte. Men kanske en halvtimme-timme efter det började han igen.

På dagarna stampar han inte. Varför känner han sig trygg på dagarna men stampar på nätterna, och inte varje natt heller utan bara ibland? Jag vet att kaniner stampar för att varna andra men jag förstår liksom inte vad han varnar för. Det är inget annorlunda med platsen hans bur står på på natten. Det är lagom kul att gå upp tre gånger på en natt... har någon upplevt något liknande eller har något förslag på vad jag kan göra?
 
Har läst länge men aldrig skrivit. Nu känner jag mig manad efter den här natten..

I augusti flyttade en omplacerad dvärgvädur hem till mig. Han är ca. 2-3 år gammal och har inte blivit vanvårdad men inte heller fått särskilt mycket uppmärksamhet. Han har en bur som är stängd på natten och när vi inte är hemma, annars får han skutta fritt i hemmet. Jag försökte i början att ha honom på en större yta avgränsad med kompostgaller i stället för bur, men det fungerade inte. Han känner sig trygg i sin bur och kan ofta sitta där även fast det är öppet.

Problemet är att han stampar på nätterna. Länge och högt, det ekar i hela huset. Jag har ingen aning om varför! Han har mat och vatten, jag har testat att ha ljuset tänt (funderade ett tag på om skuggor i mörkret gjorde honom rädd) men det hjälpte inte. Det är inte varje natt, men ofta. Ibland lugnar han sig av att man går ner och pratar med honom, ibland inte. När han stampar så är han uppspelt och på spänn, men inte livrädd. Jag får klappa honom men upplever inte att det hjälper särskilt mycket. I natt, den andra gången jag var uppe, fortsatte han att stampa trots att jag pratade och klappade honom, till slut bar jag upp honom en stund (han tycker vanligtvis inte om det, men tolererar det) och efter det slutade han. Men jag upplever det inte direkt som att han blev tryggare av det, mer som att "fixeringen" släppte. Men kanske en halvtimme-timme efter det började han igen.

På dagarna stampar han inte. Varför känner han sig trygg på dagarna men stampar på nätterna, och inte varje natt heller utan bara ibland? Jag vet att kaniner stampar för att varna andra men jag förstår liksom inte vad han varnar för. Det är inget annorlunda med platsen hans bur står på på natten. Det är lagom kul att gå upp tre gånger på en natt... har någon upplevt något liknande eller har något förslag på vad jag kan göra?
Testa sällskap?
 
Tack för förslaget! Det fick mig att tänka till, jag tror att jag har varit lite blind eftersom den förra kaninen inte gillade andra kaniners sällskap. Men den här kaninen är måttligt intresserad av oss människor så jag kan tänka mig att han skulle tycka att det var kul med en kaninkompis.. jag känner ingen som har en kanin så det blir lite svårt att testa. Men jag ska försöka klura ut något.
 
Kaniner stampar för att de är otrygga och rädda. Han är antagligen räddare än vad du tror.
Stampandet ska skrämma bort inkräktare.
Har han ett gömsle som är stängt överallt utom i ingången?:
Tänk att det ska likna en håla, i vilket det är naturligt för dem att bo.

Att det bara sker på natten är inte konstigt.
Natten är den tid när de allra flesta rovdjur är aktiva, och även en tamkanin har ärvt ned det i sina gener såsom hästar ärvt sitt flyktbeteende.
På natten ser de inte heller om faror närmar sig lika bra, de blir därför försiktigare då.

Är du säker på att det inte förekommer något ljud på natten som inte finns annars som kan göra honom rädd?
Är det möjligt att prova att byta rum på buren?
 
Ja, det är förmodligen så att han är räddare än vad jag tror. Han har inget "hus" eller liknande i buren, detta för att han i början bodde utan bur och då hade jag köpt ett litet fristående hus till honom som han inte visade något intresse för. Men det är ju en enkel grej att fixa så det ska jag göra!

Jag är säker på att det inte förekommer några ljud på natten som inte finns på dagen, dock kan det köra förbi en bil på gatan utanför och det kan ju skrämma honom, både ljudet och ljusen. Det kanske är möjligt att han har svårt att lugna ner sig från det om han är försiktigare på natten?

Det är möjligt men inte optimalt att byta plats på buren men självklart är det något jag testar om det hjälper honom att bli lugnare.

Tack för dina tips, jag ska testa dom först så får vi se. Skaffa kompis är en lösning som tar lite tid att fixa. Kul att få svar då det är lite svårt med en ny kanin, jag är ju inte helt oerfaren då jag har haft kanin innan men den kaninen kände jag utan och innan. Det är inte helt lätt med en ny kanin som är olik på många sätt.
 
Ja, det är förmodligen så att han är räddare än vad jag tror. Han har inget "hus" eller liknande i buren, detta för att han i början bodde utan bur och då hade jag köpt ett litet fristående hus till honom som han inte visade något intresse för. Men det är ju en enkel grej att fixa så det ska jag göra!

Jag är säker på att det inte förekommer några ljud på natten som inte finns på dagen, dock kan det köra förbi en bil på gatan utanför och det kan ju skrämma honom, både ljudet och ljusen. Det kanske är möjligt att han har svårt att lugna ner sig från det om han är försiktigare på natten?

Det är möjligt men inte optimalt att byta plats på buren men självklart är det något jag testar om det hjälper honom att bli lugnare.

Tack för dina tips, jag ska testa dom först så får vi se. Skaffa kompis är en lösning som tar lite tid att fixa. Kul att få svar då det är lite svårt med en ny kanin, jag är ju inte helt oerfaren då jag har haft kanin innan men den kaninen kände jag utan och innan. Det är inte helt lätt med en ny kanin som är olik på många sätt.

Så lite så.
Kul med någon som försöker ta till sig tipsen och inte bara det som är lättast att fixa.
Sedan om man skaffar sällskap måste man också ha en lösning ifall de två inte skulle komma överens, det är bra att ha i bakhuvudet.

Jag har haft kaniner sedan jag var liten (5-6år) och i låg-mellanstadieålder hade jag 5-8st åt gången.
Har också fött upp två kullar så jag har lite vana.
Är det något mer är det bara skriva här eller PMa mig så försöker jag svara, kan dock ta lite tid eftersom jag inte är inne på buke så ofta.
En bil borde inte skrämma upp honom så mycket, men samtidigt vet man ju inte vad han tidigare är van vid och varit med om.

En annan "rolig" sak som jag lärde mig efter ganska många år är att kaniner tycker örter som persilja och dill är gott.
Min förra kanin tyckte det var supergott! Har bara provat någon gång med Wilma, eftersom hon bara är ett halvår..
 
Först och främst, bra att du listat ut varför han stampar! Det är som sagt ett tecken på att han är rädd och känner av fara.

Dock blir jag lite oroad av att han inte ens har ett ställe att gömma sig på? Det är lag på sitthylla. Kaninen ska kunna sitta under och ovanpå något. Om han inte har någonstans att gömma sig så är det inte konstigt alls att han är rädd. Så fixa det! Ju fler gömställen desto bättre.

Att fundera på kompis är också superbra! Kanske inte löser ditt nuvarande problem, men det gynnar kaninen så otroligt mycket i allmänhet. :D Det är dock massor man får tänka på. En okastrerad hankanin ska inte gå med andra, utan man får kastrera hanen vid 4-6 månaders ålder som tidigast. Sen är det optimala att skaffa en kastrerad hona, men en okastrerad går lika bra så länge hon inte är jobbig vid brunst. Hane + hane funkar mer sällan då de brukar vara dominanta och väldigt revirbeskyddande emot andra hanar (=bråk som kan sluta i dödsfall..).

Precis som med många andra djur måste kaninerna göra upp en rang när de träffas. En dominant + en undergiven kanin går bäst ihop, eller bara två undergivna kaniner. Dominanta kaniner har ett revir, beskyddar det och attackerar andra dominata som passerar/varnar undergivna om att det är deras område, undergivna kaniner har inget eget revir. Två dominanta kaniner kan slåss rätt så rejält, så det gäller att veta vad man gör när man läser av kaninernas kroppspråk vid ihopsättning.

För att ge kaninerna den mest optimala situationen vid ihopsläpp så bör man ha MYCKET utrymme, flera gömställen med minst två utgångar (så att ingen blir trängd) och helst vill man att området inte ska vara någon kanins revir eftersom det kan göra så att en kanin vill beskydda sitt hem(släpper man ihop på någons revir så ska det vara på hanens revir). Sen släpper man bara ner de. Troligtvis kommer de jaga varandra, pälstussar kan flyga och det kan se väldigt brutalt ut.
Men (!) så länge ingen kanin biter sig fast i den andra, någon attackerar emot könet (att båda två springer runt i en cirkel och attackerar varandras kön är mycket farligt) eller något blod spills så ska man INTE bryta. För det är normalt och det kommer lugna ner sig snart. Att samma kanin jagar och att den andra alltid springer undan är ett gott tecken, det betyder att en är redan redo att vara undergiven.

När man släpper ihop kaniner bör man också ha mycket tid på sig, för det kan ta flera timmar innan de slappnar av i varandras närvaro och man bör inte sära, släppa ihop, sära, släppa ihop osv. Utan går de tillsammans så går de tillsammans. :)

Lycka till!

(om han fortsätter med stampandet efter ni fixat ett gömställe, testa lägg över en filt över hela eller halva buren så det blir mörkt och tryggt. Det kan lugna ner honom)
 
Skulle säga att kastrerade hanar går ofta mycket bättre ihop än kastrerad hane och okastrerad hona. Bäst är såklart om alla är kastrerade. Haft kaniner i 17 år och uppfödning lika länge och erfarenhet av flera olika konstelationer av individer.
 
Skulle säga att kastrerade hanar går ofta mycket bättre ihop än kastrerad hane och okastrerad hona. Bäst är såklart om alla är kastrerade. Haft kaniner i 17 år och uppfödning lika länge och erfarenhet av flera olika konstelationer av individer.
Haha frågar du vilken annan uppfödare som helst kommer du få svaret att hanar absolut inte ska gå tillsammans. ;)
 
Haha frågar du vilken annan uppfödare som helst kommer du få svaret att hanar absolut inte ska gå tillsammans. ;)
Japp okastrerade ja. Men de som slåss på liv och död är honorna. Kastrerade hanar är mycket fromma. Men stoppar du in en kastrerad hane till en fertil hona så ser hon honom inte som hane. Mina slogs på liv o död nöstan i en vecka och då hade de ändå hela trädgården att göra upp i.
 
Japp okastrerade ja. Men de som slåss på liv och död är honorna. Kastrerade hanar är mycket fromma. Men stoppar du in en kastrerad hane till en fertil hona så ser hon honom inte som hane. Mina slogs på liv o död nöstan i en vecka och då hade de ändå hela trädgården att göra upp i.
Jag har en av varje typ, eller har haft en av varje. De lugnaste är den kastrerade honan + kastrerade hanen. Sen har jag två kastrerade hanar där en av hanarna har nedsatt syn (blind på ena ögat och ser dåligt på andra pga rubinglans), så han är beroende av sin bror. Och sen två okastrerade honor. Ingen bråkar mer än t.ex. när alla kastrerade hanar rök ihop när den tredje hanen grävde sig in till de två andra hanarna. :meh: Drogs päls och han jagades men inget värre. Honorna har aldrig bråkat.

Hade även en okastrerad hona tillsammans med hanen med nedsatt syn (han var dock inte blind på den tiden och hade betydligt bättre syn eftersom han var yngre), de bråkade inte heller. Jagade lite vid ihopsläpp eftersom hanen tyckte honan var lite obehaglig men det gick snabbt över. :p

Jag tror det handlar mest om personkemi + hur dominanta de är. Två dominanta kaniner slåss väl så gott som alltid..
 
Jag har en av varje typ, eller har haft en av varje. De lugnaste är den kastrerade honan + kastrerade hanen. Sen har jag två kastrerade hanar där en av hanarna har nedsatt syn (blind på ena ögat och ser dåligt på andra pga rubinglans), så han är beroende av sin bror. Och sen två okastrerade honor. Ingen bråkar mer än t.ex. när alla kastrerade hanar rök ihop när den tredje hanen grävde sig in till de två andra hanarna. :meh: Drogs päls och han jagades men inget värre. Honorna har aldrig bråkat.

Hade även en okastrerad hona tillsammans med hanen med nedsatt syn (han var dock inte blind på den tiden och hade betydligt bättre syn eftersom han var yngre), de bråkade inte heller. Jagade lite vid ihopsläpp eftersom hanen tyckte honan var lite obehaglig men det gick snabbt över. :p

Jag tror det handlar mest om personkemi + hur dominanta de är. Två dominanta kaniner slåss väl så gott som alltid..
Ja och att se deras temprament gör inte alltid nybörjare.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 271
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Tofs
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 430
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp