Bukefalos 28 år!

Annie_92

Trådstartare
Jag vill veta så mycket som möjligt om kaninavel. Berätta om era egna erfarenheter, allra helst om belgisk jätte som är den ras som intresserar mig mest, men allt är välkommet!:) Från början till slut, hur man hittar rätt hanne till att ta hand om kaninungarna och veterinärbesök och stamtavlor. tack på förhand!
 
Sv: Kaninavel

har du kaniner nu?
jag bara tänkte lite... jättar är väl inget man ska börja med direkt :)

men har du någon speciell fråga kan jag kanske svara, jag har haft några kullar nu.
 
Sv: Kaninavel

Jag trodde det där med kaninavel fixade sid självt liksom.....

Jadu, har försökt få min hona brunstig i en månad för att lyckas para henne... men nejdå :crazy: Hon går inte att para just nu (hon har fått 4 kullar innan så hon är fertil)..

Tycker din attityd gentemot kaninaveln är väldigt onödig :devil: . Vi uppfödare lägger ner mycket tid och energi på vårat intresse. Och det krävs en hel del kunskap.. :mad:
 
Sv: Kaninavel

Hej!

Vad ska du föda upp för kaniner? Utställningskaniner eller hoppkaniner?

Om vi säger att du vill föda upp rasrena djur så måste du först bestämma ras. Dvärgväduren är en ganska lättjobbad ras att börja avla på. Manteltecknat (i alla färger) och japantecknat är färger som kan vara ganska svår att få fram korrekta. Så en bra färg att börja med är kanske blå, viltgrå eller svart.

Sen måste du bli medlem i SKAF, för att få ett medlemsnummer. När du blivit medlem i SKAF måste du ansöka om ett uppfödarenummer. Ett sånt papper följer med första medlemstidningen.

Det viktigaste med aveln är att hitta två djur som kompletterar varandra. Har du en hona som är lite kantig försök hitta en rundare hane. Har din hona mjuk päls så välj en hane med lite hårdare päls. Är din hona stor välj en mindre hane. Renavlar du färger är det också ett plus, det är mycket lättare att sälja kaniner med rena stamtavlor. Alltså, om du fått en kull med blåa dvärgvädurar. Då säljs de kaninerna med endast blåa släktingar bakom sig allra bäst.

Ta kontakt med en uppfödare av den rasen du vill ha. Försök få tag på en äldre hona som kanske fått 1-2 kullar och klarat av det bra. Självklart ska honan vara utställd med bra poäng om hon är renrasig. Bra poäng är olika för olika raser. På dvärgvädur är 93-94 helt okej poäng.

Kan skriva mer senare. Finns mycket om kaninuppfödning...
 
Sv: Kaninavel

Förlåt om jag klev på nåra onda tår. Inget ont ment!
Lite humor kanske kan hjälpa när det känns som jobbigast? ;)
 
Sv: Kaninavel

Ledsen att det tog tid att svara, men jag kan inte vara ute på internet alltför ofta.

Tack för svaren!
Jag har inga egna kaniner just nu men ska förhoppningsvis skaffa snart. Sedan är kaninavel bara nåt jag hastigt funderat på och vill veta lite mer om, men har än inga seriösa planer på att börja med sånt.
Men vad jag förstått så är det mycket som ska stämma för att allt ska funka när man håller på med kaninavel.

//Annie
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninavel

Det beror ju på vad man vill få ut av aveln. Min tanke på de första tre kullarna var endast att få söta kaninungar..

Nu är det ju desto svårare eftersom jag är så kräsen. Har ett tiotal hanar jag funderar på. Har ändrat mig om och om igen...

Vill man bara ta en enstaka kull för att det är roligt ska man se till att båda föräldrarna är friska, och att man har ordentligt med köpare. Lycka till i övrigt!

Ledsen att det tog tid att svara, men jag kan inte vara ute på internet alltför ofta.

Tack för svaren!
Jag har inga egna kaniner just nu men ska förhoppningsvis skaffa snart. Sedan är kaninavel bara nåt jag hastigt funderat på och vill veta lite mer om, men har än inga seriösa planer på att börja med sånt.
Men vad jag förstått så är det mycket som ska stämma för att allt ska funka när man håller på med kaninavel.

//Annie
 
Sv: Kaninavel

jag skulle oxå behöva lite råd...:bow:

för 12 dagar sedan parade jag & mina granne hennes löwen kanin med min dävrgvädur. jag undrar när man ser om hon verkligen är dräktig? när blir magen stor ? :rofl:

ni som är erfarna får gärna dela med er av era tips :) allt är välkommet, från början till slut, som annie_92 skrev :D
 
Sv: Kaninavel

Har oxå en liten fråga!
Har läst att en kanin kan få mellan 3-10 ungar. (Beroende på olika raser)
Vilket är vanligast att dem får mellan raserna?
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninavel

Jag vill veta så mycket som möjligt om kaninavel. Berätta om era egna erfarenheter, allra helst om belgisk jätte som är den ras som intresserar mig mest, men allt är välkommet!:) Från början till slut, hur man hittar rätt hanne till att ta hand om kaninungarna och veterinärbesök och stamtavlor. tack på förhand!


Belgisk jätte är en trevlig ras (har 3).. Dock stor & kräver en hel del foder. Får stora kullar.
 
Sv: Kaninavel

Ja, dvärgar får oftast ca 3-5 ungar per kull, men det är fler med de större raserna. Så det gäller att hitta seriösa köpare innan det är dags för ungarna att flytta hemifrån, annars kanske man sitter med 10 jättar ;)
 
Sv: Kaninavel

du varför kan inte jag skriva där ner om jag vill lägga in en fråga jag vill gärna ha svar tack :rofl::D
 
Sv: Kaninavel

Har oxå en liten fråga!
Har läst att en kanin kan få mellan 3-10 ungar. (Beroende på olika raser)
Vilket är vanligast att dem får mellan raserna?

JAg avlade på mina hoppkaniner när jag hade sådana. Den mista kullen var på 4st, övriga mellan 5 och 9...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 328
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 632
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp